Jump to content

Hvor får jeg kjøpt rivnut?

arkmarin

Recommended Posts

Jeg er ute etter å erstatte en ødelagt rivnut i masten, men vet ikke hvor jeg kan få tak i det. Er også usikker på om rivnut har et annet navn på norsk. Noen som kan hjelpe?

En rivnut er lik en popnagel, bare den har gjenger innvendig. Den monteres med spesialverktøy og festes etter nesten samme prinsipp som en popnagel. Det en oppnår er at det som var et hull nå har fått gjenger.

Jeg kjøpte en slik blindmuttertang hos BT, men selve innsatsen til 'hodet' på tangen knakk ved første forsøk. Hadde et hel . . med å få pengene tilbake, men de ga seg til slutt. Dro så til Clas Ohlsen og kjøpte en tang der som kostet 100 kroner mer (kr.349), og det var en helt annen kvalitet. Har en del treverk på utsiden av båten som jeg tar med hjem for pussing og lakkering sånn år om annet, men hullene i glassfiberen var etter hvert blitt alt for store. Nå står det blindmuttre der. Dessverre finner jeg ikke tangen på nettsidene til CO, men den finnes i papirkatalogen og har art. nummer: 30-5206

muttertang.jpg

Lars H.

Lagt til:

Ser nå at papirkatalogen min er for vår-sommer 2009. Lastet så ned den nyeste katalogen, men ingen slik tang der. Så det ser dessverre ut til at tangen er gått ut av sortementet.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Blindmuttere fåes også i rustfritt.

Har noen liggende i båten, og de er lagd med skrå "krage", slik at de skal forsenkes.

Og, det er ikke helt nødvendig med spesialverktøy. De kan skrues til med en vanlig helgjenget bolt.

De finnes forresten i store dimensjoner også. Til å feste for eksempel lastsikringer i varebiler.

Redigert av rover (see edit history)
Sørs jo hvor god kvalitet det er på Alu i dette produktet fra BT.. Spørs om ikke det finnes spes legeringer som skal i masten. Så slipper du mer korrosjon... Watski kasnje?

En får ikke galvanisk spenning mellom aluminiumsmast og aluminiums nagler. Jeg må kunne skru fast en skrue, slik at popnagler ikke kan brukes i stedet for blindmutter.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...