Jump to content

Utbedring av kjøl/bunn på Bavaria Match

quantumduck

Recommended Posts

Noen som kjenner til kjølporblematikken Bavarias Match-serie har hatt, og hvordan Lunde har utbedret på de norske Match'ene?

Jeg ser at flere norske Match 42 har hatt sprekkdannelser mellom bunn og bunnstokker, at det vel egentlig bare er Match 35 som er «riktig» fra fabrikkens side, at Lunde har utbedret ved å forsterke bunnstokker, tykkere festeplater osv på norske Matcher, og at enkelte Match-eiere hevder disse utbedringene kun kan karakteriseres som «midlertidige».

Når jeg har sett bilder av havarerte 42' så er rett otg slett bunnen vært revet løs fra bunnstokkene. Jeg tenker da at

1. Selve bunn har vært for tynn, og for dårlig festet til bunnstokkene.

2. De altfor små festeplatene, eller rett og slett skivene, som har vært brukt, og bunnstokkene, har vært solide i seg selv, bunnstokkene har jo ikke brukket, og den forsåvidt spinkle forankringen av kjølen i bunnen har ihvertfall vært sterk nok til å rive løs bunn fra bunnstokker.

Så har jeg sett på utbedringene som Lunde har gjort (har ikke fått Lundes forklaring på dette, men har tenkt å ringe og spørre):

1. Forsterkede bunnstokker: vel og bra, men det var vel ikke der det røyk

3. Større festeplater som kjølboltene går giennom istedenfor små plater eller runde skiver. Men dette holdt jo også bra nok til å røske med seg bunnen fra bunnstokkene?

SÅ det jeg lurer på er om

1. Lunde også har forsterket selve bunnen?

2. Bunnen er bedre forankret i bunnstokkene?

3. Kjølboltene har forankring i bunnstokkene?

Fornuften sier meg vel at dette er gjort grundig, men, virker som ikke alle er av samme oppfatning og litt av pointet er jo å slippe å lure på dette når man er utpå også ...

Såvidt jeg har klart å lese meg til er 35 den eneste som ansees som «frisk», men ingen 38 har havarert som jeg vet om, konstruksjonen er visst fra fabrikkens side i bunn (sight) og grunn den samme som 42. Lunde har valgt å også utbedre de norske 38'ene. Når jeg ser bilder av originalkonstruksjonen (på 42 vel å merke) virker det nærliggende å skylde på flaks i så måte ... det kan f.eks. hende Bavaria ikke har levert 38'ere helt uten festeplater for kjølboltene, slik de har gjort med noen av 42'ene (kun med runde «femkrone-skiver» under kjølboltene).

Mrk. at det jeg skriver her er litt farget av det lille som er å oppdrive på nett av informasjon om problemet ... det som står over er ikkeno' fasit, det er det overfladiske inntrykket jeg sitter med pt. og som jeg gjerne vil ha bekreftet - eller enda bedre - få avkreftet.

Når det gjelder matchserien til bavaria så synes jeg det er ok båter men man må opp på 42 for å få ståhøyde gjennom hele båten om jeg ikke husker feil.

Nå er de jo veldig lavt priset og mye av grunnen er nok kjølproblemene men det finnes helt sikkert 42matcher som er skikkelig reparert , sjekk hva som er gjort med Ille Morro ,den tror jeg er reparert skikkelig , han har vel hatt flere ting som ikke har vært helt 100 men den har jo vært hardt brukt og forbedret underveis og er vel nå blitt en veldig bra båt. Spørsmålet er vel om man kan regne med at alle andre match42 i Norge er reparert like godt.

Skal du ha deg en skikkelig røver av en båt i den størrelsen så finnes det jo andre alternativer som etter "noens" mening nok kan være bedre. First 40.7,dufour40,sunfast40 og X-412 f.eks.

Redigert av Enzo (see edit history)
Når det gjelder matchserien til bavaria så synes jeg det er ok båter men man må opp på 42 for å få ståhøyde gjennom hele båten om jeg ikke husker feil.

Nå er de jo veldig lavt priset og mye av grunnen er nok kjølproblemene men det finnes helt sikkert 42matcher som er skikkelig reparert , sjekk hva som er gjort med Ille Morro ,den tror jeg er reparert skikkelig , han har vel hatt flere ting som ikke har vært helt 100 men den har jo vært hardt brukt og forbedret underveis og er vel nå blitt en veldig bra båt. Spørsmålet er vel om man kan regne med at alle andre match42 i Norge er reparert like godt.

Skal du ha deg en skikkelig røver av en båt i den størrelsen så finnes det jo andre alternativer som etter "noens" mening nok kan være bedre. First 40.7,dufour40,sunfast40 og X-412 f.eks.

Joa, «røvere» er vel rette ordet her, bankrøvere for å være nøyaktig... men budsjettoverskridelser er jo så populært om dagen :-P

Det er nok litt bedre ståhøyde i Match 42 eller 40.7 for den saks skyld enn det er i Match 38. Den ene køya i forpiggen er også kanskje litt kort. Med hodet godt forankra i luke-ramma er det ståhøyde på do i både Match 38 og 40.7 har jeg funnet ut. Pga. litt smalt og kort overbygg har Match 38 veldig god plass å bevege seg på ute på dekk, og det første som slo meg da jeg var ombord var at jøss, dette er bedre enn ståhøyde overalt under dekk.

Og så er det dette med budsjettet, ingen tvil om at Bavaria Match er mye for pengene - dersom kjølforbedringene holder mål vel å merke.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...