Astor Startet 14.Oktober.2009 Del på Facebook Startet 14.Oktober.2009 Vi er i anskaffelse av enten jolle eller redningsflåte til Astor. Begrunnelse: Vi ferdes mye ute vinterstid hvor gradestokken er såpass lav at vi vil fryse i hjel ganske fort dersom vi må kaste oss på sjøen. Vi har nå gått til anskaffelse av hver vår flytedress slik at vi har noe å flyte på dersom ulykken skulle være ute. Astor var utstyrt med redningsflåte som hadde gått ut på dato for et hav av år siden. Denne ble fjernet da vi kjøpte båten. Vi ønsker vel oss en redningsflåte vil jeg tro. Jeg er ingen tilhenger av å ha en jolle hengede bak på plattform, som vi bruker titt og ofte til gangvei mot flytebrygga når vi ligger med hekk mot brygge. Vonde ledd i benstrukturen gjør at jeg kvier meg for å bruke halsbrekkende øvelser ved f.eks. at jeg skal bruke jolla til fisking osv. Tanken er morsom, men nei... At jolla kan ligge på hyttetaket er en mulighet. Jeg kan svinge jolle ut med bommen på mesanmasta. Ulempe: Samler seg mye skitt under jolla som jeg vil gå å erge meg over. Konklusjon: Redningsflåte anskaffes hos Seatronic til drøye 8000 kroner. Stativ har jeg tatt vare på fra den forrige. Trenger gjerne kritiske innspill for å se om egen dømmekraft fortsatt er med. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
p-kaill Svart 14.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2009 Redningsflåten skal jo re-sertifiseres hvert år så det må jo forhandles der man kjøper den hva de skal ha for dette. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Svart 14.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2009 Mener bestemt at ikke alle flåter må resertifiseres hvert år. Kommer vel an på typen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Svart 14.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2009 Trenger gjerne kritiske innspill for å se om egen dømmekraft fortsatt er med. Jeg vil anbefalt jolle, som kan brukes til annet enn å ta plass. Men når det er sagt, så er argumentene dine for flåte gode. Jeg tror din dømmekraft fortsatt er med, men jeg hadde valgt anderledes. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 14.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2009 Hvis du er ute i ruske-vær er det ikke store beskyttelsen i en liten jolle - jollas effekt som rednings-utrustning er beskjeden i forhold til en flåte som har vind- og sprutbeskyttelse. Jeg støtter din vurdering utfra de kriteriene du har satt opp. Min flåte - som fremdeles befinner seg hos tidligere eier av båten - tror jeg har 3 års sertifiseringsintervaller. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 14.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Oktober.2009 Mener at de sa tre år mellom hver serviceintervall på Seatronic. En utgift på 2-3000 kroner. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hilmar 2 Svart 14.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2009 Har du snakket med Engelsviken som jeg sa? Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post Share on other sites More sharing options...
koh Svart 14.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2009 Hei Astor ! Har nok ikke like stort moderskip som deg, men det hender vi tar Vederøarna på direkte'n fra Fuglehuk likevel. Vi har satset på en 310 rib som vi sleper. Den er alltid klar - og så har vi masse glede av den hele tiden som lettbåt. Gummipontongene gjør at den fungerer som fender mot andre båte, det eneste vi må passe på er å vippe ned motoren når det er fare for kontakt med andre båter - slik at ikke propellen og undervannshuset lager riper. I nedre stilling er den beskyttet av pontongene som stikker ut bak. Nå er det ikke like naturlig med flåte i min størrelse - den ville bli veldig i veien - men fordelen med lettbåt ville jeg ikke vært foruten. -koh Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mons Svart 14.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2009 Flåte. Den virker under skikkelig utrivelige forhold og en trenger bare å trekke i en snor evt åpne etpar hurtiglåser før den er klar. Jolle på taket eller andre upassende steder er greit i finvær, men med litt stress i mørke, på grunna eller i endel sjø blir det lett masse plunder og mulighet for fylling av vann og klemskader under sjøsetting og bording. I tillegg er flåten ferdig med det du trenger av raketter ol. Jolla er et dårlig kompromiss som en velger hvis en skal bruke den til andre ting også. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post Share on other sites More sharing options...
havørn Svart 14.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2009 Jeg sier ja takk begge deler. Hver til sitt bruk Forhåpentlig får du aldri brukt flåten, men jolla brukes ofte - ihvertfall ombord hos oss. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 14.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2009 Er du ikke en person som gjerne vil ut i jolla på småturer og ligger mye på svai så ville jeg styrt unna den , det er mye styr og den dagen du virkelig må forlate båten i en fart så er det slett ikke sikkert at du når å gå opp på terassen og svinge den ut og heise den ned , henger du den etter eller henger den på hekken så er den i veien. Om det kommer en eksplosiv brann i båten så når du muligens knapt å løse ut flåten og da blir en jolle bare en ubetydelig statist som du får tatt i bruk om du er veldig heldig. Flåte er det tryggeste og er det redning du er ute etter så er min mening klar. Kjøp flåte Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avsluttet Svart 14.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2009 Mener at de sa tre år mellom hver serviceintervall på Seatronic. En utgift på 2-3000 kroner. stemmer, de sender påminnelse også. Synes det er en bra service. Fikk pakket den om i container for noen år siden også. Foreløpig er min løsning med redningsflåte ikke god nok, men det skal lages et stativ hvor den enkelt kan vippes på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fanafjord Svart 14.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2009 (redigert) Jeg ville tenkt gjennom hvordan du ville kommet deg inn i redningsmiddelet og hvor lenge tid det tar i tilfelle brann. Brann er nok den hyppigste årsaken for at man må forlate en ellers trygg og stor båt - og da har man ikke mye tid. Ofte under 3 minutt før man må forlate båten. Redigert 14.Oktober.2009 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post Share on other sites More sharing options...
Krimart Svart 14.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2009 Sier selvsagt ja-takk begge deler, men hvis kun en skal velges og sikekrhet er kriteriet er det soleklart valg: Flåte. m.a.o. Enig med Astor. En jolle er noe man bruker for å komme i land når man ligger på svai etc. For sikkerhet er det kun redningsflåte som gjelder. Den er rask å sette ut, tåler MYE sjø kan relativt enkelt snus om den havner opp ned, er utstyrt med drivanker etc. En jolle fungerer kun i godt vær, umulig å slepe i dårlig vær og å få en jolle som er surret på dekk på vannet i storm mens båten brenner/synker under deg? Nix. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tine IV Svart 14.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2009 Har vurdert flåte lenge , men trur vi går for en ribb som har litt stor motor og styrekonsol .Da vi ferdes mest uti pytten her , er det sjelden lange biten til land . Blir noe kostbart å ha en flåte om den skal følges opp , å blir den ikke fulgt opp så er det jo ikke noe å ha vil jeg tru . Som jeg sa er vi sjelden langt fra land , om det er svensketur eller norskekysten . Men hadde vi surra stadig over til Danmark, så hadde vel saken stilt seg litt andeledes vil jeg tru . Synd sikkerhetsutstyr i detta landet skal være så jæ##¤%# dyrt . Har foresten hørt om ei liste du kan sette deg på hos Seatronic , om brukte flåter som er inne til service.Men så bytter eier den ut i ny å større . Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post Share on other sites More sharing options...
ahamm Svart 14.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2009 Vi har nå gått til anskaffelse av hver vår flytedress slik at vi har noe å flyte på dersom ulykken skulle være ute. Vonde ledd i benstrukturen gjør at jeg kvier meg for å bruke halsbrekkende øvelser ved f.eks. at jeg skal bruke jolla til fisking osv. Tanken er morsom, men nei... Flytedresser er greie, men prøv å bade med den og komme deg opp på land etterpå... De holder mye vann. Så tenker du deg hvordan du skal komme deg opp i en flåte fra vannet, i en svintung flytedress. Det er ikke bestandig lett å komme seg oppi dem uten klær heller. Ikke holder de deg varme heller hvis du først har vært i vannet. Da varer du ikke lenge ved lave tempraturer. En jolle kan du ha badestige på, samt at du har motorkraft til å kjøre mot land og ikke drive rundt på måfå og fryse ihjel. Vanntett boks til pyro etc. Går du for flåte bør du også vurdere overlevelsesdrakt. Holder deg god og varm, samt at den lar vannet være igjen i sjøen så du kommer deg opp. I tillegg kan du drive rundt i vannet i mange timer uten å bli kald. Bruker flytedress sept og april, samt kalde sommerdager, overlevelsesdrakt vinter og redningsvest om sommern. Mener du får kjøpt brukte overlevelsesdrakter billig noen steder. Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post Share on other sites More sharing options...
Lykken VI Svart 14.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2009 Litt på sidelinja av opprinnelig emne, men... våger lell. Jeg kunne tenkt meg å vite hvor en kan skaffe rimelig(brukte) overlevelsesdrakter. Hvis du kommer på hvor det er, Ahamm, kan du ikke tipse oss andre? Kom inn fra sjøen i 10-tia og det er blitt både kaldt og mørkt. Så jeg kunne godt tenkt meg overlevelsesdrakt, om uhellet oppstår. Lykken V Sitér dette innlegget Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
ahamm Svart 14.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2009 (redigert) Skipshuggerier har. Er usikker hvor de er rundt om i landet. Her er i hvertfall en. http://www.fosengjenvinning.no/ Vi skiftet ut alle ombord i fjor etter ti år. Jeg sikret meg 4 gamle, som ikke gikk kontroll pga av en liten luftlekasje i glidelås. Smurte opp glidelåsene godt og de lekker ikke vann inn. Bruker de litt for å surfe ned elva og se på laks om høsten:) De er riktignok ikke av de mest bevegelige, men det finnes typer man beveger seg godt i også, de koster vel fort en 8-10 lapper nye. Her er noen som ser komfortable ut. http://www.ursuk.com/immersionsuits Gå inn på find your kontakt så finner du forhanlere i Norge. Sparer sikkert endel på å kjøpe fra utlandet uten at jeg har sjekket. Redigert 14.Oktober.2009 av ahamm (see edit history) Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post Share on other sites More sharing options...
Lykken VI Svart 14.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2009 Takker for tips ahamm. Jeg har allerede sendt forspørsel til fosengjenvinnig.no Sitér dette innlegget Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 15.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2009 Trenger gjerne kritiske innspill for å se om egen dømmekraft fortsatt er med. Ser ut som om den er tilstede. Skal du ha noe å berge deg med om du må forlate båten fort er flåten tingen. Napp i snora, og du har et sted å holde til inntil hjelpen kommer. Ei jolle kan også være til hjelp, men i dårlig vær kan den fort bli en sikkerhetsrisiko i seg selv. Men, så er det sånn at både flåten, og immersion suit, er ganske fremmed territorium for de fleste. Man må lære å bruke det litt. Får du ikke lufta ut av beina på dressen kan du i ytterste konsekvens risikere å bli stående opp-ned i sjøen. Og det er ikke helt liketil å entre eller snu flåten hvis du ikke vet hvordan. Det skulle vært et sikkerhetskurs light for småbåteiere. Selv har jeg hatt gleden av å ligg og duppe i immersion suit mellom Borre og Bastøy flere ganger. Og å leke med flåten under trygge forhold. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
arkmarin Svart 15.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2009 Redningsflåten skal jo re-sertifiseres hvert år så det må jo forhandles der man kjøper den hva de skal ha for dette. Flåter på fritidsbåter har ingen krav til re-sertifisering. De bør sende de inn til service etter produsentens råd, eller hva man syns selv. For egen del har jeg min flåte inn til service ca hvert 5 år. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Fru Charente Svart 15.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2009 Vi har redningsvester, flytedresser (godkjent av både Gjensidige forsikring og Noregs Fiskarlag) og jolle i snap-daviter montert på badeplattformen men vi skal kjøpe en redningsflåte som vi skal montere på stativ på fly-bridgen slik at den enkelt kan hives på sjøen eller løsner av seg selv dersom vi skulle gå ned. I tillegg så må man kanskje løfte på plass og montere påhengeren også. Som redningsbåt er jolle et dårlig alternativ, det tar for lang tid å løsne og senke den fra daviter eller svive den ned fra vanlige davitere. Tid er det som regel ikke mye av dersom uhellet skulle være ute, så Astor bruk noen tusenlapper på en skikkelig redningsflåte du. Mvh fru Charente Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Bastard Svart 15.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2009 Hvor lang tid bør man beregne og bruke for og få på seg overlevningsdrakt, rundt minuttet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fru Charente Svart 15.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2009 Det blir alltids litt baksing og åling når dressen skal på så når vi er ute senhøstes eller vinter så er den på dersom vi sitter på flybridgen å kjører. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 15.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2009 (redigert) Da ligger det ann til flåte vil jeg tro. Som jeg nevnte så er kroppen såpass stiv at noen lystbåtgreie med jolle blir det aldri. Det frister absolutt ikke. Flåten kommer trolig på plass nå senhøstes. Plassert på hyttetaket er den grei å komme til fra styrhus, fb og inngangen til akterhytta. Vi har tenkt nøye gjennom prosedyrer for å rømme båten etter at vi havnet rett ved en båt som lå i full fyr midt på natten i Sandspollen. Redigert 15.Oktober.2009 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.