Jump to content

Skifte aksel fra tommer til mm. Går det?


Birchwood 320

Recommended Posts

Går det å skifte fra 38,1 som eg har i dg til f.eks 40 mm aksling? Må masse skiftes?? Lager i oppheng bak vet eg om. Og propellere. Virker som prisene på tomme propellere ligger noe høgt i forhold til mm props. Stemmer det?

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Du trenger vel egentlig ikke skifte propeller? Få bare Sleipner eller hvem det er som leverer akslingen til å dreie kon og kilespor som stemmer med din propell. Kutlesslager bak og tilsvarende i pakkboks må du bytte. Ikke all verden så vidt jeg kan skjønne. Tør jeg spørre om grunnen til at du ønsker å bytte?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Gjorde dette for noen år siden, byttet propell samtidig.

Måtte bytte pakkboks og stevnelager.

Største problemet var å finn lageret grunnet indre/ytre mål.

Men gutta på HSD kaien i Bergen hadde dette på lager.

Propell og aksling ble dreid av en lokal guru.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Det kan da umulig lønne seg å lage så mye styr for å spare prisforskjellen på aksel i tommer og mm? Hvis det over hodet er noen prisforskjell? Bortsett fra det bør man etter min mening alltid gå for mm. Jeg kjenner nå bare til USA og Burma som ikke har innført det metriske system.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hvor har du undersøkt pris, da? I min båt byttes det i disse dager både akslinger og propeller. Bestilt direkte fra produsenten i England som leverer til min båt-fabrikant så ligger akslingen på ca 7500 ink frakt + mva og propellene på 4400 + mva til min båt. Akslingen er vel omlag 45 mm. Må innrømme at jeg ikke vet materialene utover at det skal være "originalt" slik det leveres til verftet som lager båttypen (Fairline).

Link to post
Share on other sites

2 nye propellere kostet 1440 $ i statene. Kostnadspørsmålet slengte eg bare innpå. Saken er : Mine 2 hylser lekker så det spruter når eg går. Har teitet og teitet og må innse at eg må pakke dem om. Så bør eg i samme slengen skifte lager baki der. Men.. eg ser at når aksel går rundt så beveger heile pakkboksen seg. Ser rett og slett ut som det er kast i akslene. + masse romling når eg går.

 

Så om eg må bytte aksler så tenkte eg gå opp litt i dia og. Vet ikke kor mange hk 38 mm aksel tåler om eg skulle finne på å skru opp effekten også :)

 

Eg får topp turtall men bare 17,8 knop. Originale props. 19x20. 3 blad. eier som importerte båten i 84 sier den gjekk 23 knop når han solgte. Noe som neste eier også sier. Var vel i år 2000 eller noe. Motorene hadde da 3000 timer. Nå er dei ruslet 3842 timer. Så propellene mine er vel ikke heilt optimal lengre. Ser skader på alle blader.

 

Så skal eg først bytte så blir det alt liksom..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Det hadde vert kjekt å vite. Har 150 hk i dag men skulle tro dei tåler meir enn det da.

 

Hadde 180 hk. på 1,5" akslingen. Byttet til 40 mm da dette var mere kurant mål. I tilegg til pakkboks, propell og stevnelager måtte også flensen byttes. Ellers passet alt.

Kjøpte min aksling hos Damsthal for 2 båtlapper....

Akslingen ble byttet da kilespor og kon var ødelagt...

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...