Tommy_H. Startet 22.Januar.2003 Link til dette innlegget Startet 22.Januar.2003 Etter å ha kalkblåst båten min har jeg funnet en del mindre osmose blærer. Disse skal jeg åpne opp med en slipeskive med sandpapir på. Kalkblåsingen har også åpnet opp en del mindre luftlommer i skroget. Etter sliping, vasking og uttørking skal dette sparkles. Jeg har hele tiden hatt i bakhodet at jeg må bruke epoxysparkel, men er dette egentlig nødvendig? Resten av båten har jo vanlig gelcote, og jeg skal ha 5 strøk med 2-komponent epoxyprimer (Jotun Antipest) over. Vanlig gelcote sparkel er mye lettere å jobbe med og ikke minst letter å slipe. Sitér dette innlegget Viknes 1030 K3 [url="http://www.bergensmotorbat.no Link to post
Ingar Svart 22.Januar.2003 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2003 Godt spørsmål! Etter min oppfatning er epoxysparkel et påfunn fra produsentene, som kjent koster det en liten formue sammenlignet med polyester sparkel. I tillegg herder det sent, er mer giftig og er, som du sier, mye vanskeligere (hardere) å bearbeide. Det er primeren som skal gjøre jobben med å beskytte mot vanninntrengning, ikke sparkelen.. Ville ikke brukt gelcoat-sparkel, denne er full av voks og uegnet til det meste. Kjøp vanlig polyestersparkel på Biltema til denne jobben. (Har også skrevet om dette på siden min) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.