Jump to content

Raymarine eller Garmin kartplotter?


Tommy_H.

Recommended Posts

Lowrance HDS plotterne er vel også brukbare har jeg fått inntrykk av. Raymarine E 120 er jo svindyr. Jeg tror jeg hadde gått for en Lowrance HDS 10 isteden om jeg da ikke var absolutt avhengig av Ray eller Garmin. C-Wide serien til Raymarine er vel også ganske bra.

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post
Share on other sites

Går an å få E120 til en bra pris nå siden det er en utgående modell. Hadde nok heller satset på Raymarine C120 Wide eller C140 Wide siden det er usikkert hvor lenge programvaren på gamle E-serien kommer til å bli vidreutviklet da det også er i ferd med å komme E-Serie i bredformat. C-Serien Wide leveres med Navionics Silver kart over hele Europa og med en svært følsom gps antenne/motager innebygd som gjør at de fleste vil klare seg uten ekstern antenne.

 

C-Serien Wide kan stort sett gjøre alt som dagens E-Serie kan, med den begrensningen at bare 2 skjermer kan kobles i nettverk.

 

Jeg hadde uten tvil valgt Raymarine framfor Garmin. Som kartplottere er de jevnbyrdige, men Raymarine er i en helt annen klasse når det gjelder ekkolodd og radar.

Link to post
Share on other sites

Plages med garmin som ikke dimmer tilstrekkelig ned på natta. Aner ikke hvordan den andre produsenten er.

 

Mons

 

hadde tidligere den gamle tunge typen raymarine. Den kunne man dimme veldig. Problemet var hvis det ble glemt å gå tilbake til "dagslys-sjerm". Ikke bare å finne dimmingen gjennom menyen når sjermen er tilnærmet sort.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes ikke Ray E120 er et bra valg idag, dette er en gammel plotter som er på vei ut.

Er det basert på dine brukererfaringer - eller er det basert på at en ny E er på vei?

 

Jeg prate med Belamarin om nye og gamle E serien. Største forskjellen er at skjermen er i 16:9 format og at det er touch skjerm. Jeg kjører veldig lite båt i bredden på plotteren min - så lenge jeg bruker head up på kartet. Toruch skjerm har jeg aldri tenkt var kjekt. Jeg er vant til trykknapper eller musstyring av plottere.

 

Årsaken til at man har valgt 16:9 format på skjermene ? det ble vel hvisket litt om at det er et standard format som er billigere.......

 

Mine brukererfaringer er at til fritidsbåt i høy hastighet er jeg veldig godt fornøyd med Raymarine. Jeg synes alltid skjermen er for liten - men jeg blir vel ikke fornøyd med skjermstørrelse før det sitter en 25" proffskjerm i båten :wink: Det vil se helt forjævlig ut dog..

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Siden denne tråden har endt med et valg så tjuvlåner jeg den litt :wink:

 

Har i alle år brukt PC som kartplotterog har egentlig tenkt å fortsette med det men radar står høyt på ønskelisten og da spesielt Northstar BR24 bredbåndsradar. Der finnes pr i dag ikke PC-programvare for denne og alternativet er da f.eks. Northstar M121 multifunksjonsdisplay. Da får jeg jo bl.a. plotter på kjøpet. Er det noen som kjenner dette displayet og kan si noe om gode og dårlige sider, gjerne sammenlignet med de andre nevnte plotterene i tråden?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Er det basert på dine brukererfaringer - eller

Nei dette er kun relatert til at disse plotterne nå begynner å bli gamle og er utgående modeller.

Jeg er/var svært fornøyd både med Raymarine C og E serie.

Og har vel vært pro Ray i de siste år (i motsetning til deg, men du tok jo til fornuften til slutt du også) :smiley:

Simrad ble uaktuellt for meg pga. elendig support. Garmin plottere og kartene har jeg aldri hatt sansen for.

Når det gjelder Wide skjermer synes jeg dette vil passe ihvertfall meg utmerket, jeg bruker alltid delt skjerm, uten unntak.

Enten kart/kart i forskjellig målestokk, kart/radar, eller kart/ekko eller kart/data og i noen skjeldne tilfeller 3delt.

Etter mitt syn har Tommy_H tatt ett fornuftig valg.

 

Jeg ser frem til brukererfaringer med de nye HD domene til Ray, de ser meget bra ut.

Fristelsene blir store fremover.

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har M121 Svein.

 

Funker helt fint, men jeg har ingen sammenlignelses-grunnlag med andre plottere.

Men kartfunksjon, plotterfunksjonen er helt OK. AIS interface og menyer likeså.

 

En kollega av meg har en båt som gjør 30+ knop. Han sier at hans M121 kan av og til være litt

treg med oppdatering. Men i mine max 8 knop er den rask nok.

 

Hvordan radar interface funker, vet jeg ikke. Men jeg mener du må ha rategyro tilkoplet plotteren

for at den skal funke greitt sammen med radaren - spesiellt når du kjører i heading up mode.

Men jeg mener å huske du har Northstar autopilot ? Denne har vel dette ?

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Plages med garmin som ikke dimmer tilstrekkelig ned på natta. Aner ikke hvordan den andre produsenten er.

 

Mons

Jeg tror ikke Garminplotteren kan dimmes skikkelig ned. Samme problem hos meg også. Etters er jeg godt fornøyd med Garminplotteren.

Skulle jeg hatt et ønske ville jeg hatt en AV-knapp på AIS-alarmen. Den er skikkelig irriterende.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det ble ikke Northstar autopilot på meg men Raymarine ST6002+/S3G fordi Northstar ikke var leveringsdyktige på seilinstrumentpakken akkurat da jeg skulle bestille. Ray piloten har rategyro og hurtig NMEA utgang for bl.a. HDG så den kan nok brukes.

 

Hvordan fungerer M121 i direkte sollys?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har 2 x Garmin 2010 ombord (plus Furuno 1832 radar) i min båt. Dom börjar ju bli lite till åren men fungerar bra och räknar om bilden vid t ex zoomning hyfsat snabbt och svarar lätttillgängligt och utan mycket knappande på nästan alla frågor jag har. Funkar föredömligt bra med min Raymarine S2G autopilot. Fungerar i stort sett jättebra om man nu kan acceptera att man t ex måste justera instrumentbelysningen individuellt. Har varit nöjd med nuvarande utrustning, men egentligen ändå gått och räknat ner tiden lite för att byta till Raymarine apparater rakt över. Raymarine brukar ju trots allt vara 'king of the road'.

 

 

 

 

nedre_consol_versikt_060621_2.jpg

 

 

 

 

 

 

Var nere i Grekland och mekade/körde en ny 60fot charterbåt för några veckor sedan och i den satt E120 + E80 som jag bekantade mig med och jobbade med.

 

Håller med Bitteliten om att man väl har mer nytta av höjden på bilden speciellt om man arbetar med 'Head up'-moderna. Men å andra sidan har jag tänkt om lite där, för om man i framtiden skulle satsa på en apparat som kan visa både radar och plotter i samma skärm så är ju 16:9-formatet idealiskt.

 

 

 

bryggdck_med_nedre_konsol.jpg

 

Det är klart att man vänjer sig inte helt med nya grejor på två veckor men det var ändå en besvikelse hur lite nya finesser jag hittade på Raymarines apparater jämfört med mina 'gamla' Garmin + Furuno. Egentligen kan jag bara komma på att man fick ARPA-mål som man markerat i radarn att dyka upp även på plottern. Annars var det faktiskt som sagt mest besvikelser. Plotterprocessorn verkade snarare långsammare än Garmin, läsligheten i soljus var inte någon vidare bättre. Informationspresentationen var mycket plottrigre med ynkliga och svårläsliga typsnitt som jag inte lyckades anpassa till min syn som man enkelt kan göra på Garmin, mycket onödigt knapptryckande i menyträd med onödigt många nivåer, aktiveringsknappande för att kunna styra radar respektive plotter. T ex gainfunktionen på radarn kävde först aktivering av radarmanöver, sedan hitta rätt knapp bland radarfunktionenrna på radarn för att kunna ändra gain som jag tror dessutom justerades med någon dutta-upp-eller-ner knapp sitället för Furunos självklart bättre gammaldags potentiometer. Osv.

 

Givetvis hade jag säkert vant mig och givetvis även hittat några fler fördelar med Raymarines E-120/E-80, men jag tror dessvärre knappast att dom skulle ha någon chans att köra om mina nuvarande apparater enligt min uppfattning. På något sätt märks det att Garmin är en mästare på att göra plotters och Furuno är 'the Radar-guys'.

 

Sammanfattningsvis så flyttade jag definitivt fram 'bäst-före' datum för min nuvarande Garmin/Furuno-kombination efter detta 'testet'.

 

Vad som är bra med Raymarine då? Seatalk!

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ebonita - tror at du har gjort ting på en litt tungvint måte på raymarinen. Jeg opplever det enklere enn du beskriver. Om du synes Raymarine var tungvint vil jeg ikke anbefale en moderne Furuno radar. Hender at jeg pusler litt med en Furuno hurtigbåtsradar - der er det menyknapper opp med ulike funksjoner på radaren. Må inn i en egen meny for å justere gain. Jeg savner det enkle skruknappene fra gamle radarer. Av en eller annen grunn er de for enkle for produsentene i dag.

 

Jeg deler synspunktet ditt på at Garmin lager gode plotteren. Jeg har pt ikke fått fortroende for at de er gode nok når man skal ha en helintegrert pakke med plottere, VHF, radar, autopilot og kanskje AIS i nettverk.

 

Simrad plotteren vi hadde før var jeg godt fortrolig med. Den lever videre hos Svenning nå. Den duger nok noen år til før den byttes ut. Den gang jeg valgte Simrad i stedet for Raymarine var det fordi C120 hadde for dårlig skjerm og E120 var "på tok" for dyr. Da vi kjøpte nye båten fulgte Raymarine pakka med båten vi valgte.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

.... Den lever videre hos Svenning nå. Den duger nok noen år til før den byttes ut.

Den gjør nok det Bitteliten. Merkelig hvordan jeg stresset FØR jeg overtok båten for å få byttet ut navigasjonselektronikken, mens jeg nå etter en sesong har et langt mere avslappet forhold til dette.

Ja, navigasjonsplatformen i forrige båten var mye bedre med ekstremt intuitivt brukergrensesnitt (E120). Men, det jeg har nå virker og gjør jobben.

Link to post
Share on other sites

Merkelig hvordan jeg stresset FØR jeg overtok båten for å få byttet ut navigasjonselektronikken, mens jeg nå etter en sesong har et langt mere avslappet forhold til dette.

Merkelig hva man kan bli vant til :wink: Også handler det nok litt om at jo mer tid vi bruker på vannet jo mer fortrolige blir vi med å navigere.

Link to post
Share on other sites

Svar till Bitteliten:

 

Ebonita - tror at du har gjort ting på en litt tungvint måte på raymarinen. Jeg opplever det enklere enn du beskriver.

Ja Du kan ha rätt i att det finns genvägar som jag inte hittade. Men visst fordras det aktiveringsknapptryck på radar respektive plotter för att kunna växla mellan funktioner i plotter och radar och dessa extratryck behöver man ju inte om man har separata apparater. Och Garmins Quit-knapp som tar en ur pekarläge och tillbaka till båtcentrerat läge upplever åtminstone jag som mer knappsparande än Raymarines 'finn båt' och 'finn cursor'.

Och skärmanpassning med inforutor i Garmins klass lyckades inte jag hitta.

Men som sagt, det fanns ju säkert även andra fördelar med Raymarine som jag missade.

 

Det jag gav uttryck för var väl kanske en besvikelse att Raymarine inte var så bra som jag hade väntat...

 

Jeg savner det enkle skruknappene fra gamle radarer.

Ja sannerligen, att ta bort den viktigaste knappen på en radar och gömma den i en undermeny det kan inte kallas produktutveckling. Möjligen billigare att tillverka?

Annars upplevde jag radarn som bra.

 

Och till sist håller jag helt med Dig att när det gäller helintegrerade system så är nog Raymarine i högsta klass. Men som sagt mitt 'hopplock' fungrar rätt bra - eller t o m bättre i vissa avseenden. Skulle som sagt faktiskt inte vilja byta i nuläget.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...