Jump to content

Tips til valg av presenningsstativ


jørn

Recommended Posts

Burka`n skal jo snart på og i år har jeg lyst på et ordentlig stativ til presenningen. Men er det er jo en hel haug å velge mellom. Noen som har

brukererfaringer? Fordelen/bakdeler glassfiber VS alu?

 

Her er noen av de jeg tenker på:

PRESENNINGSTATIV 7,5 M M/BAG

EXEL 30 BAKKESTATIV A-8 18-24 FOT

ILAS Bakkestativ for båter 19 - 25 fot (7,5m)

JAKE A-bakkestativ 19 - 25 fot, 7,5m

Redigert av jørn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har også det fra maritim og er meget fornøyd.

De var tom for 9 meter men fylte bare opp 7,5 meter settet med rør slik at det ble riktig.

 

Ser ut til å fungere veldig bra her...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ikke ha kjøpt noen av dem!

 

Hvert år ser jeg nabobåter med stativ av slike tynne aluminiumsrør som kneler i vinterstormene og knekker under tung snø. I stedet ville jeg ha bygd et stativ i impregnert tre med følgende egenskaper: 1) tilpasset båten, 2) litt overdimensjonert for å tåle den verst tenkelige vinden og ekstreme snømengder, 3) sammenskrudd med gjennomgående bolter slik at stativet blir lett å sette opp og ta ned.

 

Du får et solid stativ for godt under tusenlappen som vil vare i hundre år dersom du bruker litt tid på planlegging og bygging.

Link to post
Share on other sites

Jeg har EXEL dekk/rekke-stativ som jeg kjøpte hos Maritim og har vært kjempfornøyd.

Stengene er lette og montering er enkelt. I tillegg er stengene teleskopiske slik at man

kan justere i alle retninger. Veldig praktisk og solid. :smiley:

 

Det viktigste man må huske på er å ha nok støttestenger ned til rekke/dekk og ha bratt nok fallvinkel

slik at snøen sklir lett ned.

Redigert av Comicguy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I stedet ville jeg ha bygd et stativ i impregnert tre med følgende egenskaper: 1) tilpasset båten, 2) litt overdimensjonert for å tåle den verst tenkelige vinden og ekstreme snømengder, 3) sammenskrudd med gjennomgående bolter slik at stativet blir lett å sette opp og ta ned.

 

Jeg hadde det på forrige båten. Var aldri bekymret for det. Gikk til slutt over til ILAS da fruen ikke likte lagringen av tre-stativet. Men det er ikke like solid. Har dog ikke hatt trøbbel med det - nøye med å feste det med tau slik at det holder seg på plass og ikke har anledning til å bevege seg noe særlig. Bestiller du ILAS stativ hos Malfix er det 20 % påveiledende pris.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ikke ha kjøpt noen av dem!

 

Hvert år ser jeg nabobåter med stativ av slike tynne aluminiumsrør som kneler i vinterstormene og knekker under tung snø. I stedet ville jeg ha bygd et stativ i impregnert tre..............

 

Har et bælverk at trestativ nå, impr. og tungt. Vil ha en lettere konstruksjon, samt at jeg skal jobbe med båten i vinter og da blir det mye lettere å komme seg opp i den.

Link to post
Share on other sites

hørtes lurt ut

 

Hva stropper du dem til?

Hverandre? eller noe annet i nærheten?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Har et bælverk at trestativ nå

 

Ikke misforstå mitt tidligere innlegg: Dårlige stativ i tre er det verste av alt. Det finnes alltid noen skrøpelige stativ å se som består av lange, tynne raier sprikret sammen på noen minutter. De er de første som knekker. Det forundrer meg allikevel at noen av de fabrikkproduserte aluminiumsstativene er såpass svake at noen går dukken hver vinter. Noen typer er tydeligvis underdimensjonerte for klimaet på våre kanter av landet. I godt beskyttede marinaer, derimot, er de nok fullgode og holder til evig tid, skulle jeg tro.

Link to post
Share on other sites

Jeg har trestatriv til snekka. Har fungert greit de sesongene jeg har hatt båten i hagen. Men i år skal den ligge på land i marinaen. For å slippe lettere unna transport og lagring planlegger jeg å kjøpe aluminiumstativ.

 

Etter å sett meg rungdt har jeg funnet at Ilas stativet ser mer robust og hendig ut enn andre. Derfor tror jeg jeg går for Ilas, både som bakkestativ til trenekka Tora og som dekkstativ til nybåten Saowanee som ligger iboblehavn.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hei.

Kjenner tanken om å skifte ut et tungt og upraktisk stativ i tre. Jeg endte med å kjøpe excel A-stativ i glassfiber. Er kjempefornøyd. Enkelt å sette opp. Når jeg binder fast bakkestøttene til båten både foran og bak, hindrer jeg det aller meste av vandring og stativet står svært stabilt.

Link to post
Share on other sites

Så står en ny vinter for tur... men hvilken type stativ til presenning skal jeg bruke. jeg tror jeg trenger litt input fra ekspertisen.

Har alltid brukt egenproduserte trestativ, men undrer på å investere i disse aluminiumsstativene. Har 42 fots seilbåt som skal ligge på vannet i hele vinter - skal jeg da kjøpe stativene som går en 1/2 meter utenfor skroget eller de som avsluttes i rekkestøttene. Hvordan fester dere presenningene på siden - det gjelder forsåvidt begge typer. Jeg vill jo unngå slitemerker av plastkanner som henger langs skute siden.

Mitt gamle trestativ kommer jo til nytte igjen da det nå vil kunne gi varme fra peisen.... har jeg en bedre vinter :sleep: med ett aluminiumsstativ?

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Har vært i båtbransjen i mange år, og har erfaring med det fleste stativer på markedet. Hos oss har vi best erfaring med stativene fra O.B Wiik. Dette er stativer i 48 mm alu rør, med koblinger i meget god kvalitet. Vi har også hatt stativer som f.eks Maritim har, men har hatt litt problemer med koblingene, som er i plast......

 

MVH

Tolema AS

Trond Iversen

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har tenkt å kjøpe meg et slikt OBWiik stativ jeg også, men lurer på om det er oppdelt i greie lengder slik som settene fra Maritim er :confused:

 

 

Hei,

 

Har vært i båtbransjen i mange år, og har erfaring med det fleste stativer på markedet. Hos oss har vi best erfaring med stativene fra O.B Wiik. Dette er stativer i 48 mm alu rør, med koblinger i meget god kvalitet. Vi har også hatt stativer som f.eks Maritim har, men har hatt litt problemer med koblingene, som er i plast......

 

MVH

Tolema AS

Trond Iversen

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Noen som har tips på hvor jeg får tak i et billig og brukbart presenningstativ til if-seilbåt? Gjerne brukt!

 

Kjenner ikke til brukte stativer, men selv har jeg nå i 6 vintre benyttet et aluminium stativ fra en lokal forhandler i Oslo. Dette er firkant rør i aluminium og metall koblinger. Firkantrørene har en rørisolasjon der hvor presenningen kan slites (hele mønet..). Jeg har en 9 meters båt og benytter et dekkstativ som jeg fester med lastetropper. Det står stabilt og greit og jeg er godt fornøyd med dette. Om våren når jeg tar stativet ned, så legges det på en hylle i carporten som en bunke rør. Passer meg fint. :yesnod:

Du kjøper stativet som løse deler (om du ønsker..) slik at du får noe som passer til ditt behov & din båt. Om det blir like rimelig som et brukt et, vil jeg ikke tro.

 

Her er link til stativtypen.. http://www.malfix.no/presenning.pdf

 

:-) steinar

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...