Jump to content

Har du tatt opp båten for vinteren? (vis bilder)

Bjerknez

Recommended Posts

Hadde nesten grodd fast i havbunn den

Ja, men bare nesten :giggle:

Hvorfor den har grodd så mye er jeg ikke helt sikker på. I sommer var far min en tur under og skurte hele skroget. Så det vi ser på bildene nå har kommet i løpet av noen måneder. Jeg har hatt båten i to år nå uten å gjøre noe med den. Da jeg kjøpte den hadde den stått på land i ca ett år. Hvor lenge den stod etter at den ble bunnsmurt vet jeg ikke, men det kan jo tenkes at bunnsmørningen har blitt dårlig fordi den har vært for tørr for lenge.

Det ser også ut til at det er veldig gode vekstvilkår for groe der jeg ligger. Det er ikke stort mer enn 2 meter dypt og lite eller ingen strømforhold som "skifter ut vannet".

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Det ser også ut til at det er veldig gode vekstvilkår for groe der jeg ligger. Det er ikke stort mer enn 2 meter dypt og lite eller ingen strømforhold som "skifter ut vannet".

Jeg har samme forhold på min båtplass, men jeg har nesten ikke noe groe.

Har ligget ute ett år nå, så hva forrige eier har smurt med aner jeg ikke. Mulig det er noe ubergiftige greier?

Forstår enda ikke :confused: , blir ikke masta iveien :blush: . Det der går nok ikke på min båt. :nonod:

De fleste seilbåter har tyngdepunktet plasert bak masta fikk jeg høre når vi skulle ta opp vår båt i fjor høst. Er vel egentlig ganske logisk, når man ser på hvor bred båten er bak, motor osv.. Gikk ihvertfall veldig fint for oss, men det krever kanskje endel mer av kranbilsjåføren..

Er ikke det åket veldig smalt i forhold til båten?

Eller er det ingen fare, med tanke på klem på skroget?

Nei tror ikke det. Skroget er fra den tiden de ikke visste hvor mye glassfiber tålte.. Er ca 5 cm tykk. De løftet alt med det åket.. også en 41 Prinsess fra den tiden..Veide mer enn min...

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Legga na i Visnes ei veka før du tar opp. :smiley:

Visnes burde virke bra, ja. Det kan ikke være mye rur og slikt der inne :smiley:

"Salt" kom opp i går, men det var så mange andre båter å ta i med mens mobilkrana var der at det ikke ble noen bilder.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

• 2 uker senere...

Da var også Bonus V tatt opp, vasket og godt plassert i varm hall for vinteren. Var en tur innom idag for å "koseprate" litt med henne og forsikre meg at hun hadde det godt. :yesnod:

Renvasket og velluktende. "Kom og poler meg"

vinterlager1.jpg

Godt plassert i hallen, lett å komme til for puss og polering

vinterlager2.jpg

God plass til å arbeide med drevene

vinterlager3.jpg

BB drev. Omtrent like mye rur som ifjor. Grei skrapejobb.

vinterlager6.jpg

Anodene ser ut til å ha gjort jobben sin som de skal

vinterlager4.jpg

Ja nå er MASØ på plass inne for vinteren. Etter noen gode skussmål her på BP ble Framnes Maritime valgt. Det er ikke tvil om at jeg hadde en skepsis til om de ville behandle MASØ som jeg selv ville gjort. Nå ligger den inne og jeg har fulgt prosessen så langt og kan ike si annet enn at jeg er meget beroliget og fornøyd så langt. Båten er bestilt ut i uke 12 så ikke vi går glipp av påsken. Bilder? Ja her kommer de.

2009_1019bavaria0010.jpg

Ikke mye groe her. Bare å vaske. Deilig å ligge i ferskvann.

2009_1019bavaria0022.jpg

Her er MASØ i trygge "hender"

2009_1030bavaria0006.jpg

Her ligger den og blir vinterkonservert, serviceprogram på alt fra motor og aggregat til drikkevann og septik samt vasking. + alt annet som Volvo Penta har av feil og mangler som skal byttes/utbedres på garantien. Ganske trygt å ha MASØ her, da dette automatisk blir tatt hånd om.

2009_1030bavaria0025.jpg

MASØ inne for vinteren. I godt selskap så den trives nok.

Skal komme med noen snøbilder fra utsettingen også. Regner med at snøen ligger i uke 12. Det er jo lov å håpe at vi slipper men..........

Som noen har skrevet tidligere i tråden: Savner sommeren allerede.

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Ta var sesongen slutt for min del også.

Fin tur til Herføl igår for å hente broderns Viknes, og deretter til Isebakke for opptak.

12112009340.jpg

Fin brygge å legge inntil før opptak.

12112009342.jpg

De kunne spandert på litt mer betong i bredden..

12112009343.jpg

Greit å sveive opp den siste biten i horisontal stilling, da det er 2,6t som skal opp.

13112009344.jpg

Ferdig grovspylt, litt rur på flaps, ellers mest slim.

13112009345.jpg

Gjenstår litt mer vask, så er det inn i båttelt for overvintring.

Ikke så lenge til påske.. :cheers_wine:

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Ja da var båten på land

Ruver godt i terrenget men godt å få den hjem så da er det bare å begynne på oppussingsprosjektet. Kommer mere i denne tråden etter hvert som arbeidet trer frem :seeya:

18.11.09_opptak_av_laluna_ii_041.jpg

18.11.09_opptak_av_laluna_ii_036.jpg

En liten farm av skjell på hylse

18.11.09_opptak_av_laluna_ii_038.jpg

Minimalt med groe etter 2 år på sjøen :smiley:

Så nå mangler det bare å få opp presenningen så kan vinteren bare komme :sleep:

Redigert av LALUNA II (see edit history)

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...