havørn Startet 14.Oktober.2009 Del på Facebook Startet 14.Oktober.2009 Forslag til statsbudsjettet for 2010 gir 1 mill. økning til Redningsselskapet. Det er en skam av de rød-grønne å gi smuler til en sånn livsviktig organisasjon som berger liv og verdier langs vår langstrakte kyst. I 2010 må fremdeles vaffelpressene være grunnlaget for videre drift. Jeg blir kvalm bare jeg ser KH og JS Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
trikkern Svart 14.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2009 Tør man spørre hvor mye Havørn hadde lagt i potten hvis man var i en slik posisjon som man øyensynlig blir kvalm av? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
havørn Svart 14.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Oktober.2009 Tja, si det. Jeg har faktisk satt meg litt inn i regnskapene til NSSR, og det har kanskje du også, trikkern. Når en ser hva gamle "enkefru Jensen" testamenterer til NSSR for å drifte skøytene, så gjør en seg visse tanker. Hvis du vil ha et tall, så la oss si det det koster å drifte RS Harald V i år, ca. 7,5 mill. For neste år ville jeg rundet fint opp til 10 mill. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 14.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2009 De gir 1mill mer men hva gir de fra før av da ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ÅtteGlass Svart 14.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2009 Det er foreslått å bevilge 42 millioner til Redningsselskapet for 2010. I tillegg får de midler over Kultur og kirkedepartementets budsjett som kompensasjon for spillemidlene de mistet. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 14.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2009 Det høres jo ut som mange penger , klarer de seg ikke så får de vel sette igang å tjene mer penger da , de er vel ikke statens ansvar alene Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Smurph Svart 14.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2009 De fikk jo en "gavepakke" i fanget fra staten for en del år siden da de fikk i oppgave å drifte småbåtregisteret. Har veldig vondt for å tro at ikke denne delen av virksomheten gir et pent lite tilskudd i kassen. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 15.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2009 Dessuten er vel ikke NSSR direkte blakkke heller. Har en god del midler på konto. For all del jeg unner de alt de kan få både fra staten og andre. Nå har det i tilleg gvært en del fokus og støy rundt NSSSR de siste år uten at en skal rippe opp i det her og nå. Forhåpentligvis har de fått litt orden i sysakene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 15.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2009 1 mill. skulle tilsi mer enn 2% økning. Det er mer enn antatt inflasjon. Det blir uansett småpenger i forhold til "båtskatten" som de har innført for oss som står i småbåtregisteret. Etter at jeg fikk den regningen har de mistet mye av min sympati. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Malene Svart 15.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2009 Tiden er overmoden for å legge ned redningsselskapet, og slå det sammen med kystvakten. Burde være nok med en etat på sjøen. Nå maser både Kystvakt, Politi, Tollvesen og Redningsselskap om for lite ressurser. Fungerer utmerket i mange andre land. Hadde det vært gjort , kunne man lagt diskusjonen om slepebåtberedskap død i samme slengen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Douro Svart 15.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2009 Ingen dum idé. Men da måtte man hive sjøkrigerne på land, og male kystvaktskipene hvite først. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Svart 15.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2009 Dersom jeg er i nød, spiller uniform og farge på redningsfartøyet ingen rolle for meg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 15.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2009 Redningsselskapet i Sverige drives helt uten statlig støtte. Tror det er det samme med RNLI i England. I Sverige er de fleste av skøytene helt bemannet med frivillige. I Norge er det et flertall av skøyter med fast ansatt mannskap. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SRA Svart 15.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2009 Redningsselskapet i Sverige drives helt uten statlig støtte. Er ikke kjent med den Svenske Kystlinjen eller Redningsselskapet i Sverige, men du er nok kjent siden du kjører en sammenligning. Har de lignende havområder som Norge i nord? slik at de må ha havgående skøyter? eller har de mindre skøyter? Er det også stor trafikk med transport av Olje? utenfor den svenske kysten? Er det en like stor havgående fiskeflåte i Sverige? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 15.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2009 (redigert) Om vi sammenligner med sverige og england er svarene ja. I nord norge er nok kyst vakten viktigere for sikkerheten for den havgående flåten. Slik var det da jeg var i kyst vakta, og en rs skipper med erfaring fra den "havgående delen av landet" jeg pratet med i går sa at det fortsatt er slik. Jeg forsvarer eller kritiserer ikke statsbudsjettet eller nssr. Jeg bare beskrev hvordan det er andre steder. Det kan være at regjeringen mener at nssr ikke trenger mer midler ettersom styrkingen at kystvakten øker sikkerheten på sjøen. Jeg kjenner ikke nssr godt nok fra innsiden til å kunne kommentere behovene deres. Virker som om andre her har mer kunnskap om det. Redigert 15.Oktober.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kasund Svart 15.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2009 Synst eg i ein artikkel for nokkre år sida, las at kostnaden for eit tapt menneskeliv var ca 2million for samfunnet. Veldig kynisk å sette pris på eit menneskeliv, men dette var kostnaden for omstendighetene rundt dødsfallet (Bilulykke/kreft/drukning), tapet av videre skatt, samt sjukmelding for dei nermaste pårørande osv. (Husker ikkje heilt detaljene og fant ikkje artikkelen på interenett). Men for å komme til saken, så i 2008 så berga NSSR 26 personer frå døden. Dette vil då i eit veldig kynisk og lite praktisk mogleg regnestykke tilsei ei støtte på ca 52million. Er det rett at redningsselskapet berre får 42million? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Smurph Svart 15.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2009 NSSRs organisering, med fast ansatt manskap, har en klar historisk sammenheng. Da NNSR ble opprettet vurderte man landstasjoner med frivillig mannskap. Dette ble forkastet bl.a. fordi det ble ansett som lite sannsynlig at en båt som strandet ville holde seg flytende lenge nok til at man kunne organisere en redning fra land. Dette i motsetning til f.eks. England med sine mange strender, hvor skipene kunne holde seg intakt ganske lenge før de ble brutt ned av sjøen. Dessuten var det lenge slik at redningsskøytene fulgte fiskeflåten ute på havet. Hovedoppgaven var å ta fiskebåtene på slep hvis de ble overrasket av kraftig fralandsvind. Det var dermed umulig å basere seg på frivillig mannskap, siden dette nødvendigvis var en heltidsbeskjeftigelse. Om det er like stort behov i dag for å opprettholde fast mannskap på skøytene kan vel derimot diskuteres. I Finland er retten til å delta i frivillig redningstjeneste, og arbeidsgivers plikt til å gi umiddelbart fri fra jobben ved behov, nedfelt i lovverket Forøvrig interessant å notere seg at redningsskøytene de første årene kun var i tilgjengelig i vinterhalvåret. Sommeren ble brukt til nødvendig vedlikehold, da det var ekstrem slitasje på skøytene. Dette ble ansett som helt uproblematisk, styret i Redningsselskapet kunne ikke forestille seg at noen kunne få problemer på sjøen om sommeren... Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Svart 15.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2009 I Finland er retten til å delta i frivillig redningstjeneste, og arbeidsgivers plikt til å gi umiddelbart fri fra jobben ved behov, nedfelt i lovverket Liknende gjelder i Tyskland (eller gjorde det i alle fall da min bror var med) når det gjelder det frivillige brannvesen: Når alarmen går kan de som er med, løpe ut på veien, rekvirere en hvilken som helst bil til å bli kjørt til brannstasjonen eller brannstedet og bilen og personene er forsikret mot det aller meste som kan skje på veien. Å være med i det frivillige brannvesen i et visst antall år fristiller fra verneplikten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SRA Svart 15.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2009 er du ansatt innen det offentlige i Norge får du ogå fri med lønn for å delta i redn operasjoner ol. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 15.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2009 Mange private bedrifter gir det samme. Det handler om samfunnsansvar - slik jeg ser det i hvertfall Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Malene Svart 15.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2009 Nå når vi har fått en indre kystvakt, sammen med den havgående, vil det være mest naturlig å styrke denne etaten med flere båter. Kystvakten kan tross alt løse oppgaver når folk ikke er i nød. En gjennomsnitts redningsskøyte sliter ganske mye fender på et år. Nå er det slik at fartøyene i den indre kystvakten har stående ordre om å henvise fartøy som trenger assistanse til redningsselskapet, om det ikke er snakk om nødhjelp. Det er også riktig som Bitteliten skriver at for den havgående fiskeflåten er det som regel kystvakten som er mest tilgjengelig. Får man hjelp av kystvakten, så koster det heller ikke skjorta Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.