Mulligan Svart 14.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2009 Når det gjelder minnebatteri, så fungerer det fremdeles i min gamle Garmin GPS75 fra -94! Så også i min GPS50 fra 1991. Og årsaken til det tror jeg er at de ikke har noe minnebatteri. De har "non-volatile memory". At en plotter stopper under drift på grunn av minnebatteriet under drift finner jeg vanskelig å tro på. Under drift er dette batteriet ikke i bruk. Det holder kun liv i en liten del av memory når apparatet er avslått for å lagre brukerinnstillinger, initiell posisjon og siste almanakk. Neste gang dette skjer, så gå til satelittsiden og se hvilke satelitter som mottas. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2009 Jo da, i hvert fall har min GPS75 et 3volt batteri på størrelse som et kronestykke og påsveisede tilkoblingsledninger. Slikt batteri har jeg ikke klart å finne. Men om det skulle dø helt, er det bare waypoints ol. som forsvinner. Dessuten har jeg kun denne gamle GPS'en som reserve for å kunne lese av posisjonen. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Worry II Svart 14.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2009 Jeg tror ikke det er noe problem å få ta i disse batteriene ! Ser det slik ut Lars H ? Det er et innkapslet CR2032 med connector. P000331520 er Toshiba sitt delenummer (søk på Google) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2009 Ja, det batteriet kunne jeg sikkert bruke, men er det noe sted her i landet jeg kan få tak i det? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Worry II Svart 14.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2009 Mamoz.no skaffer det: https://www.mamoz.no/produkt/P000331520/ Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2009 Takker så mye. Men GPS'en ligger i båten så jeg får ikke sjekket om dette batteriet kan brukes. Men jeg skal ut på langhelg med båten fra i kveld av, så da kan jeg ta med meg hjem GPS'en på søndag, åpne den og se om dette batteriet kan passe inn. Lars H. 10 timer til båthelg! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Worry II Svart 14.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2009 Et tips som kan gjøre susen mye billigere er at du bare kjøper et CR2032 (koster vel 29,- hos Clas Olsson el.l. steder), så lodder du bare over de gamle kablene ! Det er sikkert samme batteri som du har i bilnøkkelen eller alarmen ! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2009 Dessverre, det har jeg forsøkt og slike batterier tåler ikke varmen fra loddebolten. De må punktsveises på, og det lynraskt så de ikke rekker å bli varme. Da jeg jobbet på FFI var det en som skulle gjøre det for meg (hun hadde gjort tilsvarende jobb mange ganger), men det ble aldri noe av. Ikke bare dør et slikt batteri ved oppvarming, men de kan fort eksplodere med stor kraft. Klikk på bildet for å se og høre hva som da skjer! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Worry II Svart 14.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2009 Å satan.. Så glemmer vi loddebolten Men en stram elektrikertape kan jo løse problemet.. Sitér dette innlegget Link to post
norflyer Svart 14.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2009 Worry? Hadde du tapet minnebatteriet til safe hukommelsen som du hadde lagt alle dine verdier i?? Hehe Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 14.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2009 Worry? Hadde du tapet minnebatteriet til safe hukommelsen som du hadde lagt alle dine verdier i?? Hehe Nei, jeg har alle mine verdier i GPSen Sitér dette innlegget Link to post
norflyer Svart 14.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2009 Hehe ja ikke sant. Det er noen dyre greier vi leker rundt meg. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 14.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2009 Har du prøvet å lodde med Roses metall? Kan fåes med smeltepunkt under 1000C. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 14.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2009 (redigert) Ligger et firma som driver med masser av batterier i alle størrelser nede i bunn av Brobekkveien i Oslo. Kjøpte nickel kadmium celler der jeg til kameramotorene mine. De fikser nok den biffen tenker jeg. Redigert 14.Oktober.2009 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Worry II Svart 14.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2009 Det stemmer Bartesam ! Firmaet heter Automax www.automax.no men jeg tror ikke de har dette batteriet med ledningen ! Har sjekket med Geir som jobber der tidligere.. Sitér dette innlegget Link to post
spilli Svart 14.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2009 Ja, det batteriet kunne jeg sikkert bruke, men er det noe sted her i landet jeg kan få tak i det?Lars H. Hva med å avmantle,legge inn på + og - og trekke krympestrømpe over varme forsiktig (blir jo ikke så høy temp) Batteriet får man jo hos CO. Har ikke prøvd selv, men skal jammen gjøre det nu i dag. Sitér dette innlegget Link to post
JMS Svart 14.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2009 Alternativ er å lodde på en slik hvis det er plass til det. Kan kjøpes her http://www.altitec.no/product_info.php?cPa...oducts_id=46104 JMS Sitér dette innlegget Link to post
spilli Svart 14.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2009 Hva med å avmantle,legge inn på + og - og trekke krympestrømpe over ja, da var det gjort. Gikk helt glimrende. Skal prøve med en dråpe lynlim i morge for å holde ledningene bedre på plass, litt knotete med bare 2 hender Målte 2,989 V Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 14.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2009 Navy Høvik på Blommenholm båtforening i Bærum gjør service på Simrad CE32, sansynligheten for at det er standby batteriskift behov er stor i ditt tilfelle. Mvh Champagne Jeg var idag hos Navy Blommenholm, og de mente det kunne være antennen eller forbindelsen til plotteren. Da jeg undersøkte satelittmottaket, var det ingen som var aktive. Så da er det nok antennen, som de sa. Jeg leverer alt sammen til rep./ettersyn for det kan også være nødvendig med en SW oppgradering. Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Figaro Svart 15.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2009 Hei, fikk laget en ny nedføring på Navy Blommenholm med ny kontakt til antennen------- og plotteren virker igjen! Så det var der feilen lå. Så nå finner jeg forhåpentlig veien til Borgen imorgen Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Worry II Svart 16.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2009 Dette gir jo et klart svar på at det er Bastøfergene som jammer for GPSene våre: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3315730.ece Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 16.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2009 Trur jeg ikkeno på. Tar de fergene ofte. Hverken Tom Tom'en eller Denso'en blir jammet. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 16.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2009 Hverken Tom Tom'en eller Denso'en blir jammet. Nei, nei..ikke de i bilen ! Men Garmin og Navman ved siden av fergene (på vannet) Det er de vi sliter med ! Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 16.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2009 Vel, alle nevnte mottagere mottar på 1575.42 MHz. Tviler på at Bastøferga har spoofingutstyr. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 16.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2009 Kan det tenkes at noen biler og kartplottere har en dårlig skjermet intern chip eller to som opererer på en uheldig frekvens, dvs. uheldig fordi det er kraftige signaler på denne frekvensen i området? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.