Jump to content

Rulleseil, fordeler og ulempe


Bistas

Recommended Posts

Hei! Vi har hatt Comfortina 32 fot i en sommer, vi skal nå gå for en nyere 34 fot. Vi tenker oss ca opp mot 750.000,-. Vi ønsker ror og rulleseil. Problemet er at rulleseil nesten bare er å få på Bavaria. Vi har ikke noe i mot Bavaria, men har lyst til å vurdere andre båter også. Noen som kan si noe vettugt om fordeler og ulemper med disse to type seil. Jeg vet at regatta seiler ikke liker rulleseil, men vi er ikke den typen. Videre hørte jeg en Bavaria eier sa at det kunne være ett problem at seilet krøllet seg i toppen, mens en annen Bavaria eier sa at han aldri hadde opplevd dette med seil som ble krøllet i toppen når man tar inn seilet. Var å så på Dufor 32 fot 2006, og synes at Cockpiten virker litt "gammeldags" med bare rette flater osv. Mens f eks Bavaria er litt mer forseg gjort, mens innvendig var jo Dufor veldig flott, lysere enn Bavaria og veldig romslig. Som sagt ikke lett og bestemme seg.

Link to post
Share on other sites

Rullestorseil som ikke har loddrette spiler har stort sett liten kappe og er dermed mindre effektive.

Ellers "stjeler" rullen på et forseil noe av arealet nederst mot dekk. Arealet nede er viktig da det medfører lite krengende moment og mer fart. Reving er lett og greit med rulleseil, men et når man rever et rulleforseil blir det mer areal høyrere opp enn om man bytter til et mindre forseil.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en feeling 48 med rullestorseil. Dette systemet er jeg veldig godt fornøyd med. Jeg bruker båten hver eneste helg, og seiler mye i vinterhalvåret, skagerak og nordsjøen, og har aldri hatt noen problemer med dette. Synes det er helt supert å kunne rulle ut seilet så fort, og samtidig kunne reve kontrollert uten at det er noe problem. Jeg seiler mye alene også, og da er dette systemet supert. Båten seiler ikke optimalt med rulleseil, men for min del så oppveier helt klart fordelene mot ulempene. Jeg har til dags dato aldri hatt problemer med at seilet låser seg eller kiler seg fast. Det er viktig at bommen henger i riktig vinkel når seilet skal rulles inn, hvis ikke kan man oppleve at det ikke rulles riktig inn, og man kan få en krølle i toppen slik den bavaria-eieren hadde vært borti. Ved riktig bruk skjer ikke dette.

Link to post
Share on other sites

...Arealet nede er viktig da det medfører lite krengende moment og mer fart...

 

Ikke helt. Den største "bremsen" i seilene er hvirvlene som dannes rundt underliket på genoaen / bommen på storseilet. Hvirvlene dannes fordi luften tar en "snarvei" mellom høytrykkssiden (lo) og lavtrykksiden (le) ved å smette under seilet. Ved å la genoaen gå helt ned til dekket blir luften tvunget til å gå den riktige veien.

 

Det har i tidligere tider også blitt eksperimentert med utspilt duk som sto horisontalt på hver side av bommen og som skulle hindre hvirveldannelser her, men det slo visst aldri helt an...

 

Vinger nederst på kjølen er også et forsøk på å stoppe bremsende hvirveldannelser. På moderne racing-kjøler har bulben den samme virkningen.

 

Og hvis noen lurer på hvorfor moderne fly har disse vertikale "winglets-ene" ytterst på vingene, så er det igjen for å hindre uønsket hvirveldannelse på enden av vingen.

 

Snakket forøvrig med Carl-Otto Book for et par uker siden, han seilte jo en Bav med rullestor til seier i Høststormen. Han sa at med vertikale spiler så var effektiv reving ikke noe problem. Bare å rulle inn til spilen så blir det god nok strekk i forliket til at seilet står bra.

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Du sier du vil ha ror , med det mener du kanskje rorkult og det synes jeg er et godt valg men med det samme utelukker du da bavaria for de presser jo ratt inn som standard på alle båtene.

Rulleseil , det er det endel smak og behag , på comfortinaen har du kanskje rulleforseil , har du prøvd å sjekke formen på det seilet når du har rullerevet det ?

 

Jeg har seilt med rullestorseil og det oppførte seg som en rullegenoa i revet tilstand , altså det er nesten umulig å få det til å beholde formen etter at man begynner å rulle det inn.

Det andre er at det er mye "knot" når man skal ha inn rullestorseil, det går raskere og er enklere med tradisjonelt seil og lazybag når du skal reve og eller ta ned og pakke seilet, det er ihvertfall min mening, koster mindre gjør det også og er vel lettere å selge båt med tradisjonelt seil om du ikke skal opp på 38+fot

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har ved to anledninger på båter jeg har leid i midelhavet opplevd at rulestorseilet har kilt seg fast når jeg skulle reve. Etter min mening er rulestorseil bare noe tull som gir en tyngre rigg og en masse plage. Selv har jeg Bavaria 40AC med vanlig storseil og kunne aldrig tenke meg en båt med rullestorseil.

Link to post
Share on other sites

Hadde rullestorseil på min båt i nesten 2 år, og opplevde aldri at det kilte seg... Det eneste var at jeg ved kraftig snøfalll en påske måtte frem på masten med vinsjhåndtaket for å få inn storseilet siden alle tanmper frøs til is... Men jeg kjenner til en del andre som har hørt om, eller har lest om, eller som kjenner noen har hørt om at det mange problemer med rullstorseil....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

I de tilfellene rullestorseilet låser seg skyldes det enten feil montasje eller feil bruk. Når det er sagt, så er helt klart båtens størrelse også aktuell ved valg av storseil. En båt på under 40 fot klarer seg fint med konvensjonelt seil. I større båter blir fordelen større ettersom et konvensjonelt seil blir mye større og tyngre å håndtere, spesielt når man seiler alene eller med en liten besetning.

 

Jeg har forøvrig opplevd problemer ved reving av konvensjonelt storseil 3 ganger. Den ene gangen røyk revelinen i akterkant midt innei et trangt sund, og båten var i ferd med å bli drevet på land. De to andre gangene revnet revemaljen i akterkant av seilet. Min påstand er at konvensjonelt storseil er langt i fra feilfritt, akkurat som feil bruk/vedlikehol av rulleseil. Når ting er i i orden og brukes riktig fungerer begge deler på en utmerket måte. Har forøvrig enda til gode å oppleve trøbbel med rulleseilet jeg har hatt i 3 år nå. Dette har blitt brukt mer enn noen annen båt i havna.

Link to post
Share on other sites

Det tror jeg nok du har rett i :yesnod: , de fleste som etter mitt syn har hatt eller har problemer med rullestorseil er det som ikke har eller har hatt rullestorseil..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er jeg helt enig i, og derfor stiller jeg meg selvsagt litt undrende til at ofte det er slik... Det viser seg jo ofte at det er de som ikke har bestemte båtmerker som har mest problemer med det... så dette er neppe særlig nytt her på forumet...Det er jo de som ikke har, men som oftest har hørt om eller "bankeren" som er at de kjenner noen som har hørt om...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Den ene gangen røyk revelinen i akterkant midt innei et trangt sund, og båten var i ferd med å bli drevet på land. De to andre gangene revnet revemaljen i akterkant av seilet.

 

Dette er jo klassisk og skjer når storseilfalle er for stramt når en vinsjer på revelina.En må passe på at det er skikkelig med slakke på fallet ellers ryker det noe. Og når en rever så seiler en fortsatt med forseilet, en bør ikke drive av gårde. En slipper bare ut storseilet på vogna og resten på storseilskjøte etter behov.Slik at vindpresset er ute av storseilet. Har selv ødelagt seil ved for lite slakke på fallet.

 

Om rullestorseil, har selv seilt en del med ruller. Problemet var at det var nesten umulig å flate ut storseilet skikkelig ved reving, når det blåste opp skikkelig. Og under reving så ble det så belastning av den harde vinden, at det kilte seg ved masten på lina til rullen noen ganger, slik at en måtte på dekk i tillegg i drittværet.

På større båter med elektriske vinsjer skjer det ofte at en sliter av uthalet/revelina ved feil bruk. Og feil bruk kan en dreven seiler gjøre når revingen skjer på natta i drittvær da en ikke ser en skitt nesten. Min erfaring selv om det går fortere og enklere, ikke bruk elektrisk vinsjer på reving av storseilet.

 

Om ordinære storseil. Om en reveline ryker, så har en som regel 2 og 3 rev i reserve, som en kan bruke i nøden til ting roer seg ned. Det har en ikke på rullestorseilene.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Noen som kan si noe vettugt om fordeler og ulemper med disse to type seil.

 

Med rulle kan du ikke teite akterstaget for å ta kraften ut av toppen av seilet i ei rosse slik du kan nå.

Med rulle kan du ikke teite Cunninghamen for å flytte dybden slik du kan nå.

Med rulle kan du ikke slippe salingen forover for å få flatere seil slik du kan nå.

Rulla gir vekt der du ikke vil ha den.

Mer leamikk.

Det tar lengre tid å berge seilet med rulle en du kan nå.

Link to post
Share on other sites

Til trådstarter:

 

Hvis du vil har rull, så kjøp rull. Hvis ikke, kjøp konvesjonell. Værre er det ikke.

 

Men det kan jo være greit å vite hvorfor du skal ha rull. Og hvorfor ikke du ikke skal ha rull. Selv seiler jeg min 43-foter greit alene uten rull. Heiser seilet nesten like fort som rullefolkene ruller sitt ut men det er litt mer forberedelser får jeg forlater havn og etter at jeg er inne igjen. Jeg har nettopp bestillt nytt storseil til min båt. Hvis jeg skulle hatt et like bra rulleseil (noe som er fullt mulig), måtte jeg betalt vesentlig mer (10-15%). Gode rullestorseil er vesentlig dyrere. Så jeg vet hvorfor jeg ikke vil ha rull. Mange flere grunner også. De er belyst i de andre innleggene.

 

Men uansett; vil du har rull så kjør på. Du kommer sikkert til å elske det.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Dette med at det kiler seg det tror jeg man kan unngå om man kjenner godt til hvordan seilet skal rulles ut/inn , det jeg derimot av egen erfaring har sett er at seilet mister fasongen og blir vanskelig å få flatt når det er revet.

Jeg savnet mulighet til falltrim når det var revet , ikke mulighet til å bruke cunningham når det er fullt utrullet , det er ting som har med sikkerhet og comfort å gjøre både på tur og regatta.

Resultatet for oss var ihvertfall at vi måtte reve mer enn nødvendig da seilet hadde så elendig fasong og ikke var mulig å trimme med en gang det var litt rullet inn

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Problemet med fasongen på revet rulleseil løser seg hvis man har lange, stående spiler. Som noen sa lengre oppe holdes "forliket" stramt ved at man ruller inn til en av spilene. I normale ferievinder Har man så godt som ingen ulempe fartsmessig hvis seilet er bra. Men når det øker på vil man nødvendigvis merke at båten har høyere tyngdepunkt og at det er vanskeligere å kontrollere fasongen ved å variere bøyen på masta.

 

Men hvis et fullspilet storseil med spilelengder mellom 8 og 15 meter må taes ned for reperasjon når man er midt på havet i kuling; da vil ikke jeg være med... :sweat:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Båtnaboen min som har ein Bavaria med rullesegl i masta greidde å kile fast seglet 3/4 ute under ein regatta for eit par månedar sidan. Heldigvis for han var det så og seie vindstilt den dagen, for han brukte om lag ein time på å få seglet laust att inne i hamna etterpå.

Hadde det vore stiv kuling, torer eg ikkje tenkje på korleis dette ville enda. Det fekk i alle fall meg til å aldri vurdere rullesegl.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:wink::smiley::lol::wflag:

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Jeg har rulleseil på min båt.

 

Det kilte seg en gang 1.året jeg hadde båten, dvs jeg fikk ikke seilet ut fordi jeg ikke hadde rullet det stramt inn , slik at seilet doblet seg i masten. Jeg har aldri hatt problem med å rulle seil inn.

 

Jeg tror nok mange av problem kommer av ukyndig håndtering om det er vanlig seil eller rulleseil :sailing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...