Jump to content

Tips om liten parafinovn ?


Gunda

Recommended Posts

Hei

Ser du vurderer parafinovn. Jeg ønsker meg også en varmekilde, men har tenkt på gassovn.

På nettbåt.no har de en liten ovn til kr 350,. pluss frakt. Den heter: Gass varmeovn m/ shut off.

Håper den vil være tilstrekkelig for meg, jeg tror at den også vil holde noe dugg unna når lufta blir varmere. Jeg har ikke vifte inne i kabin. :diving:

Den skal kutte/stoppe om den velter.

 

Kansje noen andre har erfaring med denne type ovner?

Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte en liten gassovn på Maritim til ca 500 kr,-. Den bruker små gassflasker.

Brukte gassovnen i en liten snekke, men syntes ikke jeg fikk særlig varme fra ovnen, så den ble "parkert" og ny parafinovn ble innkjøpt og den fungerer helt fint. Selv med fem- seks kuldegrader ute så fikk jeg god varme under kalesja. Kan selvfølgelig ikke brukes under fart.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Europris selger samme ovnen som maritim (ser ihvertfall like ut) til 298.-

Gasovner og spritbrennere/kokeapparater trenger/bruker mye oksygen. Det er derfor svært viktig med rikelig tilførsel av surstoff når man bruker disse (at man ikke bruker de i lukkede rom) se vedlagt bruksanvisning i pakken.

Jeg kjenner spesielt til 2 tilfelle (det gjelder bl.a bobil) men samme prinsippet som i båt. Det var en som skulle lage mat, det var kjølig, så alle vinduer og dører var lukket. Vedkommende hadde normal god helse. Han holdt på å stryke med pga surstoffmangel, (det var ved bruk av gas/propan kokeapparat). Ellers vet jeg om en annen pers som har prøvd både parafinovn med såkalt ren forbrenning i stua. Denne ovnen hadde heldigvis sensor slik at den koblet ut pga co mangel. Jeg er svært skeptisk til slike ovner som ikke suger in ny luft utenifra og heller ikke har skorstein , sammenlignet med de som er beregnet for bruk i båt. Jeg ville aldri ha montert eller brukt slike ovner selv, men for de som ønsker det, ville jeg ihvertfall som minste krav ha montert co varsler. Wallas f.eks har skorstein, hvor giftige avgasser går ut, og samtig trekkes det inn ny frisk luft som blir oppvarmet. Det samme gjelder sikkert Eberspacher m.m.

Mvh.

Cecilie

Redigert av Ceciliestorming (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei !

Det er meningen å bruke ovnen under kalesjen. Blir vel neppe så tett her at det er farlig, eller tar jeg feil.. ?? Er helt enig i at første prioritet er å tenke sikkerhet.

Har forøvrig en Eberspacher ombord, så den ekstra varmekilden er bare for å ta de verste "toppene", var tanken.

Mvh

Gunda

Link to post
Share on other sites

Har hatt en slik gasvarmer men den har jeg hevet på land først og fremst fordi den kunne være farlig med dålig lufting. Men også fordi den produserte veldig mye fukt kalersen ble jo helt overiset når jeg brukte den ute under kalersen.

Mit råd er skaf deg nåe som kvitter seg med eksosen utenfor båten.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg har en slik liten gassovn. Bruker den nede ved pantryen når jeg kommer ned i båten for å få opp tempraturen litt. Syntes at denne lager rimlig mye fuktighet, prøver derfor å begrense bruken. Bruker den også ute under kalesjen om sommeren når det er litt småkjølig.

Nå på denne årstiden bruker vi en POD 8 ute bak. Den klarer å holde 20 varmegrader under kalesjen når det er -6-7 grader ute.

Vi er veldig fornøyd med POD, men som du sier den tar litt plass. Prøvde først den fra CO med veltesikring. Opplevde denne som farlig da den flammet over når den skulle slukkes. Den vi har nå er helt grei.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...