Jump to content

Har turboen i min Volvo AQAD41B gått dukken?

bjoris

Recommended Posts

Mine motorproblemer vil ikke ende ta. Etter en uke på sørlandet var vi i dag på vei fra Horten til Oslo. Ved Filtvedt syns fruen det var litt røyk i båten, det luktet ikke og var heller ikke mye. Det var liksom en tynn hvit røyk, men vi var ikke 100% sikre på om det var røyk eller om det var vi som burde få sjekket synet.

Vi stoppe selvsagt likevel og gikk over motoren. Alt så bra ut så vi stoppet motoren kjørte opp drevet for å se at alt var ok der og det så bra ut. ALT FINT tenke jeg og regnet med at vi var litt overnervøse, MEN når vi skulle opp i fart igjen ble det fra 1800 o/min bare en masse sot og ingen punch til å ta båten ut av vannet. Turtallet kom vel til slutt opp mot 2500, men ingen fart å snakke om så det var bare å gi seg og gå hjem på 1500 omin og 6 knop.

Min første mistanke går til turboen pga dette med røyken som kom. Vet det kan være mye annet, luftfilter, dieselfilter osv som gjør at du ikke får turtall, men dette skulle vel ikke gitt noe røyk i båten. Jeg syns også det er litt rart at ikke turboen gir "lyd" fra seg før den tar kvelden. Jeg er meget observant på lyder fra motoren og hørte ingenting unormal fra Horten til Filtvedt.

Tips til hvordan jeg bør gå frem (vil gjerne sjekke litt før jeg går til "legen")...

Det hører med til historien at ved frikobling så ruser motoren lett opp til over 3000 o/min, jeg turte ikke gi mer selv om det var mer å gi på i fall det er noe som kan bli enda mer ødelagt nedi der... Jeg har vært plaget av mye sot (syns jeg) så det er kanskje mulig at turboen ikke har gitt nok trykk lenge og at den tok kvelden i dag. Jeg har også fått mindre og mindre turtall, men regnet med at dette skyltes mer og mer last og litt groe. Vi hadde i vår 3750, men på tur nå fikk jeg bare litt over 3600...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Har ikke denne motoren et spjeld på eksosen som avogtil går i stykker, mener det er en røykbegrenser. Dersom du fjerner denne kan saken kansje være løst ..................

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Dette spjellet som bmo viser til er kun på 41 A motoren og ikke på 41 B som bjoris har. Spjellet er styrt av en solenoide som igjen er styrt av en bryter på gasshendelen på dieselpumpen. Den fungerer slik at når turtallet er lavere enn ca 1300 rpm så stenger spjellet, mens det åpner når turtallet er over 1300 rpm. Hvis spjellet ikke åpner seg vil dette fungere som en motorbrems og motoren får ikke kvittet seg med eksosen og motoren mister effekt. Men dette kan ikke være problemet her da denne motoren ikke har et slikt spjell.

Det som slår meg i farten er om problemene dine kan skyldes en lekkasje i innsugssystemet, f.eks. i eller i tilknytning til ladeluftkjøleren. Har selv opplevd stort effekttap pga. dette da turbotrykket lekker ut gjennom en ev. lekkasje. Har denne motoren veivhusutlufting gjennom en slange som går fra bakre ventildeksel og inn i luftfilterhuset? Hvis den har det så kan røyken i båten skyldes oljedamp fra veivhusutluftingen som lekker ut sammen med turbotrykket.

Motoren du har skal vel ha 3900 rpm som maks turtall så det må være noe feil som gjør at turtallet ditt har gått ned - som f.eks. en lekkasje som lekker ut turbotrykket?

Når det gjelder lekkasje i innsugningssystement så skal den være rimelig stor og lett å oppdage. Turboen lever et relativt lavt trykk og en enorm mengde luft, derfor vil ikke en liten lekasje har så stor innvirkning som her er beskrevet av eier.

Jeg holde med til bjoris egen mistanke om at turboen har tatt kvelden, men hva som er galt med den er ikke så godt å si. Jeg hadde et ligende problem med en gammel VW med 1.6 TD motor fra 80 tallet. Der tok turboen kvelden og jeg sotla hele området med sort røyk. Motoren fikk alt for lite luft i fohold til diesel.....

Sjekk turboen på kompressorsiden, se om rotoren/skovelen løper lett og er uten slakk. Du kan godt starte motoren og se hvordan den oppfører seg, men pass på "lankene"  :cheers:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Når slikt skjer er en jo alltid redd det er det dyreste (antar det er gåen turbo), men jeg syns jo det er litt rart om den ryker uten at jeg hører en lyd. Det må jo være lageret i en turbo som ryker? Kan det være så mye annet? Jeg har vært med på at andre lager ryker og det har vært meget høylytte affærer... Mulig jeg er helt på bærtur, men satser inntil videre på at det er noe som lekker og at det er årsaken. Det rimer jo forsåvidt også med at jeg syns motoren gradvis har begynt å sote mer og fått mindre turtall...

Dersom turboen ikke fikk olje så skulle den vel ha blitt veldig varm? Jeg kan iallefall ikke se noen endringer på den utvendig. Det er ikke tegn f.eks ved at lakken har begynte å smelte el.

Vel, da tar jeg turen i båten og begynner å sjekke. Det først jeg sjekker er om turboen står fast. Kan jeg gå ut fra at alt er ok med turoben dersom den går lett rundt og ikke slarker?

PS! Jeg har hatt en lekkasje på ene kjølevannsrøret inn på intercooleren. Kan dette i en eller annen teori ha noen med dette å gjøre? Såvidt jeg har sjekket nå i ferien så lekker det svært lite nå, men jeg har tapet over for at det ikke skal sprute sjøvann så hva som har skjedd under tapen har jeg pt ikke oversikt over, men en stor lekkasje ville jeg jo sett under motoren... så det er det neppe!

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Når slikt skjer er en jo alltid redd det er det dyreste (antar det er gåen turbo), men jeg syns jo det er litt rart om den ryker uten at jeg hører en lyd. Det må jo være lageret i en turbo som ryker? Kan det være så mye annet? Jeg har vært med på at andre lager ryker og det har vært meget høylytte affærer... Mulig jeg er helt på bærtur, men satser inntil videre på at det er noe som lekker og at det er årsaken. Det rimer jo forsåvidt også med at jeg syns motoren gradvis har begynt å sote mer og fått mindre turtall...

Dersom turboen ikke fikk olje så skulle den vel ha blitt veldig varm? Jeg kan iallefall ikke se noen endringer på den utvendig. Det er ikke tegn f.eks ved at lakken har begynte å smelte el.

Vel, da tar jeg turen i båten og begynner å sjekke. Det først jeg sjekker er om turboen står fast. Kan jeg gå ut fra at alt er ok med turoben dersom den går lett rundt og ikke slarker?

PS! Jeg har hatt en lekkasje på ene kjølevannsrøret inn på intercooleren. Kan dette i en eller annen teori ha noen med dette å gjøre? Såvidt jeg har sjekket nå i ferien så lekker det svært lite nå, men jeg har tapet over for at det ikke skal sprute sjøvann så hva som har skjedd under tapen har jeg pt ikke oversikt over, men en stor lekkasje ville jeg jo sett under motoren... så det er det neppe!

Ta av luftinntaket til turboen slik at du kommer til inn i turboen, du ser den første "viften" ta tak i akslingen med fingrene kjenn om det er slakk . Har du slakk der er det bare till å bytte inn.

Det er ikke særlig bra med en sjøvannslekkasje akkurat på det stedet du har. Dette vil lett blir sugd inn i motoren siden det er like ved luftfilteret.

Når det gjelder lekkasje i innsugssystemet så fikk jeg erfare det selv da det oppstod en sprekk i bunnen av ladeluftkjøleren. Fikk da ikke turtallet særlig over 2700 rpm mot 3900 tidligere.

Er klar over at det ikke er bra med denne lekkasjen så jeg har tapet over med skikkelig tape slik at vannet renner ned på utsiden av intercooleren og ikke spruter mot veivfilter/luftfilter.

Mulig det lekker på intercooleren da, men hvordan går luften egentlig? Luften blir kjølt ned i intercooleren, men har den da vært i turboen eller er det før turboen luften blir kjølt ned?

Takk for alle svar forresten, det er svært nyttig for meg!

Ny rapport følger i kveld når jeg har fått tatt meg en tur i båten å få sett bedre. Vi var selvsagt hele familien på tur når det skjedde så derfor valgte jeg å gå sakt hjem for så å se skikkelig over når jeg får være alene...

Leser denne tråden med stor innteresse,det samme har nå skjedd for meg også.

Hører turboen suser men det er ikke kraft igjen i motoren,får ikke mer enn 2000 omd.(normalt 3800omd)

Røyklegger hele fjorden bak meg når gir full gass.når jeg bruker flaps aktivt + tilting av drev oppnår jeg etter langt om lenge 3400omd,men har aldri kjent motoren så arm,mine antagelser går da selfølgelig også til turboen og en lekkasje et eller annet sted.Håper på det ivertfall...

Stempler og fjærer er godt som nye(70 timer)så det skal ikke være noe slikt,skal også sjekke filteret i fødepumpa selv om jeg tror det er lite trolig at det har noe å si.

Har en kompis som skal ut i kveld og måle trykket på turbo+måle kompresjonen,satser på at det er en bagatell(håper)....

Fortsatt god regnfull sommer......

mvh

frank v.

Da har jeg hatt en prøvetur og her er erfaringene:

1. Før jeg startet motoren

Jeg tok av luftfilteret og kjente på turboen. Den "hang" ikke og gikk lett rundt uten noen punkter der den gikk tregere eller "lugget". Når det gjelder slark så er det vel to veier det kan slarke:

- INN og UT - ingen slark

- OPP og NED - endel slark (hva som er mye her aner jeg ikke, men det var ikke VELDIG mye, men godt merkbart).

Ellers var skovlene helt tørre, jeg kunne heller ikke se at det var koks på selve skovlene, det var bare sorte av sot som gikk bort når jeg tok på vingene.

Jeg mener å ha hørt at en turbo har "flytende lager" dvs at det skal slarke på OPP og NED, men det er mulig jeg tar helt feil?

2. Prøveturen

Jeg tok ut innsatsen på luftfilteret som var veldig sort, antakelig av olje. På utsiden av luftfilter var det oljefilm. Jeg tørket god bort alt og kjørt uten filter på prøveturen. Båten gikk greit i plan og jeg la meg på 3000 o/min og uten motorluker så jeg da at røyken vi fikk i båten i går kommer fra veivhusfilteret. Det er som damp og luktfri eller iallefall med svak lukt. Jeg turte ikke gi mer da siden jeg ikke vet hva denne røyken skyldes så jeg gikk på tomgang hjem og stoppet motoren.

Sitter igjen med flere spørsmål:

1. Hvorfor kommer det røyk (damp) fra veivhusfilteret. Skal selvsagt bytte det nå, men er det sannsynlig at det vil hjelpe?

2. VET jeg at turboen er gåen når det slarker på opp og ned? (fant ikke ut noe om dette i de andre linkene jeg fikk oppgitt). Ser at SAGA skriver at det da bare er å bytte, men så var det dette med flytende lager...

3. Antar at luftfilteret er tett pga oljedamp fra veivhusfilteret så dette henger jo sammen med pkt. 1, men kan min opplevelse skyldes KUN at luftfilteret er tett? Husk, jeg gikk i vanlig marjsfart 3000 o/min og stoppet pga røyken/dampen som det nå viser seg kom fra veivhusfilteret og når jeg skulle opp igjen i fart så var det altså ikke punch i motoren. Jeg forsøkte en 3-4 ganger uten at det hjalp...

Det blir en tur på LASA i morgen for å høre om noen kan hjelpe meg, men kommenter gjerne så jeg har litt peiling selv før jeg prater med ekspertene.

PS! Hvis det først er så ille at turboen er gåen så har jeg forstått det slik at jeg nå får en som er kraftigere så aldri så gale at det ikke er godt for noe? Kan jeg da håpe på at jeg får en par hundre o/min mer på topp? Får som kjent nå bare litt over 3700

Har du litt slark i lageret på turboen(opp/ned) er dette normalt. Denne blir "lagret" opp av oljen som trykkes inn i lageret under gange. Slitasje her er når skovlene kan ta borti sneglhuset eller at det lekker olje ut av lageret og inn i innsug/eksos del av turbo.

Hvordan ser jeg om det lekker inn i eksosiden av turboen, er det mye skruing så kan jeg ikke gjøre det selv. På luftfiltersiden så var det som nevnt helt tørt og fint. Heller mot at turboen er ok jeg nå, men vi får se i morgen hos ekspertene.

Ny rapport følger...

PS! Hvis det først er så ille at turboen er gåen så har jeg forstått det slik at jeg nå får en som er kraftigere så aldri så gale at det ikke er godt for noe? Kan jeg da håpe på at jeg får en par hundre o/min mer på topp? Får som kjent nå bare litt over 3700

Nope! Den kraftigere turboen du snakker om gir høyere dreiemoment i området 2000-2500 RPM. På topp gir den det samme som den gamle slik at du ikke på denne måten kan regne med å hente inn igjen de tapte 200 RPM. :smiley:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Da har jeg fått byttet luftfilter og veivhusfilter. Nå ser alt greit ut igjen så det var nok ikke turboen som var gåen likevel (heldigvis).

Det eneste som skjedd med nye filtre var at motoren nå går ned til 60 grader på tomgang, før kunne den gå lenge på tomgang uten å komme særlig under 80 grader. Under marjsfart er det som før 84 grader og på full fart opp mot 90 grader (går ikke mer en et par min på fult før jeg slår av).

Da var dette enden på visa (forhåpentligvis). Tar gjerne i mot synspunkt på om dette med temp endringene skyldes en tilfeldighet (at f.eks termostaten begynner å bli dårlig) eller om det er sannsynlig at nytt veivhusfilter/luftfilter kan gi laverer temp etter at motoren har vært varm. Det virker vel også som om det tar litt lengre tid å få den varm...

Dette med tempen på din grønne kjenner jeg ikke til, men er vanlig syklus på min motor. Ford 2704ET.

Her må jeg kjøre på maks marsjturtall for at tempen skal komme opp på rett nivå etter en halv times kjøring. Ligger jeg 100-200  lavere synker tempen med 10 grader. På tomgang synker tempen raskt til 60.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...