Jump to content

Har du tatt opp båten for vinteren? (vis bilder)

Bjerknez

Recommended Posts

Hei

Båten ble satt på land på Bokerøya ved Svelvik 7/9.

traverskran1.jpg

Etter 2 år på vannet så det slik ut:

ruer.jpg

En liten test på sandblåsing av bunnen:

sandbl.jpg

Og så bar det i vei til krybba:

krybba.jpg

Nå er den sandblåst hele veien under. Kommer tilbake med flere bilder når jeg har vært

der og innspisert bunnen.

Noe spent, fikk beskjed på telefonen at det var 1 boble i plasten :rolleyes:

mvh

giver

To kamerater ordnet med opptak av båten i slutten av sept. mens jeg var på jobb.

Det er en stor jobb å sette opp en plasthall, gruer meg allerede til våren når dette skal demonteres.

Men det blir nok OK å jobbe her i løpet av vinteren og våren.

Resten av presenningen blir montert i morgen.

bilde074.jpg

bilde076.jpg

Redigert av Fjordutsikt (see edit history)

Båten er på land og står trygt og godt under presenning.

I fjor laget jeg et skelett i treverk som står oppå båten slik at presseningen får takform for at snøen skal gli av.

Laget skelettet i sesjoner som skrues sammen i løpet av et par timer, enkelt og greit. Blir nesten som om den står i en hall.

Jeg kan jobbe med stort sett hele båten, bortsett fra skroget utvendig selvfølgelig.

pa150037.jpg

Vasket båten over vannlinjen før lastebilen kom og hentet den i går ettermiddag. Ikke antydning til groe under vannlinjen (bruker Seajet 033, utrolig bra).

Konserverte så motoren etter at lastebilen hadde senket båten på transportkrybben utenfor lageret hvor båten skulle inn.

I ettermiddag ble båten dyttet inn gjennom en 60 meter lang korridor. Og der skal den stå i 20 varmegrader vinteren over.

dsc00648.jpg

img_0128.jpg

dsc00650.jpg

img_0130.jpg

img_3322.jpg

img_3324.jpg

img_3328.jpg

img_3329.jpg

img_3331.jpg

Redigert av Dykker (see edit history)

pa150037.jpg

Den innpakkingen der ser for tett ut. Du må ha lufting i hver ende av mønet. Jeg trer på enden av noen plastrør på mønestengene (ca 5'' rør) i hver ende av mønestanga på presenningsstativet. I tillegg henges fenderne ut, slik at det kan komme luft inn i båten mellom skroget og presenningen. Lufta skal så trekkes ut gjennom rørene ("ventilene") i enden av mønestanga. På ettervinteren når sola begynner å varme kan det fort danne seg kondens hvis innpakkingen blir for tett, og en får fort jordslag, mugg, vond lukt og andre ulumskheter.

Jeg ser altfor mange på opplagsplassen som ikke lager lufting i mønet på presenningsstativet. Hvis det er av interesse, kan jeg kanskje få knipset noen bilder av patenten.

Jepp, Andy2, jeg skjønner hva du mener, men det har ikke vært et problem for meg. Plassen båten står er ugunstig ved at det blåser mye fra havet, så jeg har rikelig med gjennomtrekk under presenningen. Har et vindu i aktercabinen samt takluka i forcabinen stående på gløtt, så selv inne i båten er det luftig og tørt.

Tidligere tok vi ut alt av puter, matter og øvrige tekstiler, men det gjør vi ikke lengre fordi båten tørker så godt ut.

Men takker for omtanken og ser gjerne bilder av hvordan andre har gjort det...

Hvis det er av interesse, kan jeg kanskje få knipset noen bilder av patenten.

Høres ut som en gjenomtenkt løsning. Ja, la oss gjerne få bilder. Bruker selv først en difusjonsåpen lettpresenning.(Dette for at det også er mye lettere og dra den tunge OB-Wik over.) Dette for at kondens som kommer gjennom den difusjonsåpene, og legger seg mot den mye tykkere OB-Wik presenningen ikke skal dryppe inn i båten, men i teorien bli borte mellom disse sjiktene. 100 W lyspære i maskinrom, og vifteovn hvor bare vifta er aktivisert via timer 4 x 1 time/døgn. Håper jeg da kan :sleep: trygt

Ps:Hvordan legger man til en link :confused:

Båtene er tatt opp for en mnd. siden.Nå er det jakt som gjelder :smiley:

Bildene er fra ifjor ,men de ligger akkurat på samme plassen iår.Den hvite båten er stroppet fast i flaggstangfundamentet (nymalt iår :blush: )+ to bukker på nedsiden om uhellet skulle være ute.

Stativet jeg bruker er OB-Wiik type A med presenning over.modell_a.gif

Alt fungerer greit

65279_s.jpg

65280_s.jpg

Jeg var tidligere ute enn vanlig med opptak i år. Ble litt stressa av noen store plakater med påminnelse om bestilling av plass osv.

Fordelen var jo selvfølgelig temperaturen og så var jeg kjempeheldig med været. :smash:

Så jeg fikk gjort alt i en smell. Nå gjenstår bare bunnstoff og sink til våren pluss nærmest støvtørk.

Har vaska, polert og hardvoksa før presenning ble lagt på, med nyvaska sko på beina for ikke å lage merker.

Så en som komenterte stropping. Som tidligere lastebileier/sjåfør så bruker jeg samme metode som jeg brukte på lastebilpresenning.

Jeg drar til et dekkverksted og bommer en defekt slange eller to som er litt større enn personbilslanger.

Så klipper jeg solide strikker, som er litt jobb. :sweat: Disse fester jeg i solide snorer slik at strikkene kommer under båten.

De sverter nemlig på skroget i løpet av vinteren.

Da kan du strammen presenningsurringen og maljene holder en storm fordi du ungår harde rykk i maljene.

Man kan jo selvfølgelig kjøpe presenningstropper av gummi også.

Jeg bruker noen av det slaget også.

Og så slipper du alle de kannene som slenger rundt, for de som bruker det.

Har desverre ikke bildet av det, men jeg har bilde av hvor trangt de har lagt båten utenfor min i år.

Heldigvis var jeg ferdig med presenning på. Og de, truckkjører og opplagsfirma, var ikke villig til å flytte noen cm.

Jeg får kanskje legge ut kulefendere neste år. :lol:

001.jpg002.jpg

De svarte områdene vi ser her, er det tæring?

Lurte på om spørsmålet kom, ja. Det er ikke tæring. Spylte bunnen med stimer og trodde at det ble hull i det tynne godset. Kjøpte inn 2 nye inntak og skulle til å bytte de. Det viste det seg at det sort bunnstoff som kom til syne og at godset holder i massevis. Det så ikke sånn ut på 1 meters avstand. Men jeg har jo 2 inntak i skuffen som jeg kan bruke om et par år? :smiley:

Chiba

Jepp, Andy2, jeg skjønner hva du mener, men det har ikke vært et problem for meg. Plassen båten står er ugunstig ved at det blåser mye fra havet, så jeg har rikelig med gjennomtrekk under presenningen. Har et vindu i aktercabinen samt takluka i forcabinen stående på gløtt, så selv inne i båten er det luftig og tørt.

Tidligere tok vi ut alt av puter, matter og øvrige tekstiler, men det gjør vi ikke lengre fordi båten tørker så godt ut.

Men takker for omtanken og ser gjerne bilder av hvordan andre har gjort det...

Kjempebra. Skjønner godt at du da har villa gjennomtrekk ja. Jeg ser mange på opplagsplassen min (Solvik) som har hermetisert båtene fullstendig :-). Da får vi håpe på en mild vinter, og at ingen seilbåter velter over oss andre i løpet av vinteropplaget :wink:

kopiavp1000549.jpg

Da er båten tatt opp og klar for stallen. Først idag en grundig vask, så ferskvannskjøling av motor. Anoder så fin ut så de tåler minst et år til. Batterier taes ut. Skal gå over smørenipler med grease. Ellers ta av motordeksel og spraye over med CRC 6-66. Vil med god samvittighet droppe skift av filter, motor- og girolje i høst. Svært lite kjørt i år så vi tar et år til. Ser at vannlinja ligger litt høyt i forhold til bunnstoff bak, så der må det en liten justering til før neste sjøsetting.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

I vinter skal Njord i opplag for første gang for meg. På sjøen riktignok. Det er med tungt hjerte, nettopp fordi vi reiser på turer hele året. Vi har f.eks. tredd inn i det nye året ombord og opplevd rakettene fra byen sett fra sjøsiden de siste årene.

Grunnen er ganske enkelt den, at jeg har noe lekkasje i noen vinduer og noe rust som må bort, samt litt treverk som trenger behandling. Lager derfor en kappe jeg kan jobbe under i løpet av vinteren.

Den lokale seilmakeren er snart klar med presenningen og vi skal legge den på i morgen. Slik ser reisverket ut.

img_3638.jpg

Redigert av Njord (see edit history)

Med vennlig hilsen

Torkjel

Kommer tilbake med flere bilder når jeg har vært

der og innspisert bunnen.

Noe spent, fikk beskjed på telefonen at det var 1 boble i plasten :rolleyes:

1 boble var nok flere, men små og i et begrenset område:

pest1a.jpg

Men elles så det bra ut:

underbb.jpg

Noe overraskende var det var mye blått støv i salongen:

blaakomf.jpg

Vannlinja er i gealcoaten, primer er ikke blåst bort.

Til våren må jeg sparkle pestbobler, flekkprime og stoffe.

mvh

giver

Det er en stor jobb å sette opp en plasthall, gruer meg allerede til våren når dette skal demonteres.

bilde074.jpg

Hva heter den hallen du har der, og hvor mye koster den? Ser at du har båt over 10m, så da bør den passe til vår 29 foter også.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...