Jump to content

Volvo D6-310 - DPH Hvordan demontere og montere drevet?


Ally

Recommended Posts

Jeg har kjøpt båt med DPH drev og skal demontere drevet for første gang. Båten står et stykke unna der jeg bor så jeg er litt avhengig av å ha med riktig verktøy.

 

1. Jeg har hittil erfaring med DPE drev dette greier jeg å demontere alene. Vet at DPH drevet er tyngre men er det for optimistisk å kunne demontere dette alene?

 

2. Har skaffet meg en instruksjonsanvisning (fått av Drevia) for hvordan det skal demonteres. For å demontere bla. kåpen trengs det torx verktøy hvilken dimensjoner trengs?

 

3. For å banke ut opphengsboltene trengs det en dor, er det noen som vet hvilken som egner seg?

Link to post

Demontering av DPH-drevet er ikke noen større kunst en DPE-drevet. Har demontert begge typer i mange år. DPH er noe tyngre og vær derfor varsom når du har fått det løs.

 

Boltene er kanskje det som KAN være mest utfordrende. De kan sitte godt, særlig om det ikke er demontert hvert år. Bruk en passende bolt og slå forsiktig innover. Viktig å sette dem inn med vannfast fett neste år. Da går de letter ut neste gang. Husker ikke i farten størrelsen på Torx`en, men kjøp et sett. Mener å huske at tappe-skruen til drevolja er en annen størrelse en boltene på drevet ellers.

 

Har laget min egen huskeliste for jobben. Send meg en IM med epostadresse, så kan jeg sende deg denne.

Link to post
  • 4 måneder senere...

DPH er bygget på et enkelt prinsipp, men forferdelig tungt! Du trenger torx 45 til det meste, men for sikkerhets skyld T40 til avtapping av olje på drevet. For boltene/pinnene som holder styresylinder og trimsylinder brukes en 22mm hylse eller fastnøkelfor å vri på de. Sprut på med crc5-56. Bruk en forlenger til pipesett(f.eks 1/2tom) for å slå litt forsiktig på pinnene. Dette gjelder selvfølgelig kun på de pinnene til trimsylinderene. Til å banke ut de øvre festeboltene bruker jeg rett og slett en 22MM langhylse fra Biltema, og en aldri så liten slegge på en kilo eller så.

For å få av dette svintunge drevet alene, må du lage deg en liten bukk. Jeg har foreløpig gjort det veldig enkelt. Jeg har kjøpt en tralle fra Biltema, skrudd på 80cm lage "armer" i 2x4tom i trevirke. Beregn høyden på tralla slik at du enkelt kan dra ut drevet og få det over på tralla. Lett å transportere drevet blir det også. For ordens skyld, trenger du også 30mm hylse med forlenger til propellen, samt tenger til å fjerne låsesplintene, gjerne med lange kjefter og selvfølgelig verktøy til å skru av slengeklemmene til belger og kjøleslange! Dette er ikke "rocketscience", men skulle boltene sitte som "grana i åsen", så er det kun fire ting som nytter, en god "wisegrip" tang(glem alle andre typer), gassbrenner, kjølespray og jæ.....g masse muskler!! Lykke til!! :smiley:

....båt, båt, båt, båt, ??????, båt ,båt, båt.....er det noe annet som gjelder??

Link to post
  • 1 år senere...

Det vektøyet følger motoren når den ble satt i. Snakk med forrige eier, eller for alt du vet har du den selv. Ser ut som en 15 cm langt rør fra et eksosanlegg. med noen hakk i. Vekten er 85kg + propellene. Ta av plastdeksel først slik at du får av girkabelen. Etter det er det bare å begynne fra en kant. Ta bilder med mobilen av slangeklemmene. En av de er viktig står riktig. Hvis ikke kan du rive hull i mansjetten når du trimmer drevet til Beach.

Link to post
  • 3 år senere...

Jeg ville øve mig i dag og ville demontere propellerne: Det ved man aldrig hvornår man får brug for og da jeg fik en tamp i propelleren i sommer måtte jeg ty til fremmed hjælp. Nu vil jeg lære at klare det selv. Så bevæbnet med nyindkøbt specialværktøj og topnøglesæt gik jeg i gang.

 

Men det var en kort fornøjelse. Da jeg forsøgte at løsne den yderste møtrik med en 30 mm topnøgle sad den dønn fast! På trods af at jeg lagde alle kræfter i lod den sig ikke rokke.

 

Er der nogen der har et tip til hvordan man gør det på en anden måde?

Link to post

Tok et bilde av verktøy for å demontere propellene

bilde

 

Det spesialverktøyet (røret) kjøpte jeg av volvo for 75,- i høst, så det er hyggelig priset.

 

Jeg lagde meg en enkel vogn an noen plankebiter og 4 hjul fra biltema, tok en times tid og skru sammen denne, jeg lagde den rundt drevet så da ble høyden perfekt.

bilde

 

bilde

 

Det var veldig enkelt å demontere. hvordan slangeklemmene skal monteres står på følgeskrivet som er med belgen, hvis du kjøper Volvo original.

 

MajorAndy, mener å huske at den ytterste mutteren skal være forspent til 100 Nm, det er jo litt, men det skal ikke være så hardt å løsne denne, bruk en planke inn mellom propellene og finnen på drevet for å holde igjen, så drar du (mot klokka) så skal den løsne, den store sitter enda hardere er min erfaring, denne er forspent til 200Nm, men det var ingen problem å løsne denne heller.

 

Greit å ha en momentnøkkel når propellene skal på igjen også.

Link to post

200Nm er altfor mye!

Den innerste 50-70 Nm.

Den ytterste 70-80 Nm.

 

Tull og tøys, hvor har du det i fra,, ikke bra å lure noen til å ikke trekke til mutterne med riktig moment....da er det ikke rart at mange mister propellene sine.

 

Dette er planket fra DPH manualen min, 200Nm på den bakre og 100Nm skal dert være.

 

bilde

Link to post

Jeg ville prøvd å spraye på noe CRC 5-56 eller noe tilsvarende å la det stå en stund. Når drevet er fastmontert ville ikke jeg benyttet annen måte enn å sette girvelger i revers for å låse propellene.

 

Det er to måter å låse propellene på som står nevnt i manualen, den ene er å sette giret i revers, og den andre er en trebit mellom propeller og finne. begge fungere bra.

Link to post

Han har det fra instruksjonsboken, jeg har benyttet de momentene og ikke hatt noe problem med det. Er det flere versjoner ute å går?

 

bilde

 

Ja se der, da finnes det forskjellige momenter nevnt i manualene, så DPH er ikke et DPH på alle punkter, da beklager jeg mitt bastante svar til deg Scand Baltic. hmm.. da er det jo viktig å sjekke hva som er riktig for det aktuelle drevet før man setter i gang å montere..

Link to post

Min manual er fra 2012, kan være at de har andre materialer i som tillater disse momentene i nyere drev, eller så kan det være som du sier at de har hatt noen episoder, skal sjekke litt når jeg får tid, mulig det er noen modellbetegnelser ute å går på disse drevene, som kan oppklare hvem som har lavt og høyt moment på propell mutterne.

Link to post
  • 1 år senere...

henger meg på her, fremfor starte en ny.

 

skal montere dph drevet for første gang(kollega skal se over i ettertid at alt er på plass, men gjør selve jobben selv føre.)

 

har bygget meg en bukk så drevet er lett å sette inntil båt,

uansett slik jeg har å forstå meg frem.

 

montere belg først i selve kåpa, deretter trille drevet inn, vri aksling så det sklir inn i hverandre for så montere de 2 store boltene som holder drevet fra hver sin side og skru til belgen.

 

deretter er det montere styring og tilt med boltene som hører til, og montere gassvaier samt eksosbelg.

 

noen som har ting og påpeke på denne rekkefølgen eller høres dette greit ut ?

Link to post

henger meg på her, fremfor starte en ny.

 

skal montere dph drevet for første gang(kollega skal se over i ettertid at alt er på plass, men gjør selve jobben selv føre.)

 

har bygget meg en bukk så drevet er lett å sette inntil båt,

uansett slik jeg har å forstå meg frem.

 

montere belg først i selve kåpa, deretter trille drevet inn, vri aksling så det sklir inn i hverandre for så montere de 2 store boltene som holder drevet fra hver sin side og skru til belgen.

 

deretter er det montere styring og tilt med boltene som hører til, og montere gassvaier samt eksosbelg.

 

noen som har ting og påpeke på denne rekkefølgen eller høres dette greit ut ?

 

Høres vel greit ut. Både forrige trådsvarere og andre tråder beskriver dette flere steder på forumet også ;) Det eneste jeg har angret på tidligere er at jeg ikke tok meg bryet med lage en grei løfteordning. Enten motorbukk med stropper eller slike som beskrevet av flere nevenyttige på forumet, helst med hjul :)

 

 

Link to post
  • 5 år senere...

Er det noen som har tips til å få inn opphengsboltene? På det ene drevet mitt er de nærmest umulig å få inn uten å bruke mye makt. Jeg vil ikke slå for mye på dem.

 

Jeg har nye opphengsforinger, så det kan jo hende disse er veldig trange. Burde jeg pusse av dem litt? Opphengsbolten skal vel snurre rundt i foringen, og ikke i skjoldet?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...