Jump to content

Tolkning av skala på frostvæskemåler fra Biltema


Ingar

Recommended Posts

Bruksanvisningen er vekk og jeg lurer på hvordan man skal forstå skalaene. (Den venstre kolonnen er grået ut da dette er Fahrenheit)

Tester jeg med rent vann står den på den tykke svarte midtstreken. Med 50% glykol står den helt i bunnen av det nederste hvite området. (-34)

Med blanding av ukjent konsentrasjon midt på det grønne nedre området.

Hvorfor er det en grønn og en hvit skala??

 

frostvaeskemaaler.jpg

Link to post
Share on other sites

Jøss, mange takk, at temperaturen spiller inn var nytt for meg, men når jeg tenker over det må det jo være sånn. Oppvarmet frostvæske utvider seg betydelig og da vil egenvekten gå markert ned. Og flottøren ligge tilsvarende dypere.

 

Ang. de to typer frostvæske som eksisterer, kan man med sikkerhet gå ut fra at rød betyr at det er metanolglykol og blå/grønn etylenglkol?

Link to post
Share on other sites

Ang. de to typer frostvæske som eksisterer, kan man med sikkerhet gå ut fra at rød betyr at det er metanolglykol og blå/grønn etylenglkol?

 

Spiller det egentlig så stor rolle? Vil du ikke ved måling havne i den ene eller den andre skalaen? Siden de er såpass langt fra hverandre skal det vel mye til for å få feil resultat?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jag fann litt info om frostvæsker på statoil sine nettsider

Blå = Anti Freeze

Konsentrert frostvæske basert på monoetylen-

glykol tilsatt rust- og korrosjonsinhibitorer.

Inneholder ikke amin-, nitritt- eller fosfatbaserte

inhibitorer. Tilsatt effektive skumdempere.

Inneholder ikke silikatbaserte inhibitorer.

 

Grønn =Frostvæske MTU

Konsentrert frostvæske til bruk i alle typer

væskekjølte forbrenningsmotorer. Basert på

monoetylenglykol i kombinasjon med utvalgte

rust- og korrosjonsinhibitorer. Inneholder ikke

inhibitorer basert på amin, nitritt eller fosfat.

 

Rød = longlife

Konsentrert frostvæske til bruk i alle typer

væskekjølte forbrenningsmotorer. Basert på

monoetylenglykol i kombinasjon med organiske

rust- og korrosjonsinhibitorer. Inneholder IKKE

silikatbaserte inhibitorer.

Link to post
Share on other sites

Virker som det er liten sjans for å komme over noe annet enn monoetylenglykol (ser ut til at den ofte bare kalles etylenglykol, mulig det er samlebetegnelse for mono- og tri-etylenglykol?). Jeg la for et par år siden ned en hel del arbeid for å finne frostvæske basert på _propylenglykol_ da dette var anbefalt for fylling i innvendig ekkoloddsvinger (akustisk impedans tilnærmet lik glassfiber) men gav til slutt opp og tømte i en slant av den vanlige frostvæska.

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...