Jump to content

Digresjon over hvor lett en utenbordsmotor kan stjeles


Edh1

Recommended Posts

Tok i går kveld hjem min 30 hk påhengs for innedørs lagring i garasjen. Stod i mørket i båthavna rundt klokken 21 med lommelykt og verktøy. Jeg kunne med andre ord vært hvilken som helst kjeltring. Jeg "lusket rundt" i mørket en times tid til alle koblinger var fjernet og løftet motoren inn i bilen. Havna ligger svært sentralt og bilene suste forbi mens jeg mekket. Eneste en tyv måtte gjøre var å skjære over en hengelås - ellers kunne han gjort det samme som meg. Ikke rart det er lukrativt å være påhengstyv...

 

Dette var en digresjon, nå kommer spørsmålet mitt; finnes det noen låsesystemer som faktisk gjør det vanskelig (les: motorsagvanskelig) å stjele en utenbordsmotor? Motor og båt er securmerket. Får disse ligge mer i fred enn andre som ikke er merket?

 

(Per dd har jeg et 3/4 rør over "vingene" på skruene på motoren som igjen har en stor Abus-lås festet slik at røret må kappes over eller hengelåsen må klippes).

Link to post
Share on other sites

Det eneste som er sikkert er at ingenting er tyverisikkert! Min påstand er videre at båt/motor som er securmerket ikke er like "populær" å stjele og derfor får man også en rabatt på forsikringen. Benytter selv en lås som består av et rør med en hengelås (kjøpt i båtbutikk beregnet til formålet), men siden jeg også har mistet nøkkel til en slik hengelås engang så vet jeg også hvor lett/raskt det er å kappe et slik rør med en baufil!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Kanskje du kan bytte ut festeskruene med noen som har et ukurant hode, dvs et hode som krever spesialverktøy/nøkkel på samme måte som hjulbolter. Dersom det ikke finnes som reservedel kan kansje et maskinverksted hjelpe deg til å mekke noe tilsvarende.

 

Jeg vet ikke hvor mye verktøy en gjennomsnittlig banditt har med seg på raid, og hva det går an å komme til med av rørtang etc, men tanken er at tyver er opportunister, så bare det blir litt mer vanskelig er man bedre stilt.

Link to post
Share on other sites

En annet tips er å ha tung nok utenbords, f.eks en 300 Suzuki... :cool:

:smiley:

 

Desverre så hjelper det lite.. de har gjerne med seg utsyr til og løfte med hvis nødvendig.. ala motorløfter fra biltema bak i varebilen..

 

Dissa gutta lever av det og lite klarer og stoppe dem.. Men og ha motoren trøkt intil en vegg hjelper vil jeg tro da de ikke kommer til så lett.. Securmark er hvist svært effektivt og de har funnet flere motorer som er merket igjen.

 

Tyvpakk er overalt desverre.. men spesielt her i norden er det dårlig sikring/vakthold på opplagsplasser og lign derav også lav pris som jo er fint.

Lenger syd så er det strengt bevoktet med porter/gjerder og døgnvakt gjerne.. men slikt koster skjorta. I Uk koster en båtplass fort vekk 6000 pr mnd og opplag fort vekk 3500 pr mnd.

 

Bare og vokte sine eiendeler og sikre så godt en kan.. Desverre så er vi Europas mest naive folkeslag sa de på radioen idag :nonod:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Vi har i løpet av 2009 kun hatt to tilfeller av tyveri i båthavna her. En 25 Hk påhenger (ulåst) og et forsøk på tyveri av 200 Hk påhenger.

Den siste var sikret med spesialbolter, så der ga de opp etter å ha ødelagt for flere tusen kroner.

Vi har kameraovervåkning i hamna, men de to tilfellene skjedde i områder som kameraene ikke dekker. Så trolig har kjeltringene fått med seg at der kunne de operere usett.

Vi utstyrer nå hamna med flere kameraet ut fra den tro at det virker preventivt på de "vanlige kjeltringene". Vi vet jo at knarkere som bryter seg inn og stjeler noe for å skaffe penger til neste dose ikke bryr seg om kamera likevel. De vet så vel at politiet ikke bryr seg om tyverier foretatt av knarkere. Disse er det lite å gjøre noe med. Slik er det blitt.

Link to post
Share on other sites

En annet tips er å ha tung nok utenbords, f.eks en 300 Suzuki... :cool:

En kamerat hadde en Ibiza 24 med en 225Hk på. Den bare dro de inn på sandstranda med akterenden først, kappet alle kabler, skrudde ut fire bolter og løftet av motoren.

 

Eneste fordele var at han ble kvitt 4-takter'n og fikk en e-tech isteden :smiley:

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

I England anbefaler politiet at eiere av påhengsmotorer tar med seg motorlokket hjem - og i stedet trer et stofftrekk el over motoren. Dette er i følge dem eneste måten å komme alle tyveriene til livs.

 

Vi har gjort påhengeren vår fryktelig lite attraktiv ved å ta bort alle merker på lokket og lakke over i en ukurant farge. Ikke ser man hva det er og ingen vil vel kjøpe den heller. Vi har tenkt å ha den selv noen år også da

 

Eiere av påhengsmotorer (og hekkagregat) anbefales å lese forsikringspapirene sine nøye. Det er ganske mange selskap som ikke dekker tyveri av motor/agregat om båten står utendørs på land om vinteren.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den bare dro de inn på sandstranda med akterenden først..

 

Ja, må være det som må gjøres, for jeg har fortsatt ikke hørt om påhengere på over 200Hk, som veier ca 250 kg, har blitt tatt mens båten ligger på vannet.

Men tviler ikke på at det har blitt gjort også. Våre venner i øst-europa blir stadig mere kreative..

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

Vi har gjort påhengeren vår fryktelig lite attraktiv ved å ta bort alle merker på lokket og lakke over i en ukurant farge. Ikke ser man hva det er og ingen vil vel kjøpe den heller. Vi har tenkt å ha den selv noen år også da

 

Ja her kommer du med et bra tips `Bitteliten`.har en hyttenabo som har malt dekselet på en 2-3 år gammel utenbordsmotor med kost.!! Ser helt jævlig ut :headbang: Enig med naboen som sier at ingen kommer til å stjele eller kjøpe denne. :lol:

Link to post
Share on other sites

Bitteliten:

"Eiere av påhengsmotorer (og hekkagregat) anbefales å lese forsikringspapirene sine nøye. Det er ganske mange selskap som ikke dekker tyveri av motor/agregat om båten står utendørs på land om vinteren".

 

Absolutt verdt å lese litt vilkår ja. Hadde min båt i TrygVesta og de dekket ikke tyveri av utenbordsmotor på 40 hk og ned som ble lagret utendørs. Jeg byttet til Gjensidige som ikke hadde en slik begrensning.

Redigert av Edh1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sist l;rdag fant jeg ut at kartplotter og ekkolodd var borte fra b[ten min.Skulle ønske at slikt utstyr hadde innlagt dynamitt som ekspolderte dersom det kom 100 meter bort fra båten !!!

Gutek: Kanskje ikke så smart løsning i tifelle du har glemt dynamitten når du skal ha utstyret med hjem ..

Ellers er det ingen grenser for hvor kreative tyver kan være. Leste om en som hadde kjøpt rådyr bil med fingeravtrykk-kontroll som startsperre. Det var ingen hindring. Tyvene kuttet like godt fingeren av eier for å få med seg bilen.

Uansett hvilket sikringsutstyr du investerer i, er det sikkert lurt å studere forsikringsvilkårene nøye!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...