Astor Startet 10.Juli.2004 Del på Facebook Startet 10.Juli.2004 Etter å ha ligget i Mosskanalen fra fredag til lørdag har jeg lagt merke til en manglende kunnskap om bruk av lanterner. For meg virker det som enkelte har kjøpt båt med "nøkkel i døra". Med dette mener jeg at man slår på alt som finnes av lanterner som båten måtte ha. Flere som passerte hadde ankerlanterne i tillegg til de vanlige topp, styr- og babord samt akterlanterne. Så også en større båt på run dt 40 fot med kun en rundtstrålende lanterne. Mange mener sikkert at dette er pirk! Men en regel for føring av lanterner på et fartøy er dog ment som en sikkerhet for oss som ferdes på fjorden. Jeg vil legge til at fredag kveld var til dels dårlig sikt i fjorden, og da er det greit å se hvilken retning fartøyet går. :flag: Sender med et bilde tatt lørdag ved 09.00 tiden fra Mossekanalen. Det var fullt i den trivlige Mossekanalen fra fredag til lørdag. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
jada Svart 10.Juli.2004 Del på Facebook Svart 10.Juli.2004 Så enig, så enig Om en ikke tar noen sertifikater, så burde en i det minste i alle fall kjøpe en utgave av Sjøveisreglene, og lese og lære de viktigste reglene for ferdsel til sjøs Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 10.Juli.2004 Del på Facebook Svart 10.Juli.2004 Så enig, så enig :smiley: Om en ikke tar noen sertifikater, så burde en i det minste i alle fall kjøpe en utgave av Sjøveisreglene, og lese og lære de viktigste reglene for ferdsel til sjøs Regel 54 i Sjøveisreglene sier: "Enhver fører av dekket norsk fartøy skal sørge for at minst ett eksemplar av sjøveisreglene er om bord". Sjøveisreglene i sin helhet finner du her: http://www.nautisk.com/nor/pub/colreg/ Sitér dette innlegget Link to post
Arild Iversen Svart 10.Juli.2004 Del på Facebook Svart 10.Juli.2004 Enig !! Her er det nok en del kunnskapsmangel og kanskje " gi blaffen" mentalitet. Ikke sjeldent at jeg treffer seilende brødre som går for motor, kun med tricoloren i mastetoppen tent. Dette blir jo helt feil i forhold til vikepliktsregler motor/ seilfartøy bla. Ellers slurves det spesiellt med akterlanterner, da en del båter har utsyr / gummibåter osv, som dekker hele eller deler av sektoren. Minner meg om bilistene som konsekvent kjører med nærlys, grøft / tåkelys og tåkebaklys på.....også midt på dagen i solskinn Arild Sitér dette innlegget Link to post
ragtag Svart 10.Juli.2004 Del på Facebook Svart 10.Juli.2004 Når vi er inne på lanterner. Jeg har ikke strøm i seilbåten min, og ferdes derfor bare på dagtid i god sikt. Jeg lurer på om det finnes noen enkel løsning for lanterner i tilfelle jeg en gang ikke kommer meg inn i tide, som ikke krever strøm om bord? Har signalhorn og lommelykt om bord. Forresten, leste jeg ett eller annet sted (kan ha vært i Seilas) at styremenn på skip ute på havet har lettest for å se en rundtlysende hvit lanterne, og at det var sikreste lanterneføringen der, selv om den er feil. For langtur med seil hadde en rundtlysene blunkende lampe sikkert vært mest synelig, men helt feil i forhold til all sjøfartsregler. Ragnar Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 10.Juli.2004 Del på Facebook Svart 10.Juli.2004 bilistene som konsekvent kjører med nærlys, grøft / tåkelys og tåkebaklys på.....også midt på dagen i solskinn ArildLitt OT? : Bruker mye lys på bilen når jeg har sola i ryggen.... Lettere for motgående trafikk å se meg (når de har lav sol mot seg....) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Slagskibet Svart 10.Juli.2004 Del på Facebook Svart 10.Juli.2004 Jeg kjører bestandig med fjærnlys på Den Geriatriske Mopeden på dagtid. Det er med et lite håp at bilene ikke kjører ut foran meg med 2/1000 mm klaring.Tenner også lanternene i gråvær og ellers når jeg syntes det er nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Lasse_N Svart 11.Juli.2004 Del på Facebook Svart 11.Juli.2004 Var på undervannsbåt i militæret, og i oppdykket tilstand (selvfølgelig) hadde vi en litt spesiell lanterne-føring. Rød/grønn sektor lanterne, akterlanterne, topplanterne + blinkende orange. Blinkende orange for fartøy som har andre evner enn hva det ser ut til, tror luftputefartøy også har dette. Hendte vel endel ganger att vi glemte å slukke lanternene i neddykket tilstand også, he,he. Mvh. Lasse Nordbye Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 11.Juli.2004 Del på Facebook Svart 11.Juli.2004 Hadde det bare vært lanternekunskap som manglet (selv om det er veldig viktig ).Er for og si det mildt blitt mange tullinger på sjøen siden sist jeg hadde båt (ca 8 år sia ) Når gutta med 40-50 fot kommer i 25 knop og passerer deg med 10 - 12 meter da er det ikke mye igjen på bordet .Håper jeg aldrig treffer sånna folk i havna etter at dem ha passert meg ,da må mor låse meg trur jeg for sånne folk skulle hatt en dukkert. Vært i sverige 3 ganger alt i år , og på vei inn til Strømstad møter du minst en sånn tulling ,men men kan vel hende renta går opp så blir vi kvitt endel av dem igjen Kaptein på Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Astor Svart 11.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2004 Var på undervannsbåt i militæret, og i oppdykket tilstand (selvfølgelig) hadde vi en litt spesiell lanterne-føring. Rød/grønn sektor lanterne, akterlanterne, topplanterne + blinkende orange. Blinkende orange for fartøy som har andre evner enn hva det ser ut til, tror luftputefartøy også har dette. Hendte vel endel ganger att vi glemte å slukke lanternene i neddykket tilstand også, he,he. Mvh. Lasse Nordbye Husker havnefogd Valgård i Moss lærte oss under båtførerprøven i 1968 dette om det orange blinkende lyset. Som ungutt dengang hørtes dette bhelt spesiellt ut. Hadde aldri sett en u-båt før, og har heller aldri sett en u-båt i overflatestilling siden. (Ikke under vann heller! he-he) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Lasse_N Svart 12.Juli.2004 Del på Facebook Svart 12.Juli.2004 Ta deg en tur mot Bergen, og Haakonsvern, rimelig sjanse å se en i oppdykket stilling( med orange lanterne....). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.