Jump to content

Redningsselskapet får kun 1 mill. mere i 2010


havørn

Recommended Posts

Forslag til statsbudsjettet for 2010 gir 1 mill. økning til Redningsselskapet.

Det er en skam av de rød-grønne å gi smuler til en sånn livsviktig organisasjon som berger liv og verdier langs vår langstrakte kyst. I 2010 må fremdeles vaffelpressene være grunnlaget for videre drift. Jeg blir kvalm bare jeg ser KH og JS :puke:

Link to post
Share on other sites

Tja, si det. Jeg har faktisk satt meg litt inn i regnskapene til NSSR, og det har kanskje du også, trikkern. Når en ser hva gamle "enkefru Jensen" testamenterer til NSSR for å drifte skøytene, så gjør en seg visse tanker.

Hvis du vil ha et tall, så la oss si det det koster å drifte RS Harald V i år, ca. 7,5 mill. For neste år ville jeg rundet fint opp til 10 mill.

Link to post
Share on other sites

Dessuten er vel ikke NSSR direkte blakkke heller. Har en god del midler på konto. For all del jeg unner de alt de kan få både fra staten og andre. Nå har det i tilleg gvært en del fokus og støy rundt NSSSR de siste år uten at en skal rippe opp i det her og nå. Forhåpentligvis har de fått litt orden i sysakene.

Link to post
Share on other sites

1 mill. skulle tilsi mer enn 2% økning. Det er mer enn antatt inflasjon.

 

Det blir uansett småpenger i forhold til "båtskatten" som de har innført for oss som står i småbåtregisteret. Etter at jeg fikk den regningen har de mistet mye av min sympati.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Tiden er overmoden for å legge ned redningsselskapet, og slå det sammen med kystvakten.

Burde være nok med en etat på sjøen. Nå maser både Kystvakt, Politi, Tollvesen og Redningsselskap om for lite ressurser.

Fungerer utmerket i mange andre land.

Hadde det vært gjort , kunne man lagt diskusjonen om slepebåtberedskap død i samme slengen. :smash:

Link to post
Share on other sites

Redningsselskapet i Sverige drives helt uten statlig støtte.

 

Er ikke kjent med den Svenske Kystlinjen eller Redningsselskapet i Sverige, men du er nok kjent siden du kjører en sammenligning.

Har de lignende havområder som Norge i nord? slik at de må ha havgående skøyter? eller har de mindre skøyter?

Er det også stor trafikk med transport av Olje? utenfor den svenske kysten?

Er det en like stor havgående fiskeflåte i Sverige?

Link to post
Share on other sites

Om vi sammenligner med sverige og england er svarene ja. I nord norge er nok kyst vakten viktigere for sikkerheten for den havgående flåten. Slik var det da jeg var i kyst vakta, og en rs skipper med erfaring fra den "havgående delen av landet" jeg pratet med i går sa at det fortsatt er slik. Jeg forsvarer eller kritiserer ikke statsbudsjettet eller nssr. Jeg bare beskrev hvordan det er andre steder. Det kan være at regjeringen mener at nssr ikke trenger mer midler ettersom styrkingen at kystvakten øker sikkerheten på sjøen. Jeg kjenner ikke nssr godt nok fra innsiden til å kunne kommentere behovene deres. Virker som om andre her har mer kunnskap om det.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Synst eg i ein artikkel for nokkre år sida, las at kostnaden for eit tapt menneskeliv var ca 2million for samfunnet.

Veldig kynisk å sette pris på eit menneskeliv, men dette var kostnaden for omstendighetene rundt dødsfallet (Bilulykke/kreft/drukning), tapet av videre skatt, samt sjukmelding for dei nermaste pårørande osv. (Husker ikkje heilt detaljene og fant ikkje artikkelen på interenett).

 

Men for å komme til saken, så i 2008 så berga NSSR 26 personer frå døden. Dette vil då i eit veldig kynisk og lite praktisk mogleg regnestykke tilsei ei støtte på ca 52million.

 

Er det rett at redningsselskapet berre får 42million?

Link to post
Share on other sites

NSSRs organisering, med fast ansatt manskap, har en klar historisk sammenheng. Da NNSR ble opprettet vurderte man landstasjoner med frivillig mannskap. Dette ble forkastet bl.a. fordi det ble ansett som lite sannsynlig at en båt som strandet ville holde seg flytende lenge nok til at man kunne organisere en redning fra land. Dette i motsetning til f.eks. England med sine mange strender, hvor skipene kunne holde seg intakt ganske lenge før de ble brutt ned av sjøen.

 

Dessuten var det lenge slik at redningsskøytene fulgte fiskeflåten ute på havet. Hovedoppgaven var å ta fiskebåtene på slep hvis de ble overrasket av kraftig fralandsvind. Det var dermed umulig å basere seg på frivillig mannskap, siden dette nødvendigvis var en heltidsbeskjeftigelse.

 

Om det er like stort behov i dag for å opprettholde fast mannskap på skøytene kan vel derimot diskuteres. I Finland er retten til å delta i frivillig redningstjeneste, og arbeidsgivers plikt til å gi umiddelbart fri fra jobben ved behov, nedfelt i lovverket :smash:

 

Forøvrig interessant å notere seg at redningsskøytene de første årene kun var i tilgjengelig i vinterhalvåret. Sommeren ble brukt til nødvendig vedlikehold, da det var ekstrem slitasje på skøytene. Dette ble ansett som helt uproblematisk, styret i Redningsselskapet kunne ikke forestille seg at noen kunne få problemer på sjøen om sommeren...

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

I Finland er retten til å delta i frivillig redningstjeneste, og arbeidsgivers plikt til å gi umiddelbart fri fra jobben ved behov, nedfelt i lovverket :smash:

Liknende gjelder i Tyskland (eller gjorde det i alle fall da min bror var med) når det gjelder det frivillige brannvesen: Når alarmen går kan de som er med, løpe ut på veien, rekvirere en hvilken som helst bil til å bli kjørt til brannstasjonen eller brannstedet og bilen og personene er forsikret mot det aller meste som kan skje på veien.

 

Å være med i det frivillige brannvesen i et visst antall år fristiller fra verneplikten.

Link to post
Share on other sites

Nå når vi har fått en indre kystvakt, sammen med den havgående, vil det være mest naturlig å styrke denne etaten med flere båter.

Kystvakten kan tross alt løse oppgaver når folk ikke er i nød. En gjennomsnitts redningsskøyte sliter ganske mye fender på et år.

Nå er det slik at fartøyene i den indre kystvakten har stående ordre om å henvise fartøy som trenger assistanse til redningsselskapet,

om det ikke er snakk om nødhjelp.

Det er også riktig som Bitteliten skriver at for den havgående fiskeflåten er det som regel kystvakten som er mest tilgjengelig.

Får man hjelp av kystvakten, så koster det heller ikke skjorta :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...