Ally Startet 17.Oktober.2009 Del på Facebook Startet 17.Oktober.2009 Jeg har kjøpt båt med DPH drev og skal demontere drevet for første gang. Båten står et stykke unna der jeg bor så jeg er litt avhengig av å ha med riktig verktøy. 1. Jeg har hittil erfaring med DPE drev dette greier jeg å demontere alene. Vet at DPH drevet er tyngre men er det for optimistisk å kunne demontere dette alene? 2. Har skaffet meg en instruksjonsanvisning (fått av Drevia) for hvordan det skal demonteres. For å demontere bla. kåpen trengs det torx verktøy hvilken dimensjoner trengs? 3. For å banke ut opphengsboltene trengs det en dor, er det noen som vet hvilken som egner seg? Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 18.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2009 Demontering av DPH-drevet er ikke noen større kunst en DPE-drevet. Har demontert begge typer i mange år. DPH er noe tyngre og vær derfor varsom når du har fått det løs. Boltene er kanskje det som KAN være mest utfordrende. De kan sitte godt, særlig om det ikke er demontert hvert år. Bruk en passende bolt og slå forsiktig innover. Viktig å sette dem inn med vannfast fett neste år. Da går de letter ut neste gang. Husker ikke i farten størrelsen på Torx`en, men kjøp et sett. Mener å huske at tappe-skruen til drevolja er en annen størrelse en boltene på drevet ellers. Har laget min egen huskeliste for jobben. Send meg en IM med epostadresse, så kan jeg sende deg denne. Sitér dette innlegget Link to post
SO-VALL Svart 24.Februar.2010 Del på Facebook Svart 24.Februar.2010 DPH er bygget på et enkelt prinsipp, men forferdelig tungt! Du trenger torx 45 til det meste, men for sikkerhets skyld T40 til avtapping av olje på drevet. For boltene/pinnene som holder styresylinder og trimsylinder brukes en 22mm hylse eller fastnøkelfor å vri på de. Sprut på med crc5-56. Bruk en forlenger til pipesett(f.eks 1/2tom) for å slå litt forsiktig på pinnene. Dette gjelder selvfølgelig kun på de pinnene til trimsylinderene. Til å banke ut de øvre festeboltene bruker jeg rett og slett en 22MM langhylse fra Biltema, og en aldri så liten slegge på en kilo eller så. For å få av dette svintunge drevet alene, må du lage deg en liten bukk. Jeg har foreløpig gjort det veldig enkelt. Jeg har kjøpt en tralle fra Biltema, skrudd på 80cm lage "armer" i 2x4tom i trevirke. Beregn høyden på tralla slik at du enkelt kan dra ut drevet og få det over på tralla. Lett å transportere drevet blir det også. For ordens skyld, trenger du også 30mm hylse med forlenger til propellen, samt tenger til å fjerne låsesplintene, gjerne med lange kjefter og selvfølgelig verktøy til å skru av slengeklemmene til belger og kjøleslange! Dette er ikke "rocketscience", men skulle boltene sitte som "grana i åsen", så er det kun fire ting som nytter, en god "wisegrip" tang(glem alle andre typer), gassbrenner, kjølespray og jæ.....g masse muskler!! Lykke til!! Sitér dette innlegget ....båt, båt, båt, båt, ??????, båt ,båt, båt.....er det noe annet som gjelder?? Link to post
JensKH Svart 30.Mai.2011 Del på Facebook Svart 30.Mai.2011 For ordens skyld, trenger du også 30mm hylse med forlenger til propellen, ! Hei, Jeg skal ta opp båten med DPH drev for første gang til helgen, og skal da selvfølgelig også ta av propellen. Hvordan skal denne hylsen og forlenger se ut, og hvor får jeg tak i det? mvh Jens Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 30.Mai.2011 Del på Facebook Svart 30.Mai.2011 Helt vanlig 30mm pipe, forlenger og skralle eller latmann. Mutteren sitter inni en stålkon. Deretter trenger du en Volvo Penta spesialnøkkel til fremste propellmutter. Har du brukermanual? Sitér dette innlegget Link to post
JensKH Svart 30.Mai.2011 Del på Facebook Svart 30.Mai.2011 (redigert) Hei, Tusen takk for opplysningene. Ja, jeg har vanlig brukermanual og har sett at det kreves spesialverktøy for fremste mutter. Jeg trodde imidlertid at den 30 mm hylsen var til denne fremste mutteren. Det var derfor jeg spurte. Jeg skal ta kontakt med en VP butikk og se om jeg får tak i denne spesialnøkkelen. Redigert 30.Mai.2011 av JensKH (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 31.Mai.2011 Del på Facebook Svart 31.Mai.2011 Det vektøyet følger motoren når den ble satt i. Snakk med forrige eier, eller for alt du vet har du den selv. Ser ut som en 15 cm langt rør fra et eksosanlegg. med noen hakk i. Vekten er 85kg + propellene. Ta av plastdeksel først slik at du får av girkabelen. Etter det er det bare å begynne fra en kant. Ta bilder med mobilen av slangeklemmene. En av de er viktig står riktig. Hvis ikke kan du rive hull i mansjetten når du trimmer drevet til Beach. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 1.Februar.2015 Del på Facebook Svart 1.Februar.2015 Jeg ville øve mig i dag og ville demontere propellerne: Det ved man aldrig hvornår man får brug for og da jeg fik en tamp i propelleren i sommer måtte jeg ty til fremmed hjælp. Nu vil jeg lære at klare det selv. Så bevæbnet med nyindkøbt specialværktøj og topnøglesæt gik jeg i gang. Men det var en kort fornøjelse. Da jeg forsøgte at løsne den yderste møtrik med en 30 mm topnøgle sad den dønn fast! På trods af at jeg lagde alle kræfter i lod den sig ikke rokke. Er der nogen der har et tip til hvordan man gør det på en anden måde? Sitér dette innlegget Link to post
Aq 28 Ht Svart 1.Februar.2015 Del på Facebook Svart 1.Februar.2015 Tok et bilde av verktøy for å demontere propellene Det spesialverktøyet (røret) kjøpte jeg av volvo for 75,- i høst, så det er hyggelig priset. Jeg lagde meg en enkel vogn an noen plankebiter og 4 hjul fra biltema, tok en times tid og skru sammen denne, jeg lagde den rundt drevet så da ble høyden perfekt. Det var veldig enkelt å demontere. hvordan slangeklemmene skal monteres står på følgeskrivet som er med belgen, hvis du kjøper Volvo original. MajorAndy, mener å huske at den ytterste mutteren skal være forspent til 100 Nm, det er jo litt, men det skal ikke være så hardt å løsne denne, bruk en planke inn mellom propellene og finnen på drevet for å holde igjen, så drar du (mot klokka) så skal den løsne, den store sitter enda hardere er min erfaring, denne er forspent til 200Nm, men det var ingen problem å løsne denne heller. Greit å ha en momentnøkkel når propellene skal på igjen også. Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 1.Februar.2015 Del på Facebook Svart 1.Februar.2015 200Nm er altfor mye! Den innerste 50-70 Nm. Den ytterste 70-80 Nm. Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 1.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2015 Jeg ville prøvd å spraye på noe CRC 5-56 eller noe tilsvarende å la det stå en stund. Når drevet er fastmontert ville ikke jeg benyttet annen måte enn å sette girvelger i revers for å låse propellene. Sitér dette innlegget Link to post
Aq 28 Ht Svart 1.Februar.2015 Del på Facebook Svart 1.Februar.2015 200Nm er altfor mye! Den innerste 50-70 Nm. Den ytterste 70-80 Nm. Tull og tøys, hvor har du det i fra,, ikke bra å lure noen til å ikke trekke til mutterne med riktig moment....da er det ikke rart at mange mister propellene sine. Dette er planket fra DPH manualen min, 200Nm på den bakre og 100Nm skal dert være. Sitér dette innlegget Link to post
Aq 28 Ht Svart 1.Februar.2015 Del på Facebook Svart 1.Februar.2015 Jeg ville prøvd å spraye på noe CRC 5-56 eller noe tilsvarende å la det stå en stund. Når drevet er fastmontert ville ikke jeg benyttet annen måte enn å sette girvelger i revers for å låse propellene. Det er to måter å låse propellene på som står nevnt i manualen, den ene er å sette giret i revers, og den andre er en trebit mellom propeller og finne. begge fungere bra. Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 1.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2015 Han har det fra instruksjonsboken, jeg har benyttet de momentene og ikke hatt noe problem med det. Er det flere versjoner ute å går? Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 1.Februar.2015 Del på Facebook Svart 1.Februar.2015 Takk Ally. Prøvde å laste opp et bilde av manualen, men fikk ikke til. Sitér dette innlegget Link to post
rikksn Svart 1.Februar.2015 Del på Facebook Svart 1.Februar.2015 På mitt DPH drev satt mutteren fast nå sist gang. Satte drevet i gir som beskrevet og med et verktøy med en lang arm kom mutteren fint av. Sitér dette innlegget Link to post
Aq 28 Ht Svart 1.Februar.2015 Del på Facebook Svart 1.Februar.2015 Han har det fra instruksjonsboken, jeg har benyttet de momentene og ikke hatt noe problem med det. Er det flere versjoner ute å går? Ja se der, da finnes det forskjellige momenter nevnt i manualene, så DPH er ikke et DPH på alle punkter, da beklager jeg mitt bastante svar til deg Scand Baltic. hmm.. da er det jo viktig å sjekke hva som er riktig for det aktuelle drevet før man setter i gang å montere.. Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 1.Februar.2015 Del på Facebook Svart 1.Februar.2015 Ikke noe problem Aq 28 Ht. Men det er jo litt betenkelig at det opereres med så store forskjeller... Min manual er fra 05. Mulig de har endret dette underveis hvis det har oppstått flere "uheldige" episoder. Sitér dette innlegget Link to post
Aq 28 Ht Svart 1.Februar.2015 Del på Facebook Svart 1.Februar.2015 Min manual er fra 2012, kan være at de har andre materialer i som tillater disse momentene i nyere drev, eller så kan det være som du sier at de har hatt noen episoder, skal sjekke litt når jeg får tid, mulig det er noen modellbetegnelser ute å går på disse drevene, som kan oppklare hvem som har lavt og høyt moment på propell mutterne. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 2.Februar.2015 Del på Facebook Svart 2.Februar.2015 Tak for gode svar. Propellerne er LIGE sat på af aut. værksted, så de er ikke korroderede eller lignende. Kan det passe, at man ikke kan løsne en møtrik, der er spændt til med 100 Nm med en almindelig skralde/topnøgle (og almindelige kontorarme)? Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 2.Februar.2015 Del på Facebook Svart 2.Februar.2015 Kan jo være at den har satt seg godt. Men normalt vil jeg tro at man skulle kunne klare å løsne den ved 100Nm fastspenning. Sitér dette innlegget Link to post
frdrk_k Svart 19.April.2016 Del på Facebook Svart 19.April.2016 henger meg på her, fremfor starte en ny. skal montere dph drevet for første gang(kollega skal se over i ettertid at alt er på plass, men gjør selve jobben selv føre.) har bygget meg en bukk så drevet er lett å sette inntil båt, uansett slik jeg har å forstå meg frem. montere belg først i selve kåpa, deretter trille drevet inn, vri aksling så det sklir inn i hverandre for så montere de 2 store boltene som holder drevet fra hver sin side og skru til belgen. deretter er det montere styring og tilt med boltene som hører til, og montere gassvaier samt eksosbelg. noen som har ting og påpeke på denne rekkefølgen eller høres dette greit ut ? Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 19.April.2016 Del på Facebook Svart 19.April.2016 henger meg på her, fremfor starte en ny. skal montere dph drevet for første gang(kollega skal se over i ettertid at alt er på plass, men gjør selve jobben selv føre.) har bygget meg en bukk så drevet er lett å sette inntil båt, uansett slik jeg har å forstå meg frem. montere belg først i selve kåpa, deretter trille drevet inn, vri aksling så det sklir inn i hverandre for så montere de 2 store boltene som holder drevet fra hver sin side og skru til belgen. deretter er det montere styring og tilt med boltene som hører til, og montere gassvaier samt eksosbelg. noen som har ting og påpeke på denne rekkefølgen eller høres dette greit ut ? Høres vel greit ut. Både forrige trådsvarere og andre tråder beskriver dette flere steder på forumet også ;) Det eneste jeg har angret på tidligere er at jeg ikke tok meg bryet med lage en grei løfteordning. Enten motorbukk med stropper eller slike som beskrevet av flere nevenyttige på forumet, helst med hjul :) Sitér dette innlegget Link to post
gixen Svart 20.Mai.2021 Del på Facebook Svart 20.Mai.2021 Er det noen som har tips til å få inn opphengsboltene? På det ene drevet mitt er de nærmest umulig å få inn uten å bruke mye makt. Jeg vil ikke slå for mye på dem. Jeg har nye opphengsforinger, så det kan jo hende disse er veldig trange. Burde jeg pusse av dem litt? Opphengsbolten skal vel snurre rundt i foringen, og ikke i skjoldet? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 20.Mai.2021 Del på Facebook Svart 20.Mai.2021 De skal vel være trange. Har nå alltid måttet slå inn mine. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.