MagneO Startet 14.Oktober.2009 Link til dette innlegget Startet 14.Oktober.2009 (redigert) Hallo! Jeg skal sette in en Tohatsu 9,9 for vinteren. Klok av skade med min Johnson 5hk skal jeg fra nå av benytte fogging oil. På Maritim har de noe som heter "Starbrite" Noen som vet om noen som selger fogging oil av et mer kurrant merke (Mobil, Shell) i Bergen? Mvh Redigert 14.Oktober.2009 av MagneO (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 14.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2009 Har brukt å kjøpe på en Yamaha forhandler Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
REM Svart 15.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2009 Og hvordan benyttes denne fogging oljen da? Inn- eller utvortes? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
MagneO Svart 15.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2009 Du sprøyter inn i innsuget til du kveler motoren, dette funker omtrent som å blande enormt mye olje i bensinen. Poenget er å preservere innmaten i motoren. Mvh Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2009 Til veteranbiler som skal stå lenge har jeg pleid å bruke CRC 6-66 for det samme formålet. Fungerer fint det også... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Åsabu Svart 15.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2009 Biltema selger også. Har selv brukt den med godt hell. Artikkel nr 36-324 Sitér dette innlegget Link to post
norflyer Svart 15.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2009 Kurrant merke?? Mener du at Starbrite ikke er bra nok?? Fungerer hvertfall veldig bra. Sitér dette innlegget Link to post
Kjeller Svart 15.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2009 Finn en Mercury forhandler i Bergen, der får du kjøpt Quicksilver fogging oil. The best there is. Sitér dette innlegget Link to post
Andy2 Svart 15.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2009 jeg har brukt både Biltema og Penzoil sin (sistnevnte kjøpt hos Volvo Penta forhandler). Meningen er at når du sprøyter dette inn i forgasseren, så skal oljen legge seg i sylindre etc, og samtidig kvele motoren..... Min V8'er kverner bare tyngre, så den må jeg stoppe manuelt uansett (lar seg ikke stoppe av litt olje i sylindrene......). I følge instruksjonene skal også pluggene skrues ut, og det skal sprøytes direkte inn i sylinderen, men det har jeg aldri brydd meg om å gjøre. Her er Biltemas: http://www.biltema.no/products/productimag...p?iItemId=93461 Sitér dette innlegget Link to post
MagneO Svart 16.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2009 Kurrant merke?? Mener du at Starbrite ikke er bra nok?? Fungerer hvertfall veldig bra. Hørtes bare litt mumbo-jumbo ut, kanskje det top-kvalitet. Jeg liker best å kjøpe noe som det står et kjent merke på siden jeg antar at f.eks Shell ikke setter navnet sitt på hva som helst (men den teorien kan jo være feil). Mvh Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 16.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2009 Hørtes bare litt mumbo-jumbo ut, kanskje det top-kvalitet. Kanskje det sågar er Shell som har produsert det? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Andy2 Svart 16.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2009 Kjemikalier, ulike spray, etc etc er faktisk noe av det som er bra på Biltema. Pluss verktøy med 10-års garanti... Alt annet kan være av svært varierende karakter. Shell sin (hvis de i det hele tatt har; har i alle fall ikke sett det) er garantert mye dyrere Sitér dette innlegget Link to post
MagneO Svart 18.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2009 Det ble CRC, de hadde ikke Starbrite på Maritim buttikken. Motoren er nå "smurt" inn og det kan vel neppe bli dårligere enn å ikke gjøre noe. Mvh Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 18.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2009 Vil det ikke funke med totaktsolje i ei dusjeflaske også?? Bare en tanke som slo meg! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Whistler Svart 18.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2009 Et par spiseskjeer totaktsolje rett i pluggåpningen med et par runder på starteren etterpå funker som bare det. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
chagall Svart 18.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2009 Et par spiseskjeer totaktsolje rett i pluggåpningen med et par runder på starteren etterpå funker som bare det. Sitér dette innlegget Link to post
MagneO Svart 19.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2009 Du greier vel neppe å smøre alle lagrene på vei og stemler fra "oversiden" så derfor tror jeg ikke at det er nok med kun olje inn igjennom pluggen. Mvh Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 19.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2009 Et par spiseskjeer totaktsolje rett i pluggåpningen med et par runder på starteren etterpå funker som bare det. Det var vel Bitteliten som i en annen tråd foreslo bruk av sugerør for å få litt olje inn i motoren/pluggåpningene, og det var et godt tips. Kanskje McDonalds sugerør er rette størrelsen? Har også "bare" brukt to-takts olje på en del mindre motorer opp gjennom årene og det funker bra det! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
sildåpote Svart 19.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2009 Jeg bruker Starbrite, men maritim begynner å gå tom for starbrite produkter sier de, de får ikke tak i det mer, synd for starbrite har mye bra produkter synes jeg, teak oljen eller teak sealeren deres er veldig bra. Sitér dette innlegget Link to post
norflyer Svart 19.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2009 Starbrite Tja kansje ikke like godt kjent som Statoil osvosv. Men de har vært i systemet sinden siden beg av 70 tallet. Har flere bokser av dette liggende. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2009 Det var vel Bitteliten som i en annen tråd foreslo bruk av sugerør for å få litt olje inn i motoren/pluggåpningene, og det var et godt tips. Jeg brukte type MCDonalds med knekk. Samme hva man bruker - så lenge man får sugd opp litt olje og kan dryppe den inn Jeg har ikke hatt fogging oil i motoren da jeg konserverte den. Forgasseren kjørte jeg tom for bensin - oljen dryppet jeg i sylindrene. Brukte CRS over hele motoren -også på undersiden av svinghjulet - har blitt fortalt at det er noen elektroder der som man ikke vil skal irre. Er det noe poeng å spraye CRC el inn i forgasseren nå? På motoren min er det et eget hull for å spraye ting inn i forgasseren. Det sitter bak en gummiproppp på et plastdeksel foran forgasseren Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.