Skuta Startet 14.Oktober.2009 Link til dette innlegget Startet 14.Oktober.2009 Når jeg slår på kartplotteren så forsvinner/svekkes signalet til radioen. Slår jeg av igjen kartplotteren så kommer signalet tilbake, noen som har noe forslag til hva som skaper disse forstyrrelsene? Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 14.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2009 Ja det må da åpenbart være kartplotteren. Ikke noe ukjent fenomen og som oftest kan mann spore støyen tilbake til overharmoniske fra klokkefrekvensen til prosessoren i plotteren. Du kan jo prøve og montere feritringer på alle ledninger inn og ut av plotteren det vil stoppe en del av den ledningsbårne støyen, men er ikke noen garanti for at du får vekk alt da en del støy kan stråle direkte fra plotteren. Og montere en god radioantenne så langt vekk fra plotteren som mulig vil også kunne forbedre motaksforholdene. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 14.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2009 Noen kartplottere sender data til andre enheter. Prøv å koble fra NMEA forbindelsen(e) samt SimNett, RayTalk etc. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 14.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2009 Har du ekkolodd integrert i plotteren? Vi har opplevd støy fra ekkoloddet som forstyrrer VHF'en. Dette har skjedd både på Halcoen vi solgte tidligere i år og på Viksunden. Har ikke opplevd støy fra plotteren når ekkoloddet er avslått (Raymarine C-120). Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Skuta Svart 15.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2009 Dette var gode tips Brigg jeg har også raymarine c-120, vet at jeg aktiverte ekkoloddet for en tid tilbake kan nok stemme at problemene begynte etter dette. Får ta en tur imorgen å slå av ekkoloddet og prøve da. Takk for hjelpen så langt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.