Jump to content

Motor til Rana-Plast 16 HT


Steen

Recommended Posts

Hei. I høst har jeg gjort et innkjøp av min første egen båt. En Rana Plast 16 HT(1983 modell). Jeg kjøpte den uten motor fordi jeg hadde tenkt å kjøpe en moderne 4 takts motor, men jeg er ikke helt sikker på motorstørrelse(HK) som jeg skal ha. På infoskiltet montert på båten står det maks 40 HK mens på nettsiden til RP står fra 30-60HK. Jeg er ikke den mest fartskrevende personen, men har lyst til å ha motor som drar båten greit opp i plan med flere personer. Hadde mest tenkt på 30 Hk 4 takts motor, men lurer på om det kan bli for lite? Er det noen som kan hjelpe meg å bestemme størrelsen på motor og evt hvilke motormerke som kan være aktuell? Hadde selv sett meg ut kanskje en Tohatsu eller Mercury 30 hk.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt!:)

Er ikke så kjent med denne båten, men vil tro at 30hk vil bli litt i minste laget på denne typen båt.

Hadde ikke vært redd for å satt en 50hk på båten, noe som jeg tror hadde blitt bra på denne.

Tror ikke denne båten har problemer med å bære denne vekta i hekken.

Tohatsu lager jo bare 4-taktere opp til 30hk, men Mercury er også gode motorer.

Kan være verdt å utvikle spekteret litt for å ta en titt på Suzuki.

Har selv hatt 2stk Suzuki 4-taktere(40 og 90hester) og har vært meget fornøyd! Stillegående og drivstoffgjerrige.

 

Lykke til;)

MVH Ktveiten

Link to post
Share on other sites

har at over nevnte båttype en kort stund kan tenke meg at den gjorde en plass mellom 15-20 knop med 30 hk de er lenge siden jeg hadde en som båt

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Link to post
Share on other sites

Du bør nok over 40 hk hvis du skal ha litt fart når dere er flere i båten. Har en slik selv på hytta, og jeg har brukt 40 hk totakt Mariner og det funket greit. Det vil si helt til bruttern grunnstøtte og reiv av akslingen. Fatter gikk da til innkjøp av en ny 20 hk Yamaha totakt, noe som er tilstrekkelig hvis du kun er alene. Blir det flere ombord er det litt for slapt ja.

-Min båt er så liten og havet så stort.

Link to post
Share on other sites

Jeg har sett noen Suzuki DF40 og DF50 som er på høsttilbud på finn.no men skal sjekke og se om de er solgt. Trenger jo ikke motor før til våren, så skal sitte på finn.no å se om det kommer opp noen tilbud på 40-50 hestere. Men er litt redd å sette på for sterk/tung motor, da jeg ikke vet hvor mange kilo akterspeilet tåler. Noen som har erfaringer med det?

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
  • 2 år senere...

hei :smiley: har nettopp kjøpt meg en likedan. Annet min er ein 1976 modell :thumbsup: hvordan er/var(om du har den enda) din å kjøre i evt ruskete vær? vet den har ein 10-15 cmkjøl på den. Har dette noen innvirkning du merker? har ein Tohatsu 25 (30) 2t fra 2000 på min! Hvilke motor du ente opp med? Lurer på å skifte til ein nyere 4t med litt mer effekt, da tohatsuen er er den strake motsetning av bensingjerrig :giggle:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...