Jump to content

Jolle eller redningsflåte?


Astor

Recommended Posts

Jeg har tenkt en del på samme sak som deg. Min konklusjon er jolle kombinert med redningsdrakter til familien. Det handler om hva som er praktisk for oss også - ettersom vi ligger en del for svai og bruker jolla mye også. Dessuten er vi stort sett i område der hjelp er tilgjengelig innenfor rimelig. Derfor er det også viktig å kunne "rope på hjelp" derfor har vi godt med kommunikasjonsutstyr, nødpeilesender og "pyrotekniske hjelpemidler" lett tilgjengelig ombord.

 

Vårt nødutstyr forutsetter at vi har 5-10 minutter på oss å komme fra borde. Det er tiden det tar å sende ut nødmelding, ta ut grab bag, få på oss drakter og få ut jolla.

 

Redningsdraktene er de tynne, uisolerte fra HH. Har selv testet en slik i "vårkaldt" vann under 10 grader, og det var helt OK. Man må ha klær under og vest utenpå - men den er rask og enkel å ta på.

 

Disse flytedraktene har jeg ikke sans for med mindre de faktisk holder deg tørre og har vanntette hansker. Merk at det første stedet man mister følelsen ofte er i hendene, og stive fingre gjør det ikke enkelt å bli reddet eller komme seg ombord igjen.

Link to post
Share on other sites

Jolle er kjekt til ungene og til bruk annen godværsdag, men den må ikke sammenlignes med redningsflåte.. Hadde jeg ikke kunne hatt begge delers, så hadde jeg valgt flåte uten tvil, iallefall for vinterbruk.... av bra kvalitet som f.eks en Windslow

ocean-rescue.jpg

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Klarer man ikke denne treningen, er det ikke sikkert at man bør legge ut på langtur i båt heller.

Dette er jeg helt enig i... :yesnod:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det erkanskje ikke nevnt enda: Be om å få se på "innmaten" i flåten før du kjøper!

 

En god del flåter (hvertfall var de slik for 10-15 år siden) er fyllt med ræl, rett og slett ubruklige ting som av en eller annen grunn har nådd minimumskravene. Eksempler er:

 

- (padle)årer laget av "en gulvlist og litt finèr" eller av samme type som de du finner i "gummibåter" til 179,90 på lekebutikken

- lommelykt(er) av samme type som Nille selger til 19,90

- "fiskesnøre" av hyssing (men det trenger du vel ikke i nordiske farvann uansett)

- "kniver" av en pussekloss med en fastskrudd bit rustfritt stål

- nødlappesaker med lim av type som trenger både varme og helt tørre omgivelser for å virke

- latterlig små drivankre

- etc etc

 

Betaler man 5-6-7-8 tusen kroner for en redningsflåte vil det være synd å oppdage att den er fyllt med "sikkrhetsutstyr" til en samlet verdi av 145,50, hvorav kun 1/4 virker slik det skal den dagen du virkelig trenger det.

Link to post
Share on other sites

Jeg må ærlig talt innrømme at jeg ikke har full oversikt over innholdet i min flåte, spesielt hva gjelder kvaliteten på utstyret. Derfor har jeg laget meg en "Grab-bag", en vanntett sekk fyllt med godt utsyr. Der har jeg vantette lommelyketer, sjøsyketabletter, drikkevann, noen pakker kaloririk kjeks, nødraketter av god kvalitet, røykbokser og førstehjelpsutsyr m.m. Utstyret i bagen kan jeg foran hver sesong bytte ut og komplettere med det jeg mener vil være hensiktsmessig for den enkelte seilas. Stoler liksom ikke helt på det innpakkede utstyret som ikke er tilgjengelig og som jeg ikke selv har sjekket og "kjent på".

Link to post
Share on other sites

Vi som jobber offshore går igennom denne treningen jevnlig, mens ferske seilere som kanskje planlegger en langtur uten all verdens erfaring, burde vurdere å ta et slikt sikkerthetskurs på egen regning.

 

Har aldri tatt et slikt kurs men er tvilende til hvor relevant det er. En kullseilt seilbåt som ikke før eller siden retter seg opp igjen (dvs kjølen er borte) er et lite sannsynlig scenario. Det hender at man får en knock-down eller til og med går helt rundt, men båten vil rette seg igjenfør elelr senere. Uanstt ikke smart å forlate båten før man absolutt må. Kan se at hvis man blir "fanget" under vann med sikkerhetsselen kroket inn i perioden båten er opp-ned kunne et slikt kurs kanskje gitt noen, men da vil det et vel vært bedre å trene på det. De som er inne i seilbåten bør heller holde seg der.

 

Det burde vært egene sikkerhetskurs for seilbåter med håndtering av knock-downs dårlig vær, MOB berging, utløsing av flåte, snu opp-ned flåte, og komme seg opp i denne. Som skipper har du ansvar for skip og mannskap, det burde være opplæring for skippere på å tenke sikkerhet, gjøre konsekvensanalyse, hvordan klare å holde hodet kaldt og gjøre de rette valgene, og ikek minst hvordan drille mannskapet på sikkerhet.

Ser det kjøres slike kurs i andre land, f.eks. Tyskland og England.

 

M.h.t redningsdrakt er det sikkert lurt i kaldere havområder, men for langturseilere langs "barfotruta" er det ikke like sikkert. Petter Noreng overlevde jo 18 timer i sjøen med bare badebukse og hawaiskorte(?) da han falt ut av en 11M OD i atlanterhavet. http://www.nrk.no/programmer/radio/radiodo...taren/1.6476256

Og en ting er sikkert: jeg ville IKKE ha hatt på meg en redningsdrakt i samme situasjon...

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da er valget tatt. Mot egen overbevisning ble jolla i dag innkjøpt hos Maritim på Slependen til en hyggelig pris. Jeg hadde tatt valget for flåte men flere av våre venner talte varmt for jolla. Nå står den på høykant bak på hekken til Astor. Ikke særlig vakkert, men vi finner vel en løsning etter hvert.Å heise den opp på hyttetaket er også en løsning. Vi får se. Valget fallt på en FOUR SEASON MS 230 GRÅ. Sikkert grei nok for oss to.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

En Grab-bag er kjekk å ha med det aller nødvendigste. Vi tusler stort sett inne i andredammen så vi tar en ting av gangen. Den var forbausende lett å ro. Rodde den ut til båten i kveld. Det viktigste er at vi har et hjelpemiddel dersom ulykken er ute. Snapdavitere skal vi invistere i. Den gir lett adkomst og er lett å vippe opp for en person.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Enig i valget ditt Astor. Redningsflåter som jo ikke er styrbare og driver med strøm og vind er for det åpne hav og store havstrekk. Joller derimot er for oss som stort sett ferdes langs land. :yesnod:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Litt på sidekanten, men jeg vurderer også jolle på båten til våren, snapdavitere er uaktuelle grunnet båtens utformng samt at jolla da sperrer for hele tilgangen til badeplattformen, ser for meg en av de 2 minste Suzumarmodellene i ett par av disse davitene, noen med erfaringer?

 

 

fla_syrefdavider125kg.jpg

 

Skjønner at en her må surre med en stropp i tilleg for at jolla skal heneg stabilt, men det burde gå greit, motoren vil isåfall bli en lettvekter på 13 kg som blir hengende permanent på jolla, en Suzuki 2,5.

Link to post
Share on other sites

Ser at du har kjøpt ei 230 jolle. Vurder dette nøye! Jolle av denne storleiken er lita, kanskje iminste laget for vakse folk. Ser kanskje stor nok ut inne i butikken, men jolla føles ofte mindre når ho kjem i praktisk bruk. Hadde tidlegare ei jolle på omlag den storleiken. No har eg ei på 270 cm, godgjend for over 500 kg. (Suzumar 265) Forskjellen i bruksverdien er stor....

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg ingen tanker for å bli en aktiv jollebruker. Den er kun anskaffet for sikkerheten nå på vinteren, på våre ferder langs kysten her i Oslofjorden.

Mulig vi legger den igjen i havna når vannet blir varmere igjen. Noen motor har vi foreløpig ingen planer om å anskaffe. Til fordel for denne jollen virket den stødig å god å bevege seg i, tross mine 100 kg. Samtidig er det plass å komme forbi jolla på badeplattformen når vi bruker plattformen som landgang mot flytebrygge. Båten er 3.82 bred og jollen noe mindre, noe som passer bra. På taket på akterhytta passet den også. Hva løsningen blir for tiden vise.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

For redning er det flåte som gjelder. En jolle fungerer kun i bra vær.

En flåte har tak som gir beskyttelse (og synlighet) og ballastposer for å hindre/motvirke kantring.

Den sjøsettes og blåses opp på kort tid. Hvis (når) flåten velter kan den snus av en person (så lenge man vet hvordan).

 

Noen etterlyste kurs og det finnes egne kurs for havseilas. Tok selv ISAF sikkerhetskurs i april og synes det var nyttig.

Kurset besto av teori og praksis og er beregnet på offshore regattaseiling men tipper det finnes lignende kurs uten ISAF regelverket.

 

Den praktiske delen med sjøredning var slik:

Hoppet på sjøen i overlevelsesdrakter.

Utløste redningsflåte

Undersøkte utstyret i flåten

Snudde flåten noen ganger

Ble heist opp fra vannet med heisekran for å simulere helikopterredning

 

Vær oppmerskom på at det beste stedet å oppholde seg er i båten og ikke i flåte eller jolle. Det finnes mange eksempler på folk som er funnet omkommet i flåter samtidig som man finner båten drivende rundt (eks. Fastnet 79). Lærdommen er å ikke gå i flåten før båten synker under føttene eller brenner opp.

Seiler med langturdrømmer

Link to post
Share on other sites

Begge deler!

 

230 er smått, prøv en slik utenfor Filtvet en vanlig sommerdag....Bytt mens du kan.

Spiledørk og max 2 hk? Hva med en stakkars tredje person som er med en gang da?

Astor er vel bobåten som brukes mye: Er det ikke greit å ha en båt å stå i til å stelle Astor på tur, m.m.?

På så fin båt som Astor så ville jeg hatt en ordentlig jolle på min 3 meter med påmontert 4 hk, gjerne i daviter. Ville ikke det passe båten godt?

 

Nå vet jeg ikke hva slags utstyr du ellers har i båten til oppvarming etc som kan forårsake en eksplosjonsartet brann.

Men i slike tilfeller er det bare å glemme langsomme innretninger, da er det bare ett rykk i snora og hive seg på sjøen som gjelder: Flåte.

 

Er litt nysgjerrig på valget av navnet Astor!

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En slik jolle du har kjøpt må vel kunne sies å være en betydelig økning av sikkerheten! Den er liten nok til å ha ombord alltid, og stor nok til å berge to-tre personer om uhellet skulle være ute. Synes vel at redningsflåte blir litt overkill til bruk i Oslofjorden. Det er kun snakk om å ha noe som flyter og som kan ta en de få metrene til lands om det ikke lengre er mulig å bli værende ombord. Selv har jeg en jolle på 285cm, men denne henger stort sett hjemme i garasjetaket da den er for stor til å surre på båten når den ikke er i bruk. Så jeg kunne tenkt meg en på 230cm i stedet, den hadde jeg hatt plass til på dekk...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Vi har 2 stk 235 cm gummibåter og disse er svært små.

 

Når far og min sønn på 10 år sitter oppi den, er de rimelig skjeve og jeg lurer litt på hvordan de ville vært med f.eks. 3 voksne.

Selv ville jeg ha gått for en som var litt lengre, gjerne 270-280 cm. Den ekstra halvmeteren gjør mye både på stabilitet og ikke minst bruksområde :-)

Link to post
Share on other sites

Searaymond: Jeg har den type daviter på Viksunden, og er godt fornøyd med de. Men jeg har ikke motor på jolla når jeg heiser opp grunnet badeplattformen. De er enkle å fjerne ved opplag etc.

 

Det negative er finishen. De er jo rimelige, og rørene får rustfarge med tiden slik at de må poleres opp igjen. Fundamentene er også relativt små, så det er viktig med skikkelige forsterkninger i skroget der disse står.

 

Skjønner ikke hva man skal med 4 tau på den, bruker bare 2 av de.

 

Mvh

Christian.

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Har selv en Zodiac 230 med spiledørk og 4 hk. 4-takter Johnson. Jolla er helt grei i størrelse til to mennesker. Lett å håndtere, liten nok og stor nok. Fin å bruke til å svirre litt rundt i skjæra når vi har fortøyd for kvelden. Føles som (og er nok også) en ekstra sikkerhet når vi ikke har land i sikte.

Motoren synes jeg er litt i tyngste laget (25 kg), så det vurderes å bruke den lille hjulvispen på 2,3 hk, som har hengt i bua i flere år, til neste sommer. Selv om jolla faktisk er nokså grei å ro, er det kjekt med en liten motor.

 

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Meiner likevel at du bør vurdere storleiken på det sterkaste. Ser at diameteren på pontongen er 33 cm! I tillegg er maks last kun 200 kg. Dette er svært lite. Dersom du kjøper jolle med tanke på å auke sikkerheita, trur eg ikkje at denne er den riktige. Når pontongane er så tynne vil oppdrifta bli svært lita. I tillegg er jolla smal, kun 126 cm. Trur eigentleg ikkje at denne jolla er brukande anna enn på heilt flatt vatn dersom de er to personar ombord, og den eine veg 100 kg :smiley:

Redigert av sailor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Searaymond: Jeg har den type daviter på Viksunden, og er godt fornøyd med de. Men jeg har ikke motor på jolla når jeg heiser opp grunnet badeplattformen. De er enkle å fjerne ved opplag etc.

 

Det negative er finishen. De er jo rimelige, og rørene får rustfarge med tiden slik at de må poleres opp igjen. Fundamentene er også relativt små, så det er viktig med skikkelige forsterkninger i skroget der disse står.

 

Skjønner ikke hva man skal med 4 tau på den, bruker bare 2 av de.

 

Mvh

Christian.

Takk for svaret, da blir det slike og en suzumar 220/225 med 2,5 suzuki til neste år:-)

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt 5-6 gummiljoller på 275-320 og de har vært greie men de er tunge og tar plass , har nå en zodiac på 230 tror jeg det er , den er knøttliten og med spiledørk ,superlett. Angrer ikke et sekund , 2 voksne og hund i den med 3hk yamaha og det blir mange fine småturer.

Til bruk max 2ggr i året , hva skal man da med 3meter jolle med motor for å plane osv , Astor skal vel bare ha noe å slenge seg i om båten brenner opp , når han uansett bruker båten i andedammen Oslofjorden så er det vel mer enn nok til sitt bruk.

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Begge deler!

Astor er vel bobåten som brukes mye: Er det ikke greit å ha en båt å stå i til å stelle Astor på tur, m.m.?

På så fin båt som Astor så ville jeg hatt en ordentlig jolle på min 3 meter med påmontert 4 hk, gjerne i daviter. Ville ikke det passe båten godt?

Er litt nysgjerrig på valget av navnet Astor!

I 2002 kjøpte vi en Marex Suncruiser med navnet Astor. Det ble også nicknavnet på BP. Etter det har folk kalt meg Astor og båtene har fått det samme navnet. Så enkelt var det. :wink:

Begge deler hadde vært det idielle.

Vi fyrer med dieselvarmer og er nøye med sikkerheten i forhold til brann. Etter at vi havnet opp i brann i nabobåt i sommer tenker vi mye på dette med sikkerhet.

Dacvidter vil jeg ikke ha. Badeplattforma er god å ha når vi skal i land og ligger inntil flytebrygge med hekken. 2.30-jolla er akkurat passe bak på hekken på Astor. Etter å ha prøvd meg i fgår ser jeg at poleringen til sommeren av skroget vil gå mye lettere nå med jolle og arbeide i fra. Det samme ved å vaske vannlinjen. I sommer svømte jeg rundt med svamp. DEt går greit det også, når det er 20 grader i vannet. :diving:

 

En slik jolle du har kjøpt må vel kunne sies å være en betydelig økning av sikkerheten! Den er liten nok til å ha ombord alltid, og stor nok til å berge to-tre personer om uhellet skulle være ute. Synes vel at redningsflåte blir litt overkill til bruk i Oslofjorden. Det er kun snakk om å ha noe som flyter og som kan ta en de få metrene til lands om det ikke lengre er mulig å bli værende ombord. Selv har jeg en jolle på 285cm, men denne henger stort sett hjemme i garasjetaket da den er for stor til å surre på båten når den ikke er i bruk. Så jeg kunne tenkt meg en på 230cm i stedet, den hadde jeg hatt plass til på dekk...

:yesnod::yesnod:

 

Har selv en Zodiac 230 med spiledørk og 4 hk. 4-takter Johnson. Jolla er helt grei i størrelse til to mennesker. Lett å håndtere, liten nok og stor nok. Fin å bruke til å svirre litt rundt i skjæra når vi har fortøyd for kvelden. Føles som (og er nok også) en ekstra sikkerhet når vi ikke har land i sikte.

mvh tuffff

Høres bra ut.

 

Jeg har hatt 5-6 gummiljoller på 275-320 og de har vært greie men de er tunge og tar plass , har nå en zodiac på 230 tror jeg det er , den er knøttliten og med spiledørk ,superlett. Angrer ikke et sekund , 2 voksne og hund i den med 3hk yamaha og det blir mange fine småturer.

Astor skal vel bare ha noe å slenge seg i om båten brenner opp , når han uansett bruker båten i andedammen Oslofjorden så er det vel mer enn nok til sitt bruk.

 

Du har skjønt det, Enzo. Med kun en ukes sommerferie blir vi tuslende langs kysten av Oslofjorden på det meste. Påskeferien innaskjærs ned mor Smøgen. Trygt og godt. Vi har investert i to flytedresser i tillegg til den lille jolla. Når sommeren kommer og det blir varmere i vannet finner trolig jolla plass under brygga hjemme.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...