Jump to content

Roser i gelcoat vanlig på ny båt?

Bjerknez

Recommended Posts

Har vasket og polert båten nå i det siste, og i den forbindelse så har jeg kommet over flere steder inni båten hvor det er små roser i gelcoaten. Er så vidt jeg har sett tre steder inni båten som har fått små sprekker. Det har ikke flasset av noe eller slikt... men det ligner på små sorte riper i stjerneform som tydelig er små sprekker.

Er dette vanlig på en helt ny båt?

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Hei.

Pratet med en som har støpt båter i mange år. Etter det han sa så skyldes det (roser) hovedsaklig at de har støpt mange båter av samme form, og de siste har lett for å få roser. Om det er sant eller ikke, det vet jeg ikke, men det er visstnok derfor de selger formene etter et visst antall støp, det er billigere enn å restaurere forma. Det er sikkert andre ting som ogsså virker inn,f orbehandling av forma, feil blanding, temp, osv. Dette kan også medføre krymp.

Mvh.

Cecilie

Har nå fått svar fra forhandler, som fortalte meg at dette var veldig vanlig og at det ikke er noe farlig.

Spesielt etter den første sesongen...

Men jeg skulle gi beskjed hvis "rosene" skulle bli større og styggere, så skulle dem se på det.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Disse " rosene" som du sier er krakeleringer. Glassfiberen er noe bevegelige, mens gelgoaten er helt dødt. Når det skjer spenninger i båten, eventult klemming i forhold til f. eks. kranløft. Eller kjøring i tøff sjø, kan dette forekomme.

Mitt tips er at du krever dette utbedret. Det skal IKKE godtas. Det er ingen problemer å fikse dette for en fagmann.

Hadde selv en Agder 840 for noen år siden. Etter første sesongen, var det 8-9 krakeleringer på skroget + rundt kryssholdtene.

Dettee utbedret verftet. Og jeg kvitta meg med båten rimelig kjapt.

Disse rosene har ingen skarpe kanter og når jeg trykker på dem så skjer det absolutt ingenting.

Det ser rett og slett ut som om man har lagt noen svarte hårstrå på gelcoaten og lakkert over. Man kan heller ikke kjenne hakk eller noe slikt...

Det var en medeier på Båtholm AS som skrev følgende:

Sitat:

Beklager sent svar, men mye som skjer om dagen…!

Ja, det er ganske vanlig faktisk, det er små hårsprekker/herdesprekker fra produksjonen.

De synes ikke før båten har vært brukt en stund.

Det er ikke farlig eller skadelig..

Sitat slutt.

Sendte mail tilbake nå og spurte om dette er noe som blir reparert/fjernet på garantien.

Henviste også til at "noen jeg har snakket med" (som er dere her inne) mener at det er underlig at dette skjer på en splitter ny båt.

Avventer derfor svar...

Askeladden har vært plaget med gulning på flere modeller, kanskje noe mindre etterhvert på helt nye modeller. Har i tillegg sett kraftig gulning i gelcoaten på mange kjente fabrikkanter også, bl.a. Uttern, Yamarin, Bella, m.flere. Tydelig et problem hos flere båtprodusenter.Som regel slår det ut etter et par-tre sesonger. Tror nok hard rubbing fjerner det best?

Jeg jobber med båter og utbedring av slike skader. Litt vanskelig å uttale seg uten å ha sett bilder av "rosene". Men som regel er det slik: dersom "rosene" ser ut som spindelvev, at krakkeleringene går ut fra sentrum, så er det slagskade. Dvs. at man har kommet bort med tuppen på foten (sparket), eller at man har hatt en stein eller lignende under foten som man har trakket på. Dette er ikke reklamasjonsgrunn. Men dersom det er langsgående striper (horisontale eller vertikale) som begynner et sted og slutter et helt annet sted, så er det spenninger i formen som oppstår ved bruk. Da er det reklamasjonsgrunn! For en fagmann, er det svært enkelt å få det fint igjen. det er snakk om å pusse seg ned til glassfiber og bygge seg opp igjen. Det kan komme av at det er sprøytet for mye coat i formen.

• 2 uker senere...

Jeg har nå fått svar angående min henvendelse til forhandler på mail.

Det jeg spurte om var om dette var en garantisak og hva dem evt. ville gjøre med dette.

Her er svaret jeg fikk:

PS! Har fjernet navn og personlig informasjon:

Sitat:

"Som du vet gikk jo Askeladden konkurs i fjor høst, og vi har derfor ikke noe sted vi får dekket reklamasjoner.

Vi står for alt selv. Som du har merket i sommer, prøver vi å følge opp alt som skjer – uten at kundene våre skal merke noe til dette..

Når det gjelder rene kosmetiske ting – og ting som kommer på alle båter uansett, håper vi at kundene våre har forståelse for at vi holder igjen litt..

Slike glassfiberjobber er relativt tidkrevende – og koster derfor en del penger..

Men – det er garanti sak – og mener du at ting burde fikses opp – så gjør vi det.

Det viktige for oss – er at du er fornøyd..!"

Hva mener dere om dette?

Selv så mener jeg vel at "skadene" er veldig små.. og nesten ikke synlige før man kommer helt innpå. Jeg har vært veldig fornøyd med min forhandler så langt, og i den siste mailen (etter den jeg limet inn over) så fikk jeg beskjed om at de skal fikse dette hvis jeg ønsker det.

På den annen side så lurer jeg på om det kun er jeg som er veldig pirkete og "skadene" i gelcoat kun er bagateller...

Jeg har svart på mailen og sagt at jeg er tilfreds med å finne en løsning som begge parter kan leve med, og at jeg er villig til å møtes på halveien.

Men jeg skrev også at hvis det viser seg at det er meg som sitter igjen med svarteper til slutt, så vil jeg ha disse skadene utbedret...

Men – det er garanti sak – og mener du at ting burde fikses opp – så gjør vi det.

Det viktige for oss – er at du er fornøyd..!"[/i]

Høres jo greit ut dette `Bjerknez`.De sier det er en garantisak så da er det vel bare å sette igang. Båten vil jo få en verdiforringelse hvis dette ikke blir utbedret. Som du selv sier for ikke å risikere å sitte igjen med svarteper er det best å få dette ordnet. Lykke til. :flag:

• 4 uker senere...

Da kan jeg bare meddele at jeg og forhandler har blitt enige om en løsning vi begge ble fornøyd med.

Han hadde sett på "sprekkene" i gelcoat inni båten og dette fikk jeg beskjed om var bitte små skader som har vært i gelcoat hele tiden, men som har komet mer tilsyne etter at skittent vann og urenheter har fyllt opp de små sprekkene.

Det skal sies at vi snakker om svært små sprekker og man må helt innpå for å se dem.

Jeg ble lovet at dette kun hadde en visuell betydning, da skroget i seg selv ikke er svekket grunnet dette. Skulle sprekkene mot all formodning bli større, skulle dem fikse dette pronto.

Jeg synes derfor det var greit at jeg fikk ett kontantoppgjør av en anseelig sum, slik at forhandler slapp og bruke tid på en skade som kun har en visuell betydning og at jeg fikk et kontantoppgjør mot at jeg kunne leve med disse sprekkene.

Har ikke spesielt lyst til å komme med hvor stort beløpet var, men jeg kan si såpass som at drivstoffutgiftene til sommeren er mer enn dekket :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...