bliss X Startet 22.Januar.2003 Del på Facebook Startet 22.Januar.2003 Mens Krekar hygger seg blandt likesinnede i vårt gjestfrie land blir en Amerikansk jordomseiler utvist fra landet. LEVANGER: Seks år har eventyreren George Mac Leod (60) fra USA tilbrakt på sjøen. Norske myndigheter har tydeligvis ikke sans for utlendingen som har gått i vinteropplag ved gjestebrygga i Levanger. Han har fått sju dager på seg til å forsvinne fra Norge. Se artikkel i Trønder Avisa Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 22.Januar.2003 Del på Facebook Svart 22.Januar.2003 En lignende sak var i fokus for noen år siden. Det dreide seg om en amerikansk familie som til slutt sto overfor samme behandling av norske myndigheter. Jeg mener de hadde havn i Svolvær. Dette ble også vist på TV. Denne familien fikk også pålegg om å forlate norske farvann da vinteren hadde satt inn for fullt. I dette tilfellet ble det tatt til vettet, og de fikk være i Svolvær vinteren over. Dette er vel ikke bare et norsk fenomen, men det viser at regelverket ikke er i samsvar med hvordan folk lever et globalt båtliv. Beklagelig, uansett hvor i verden dette hender. Nå er det "von i hangande snøre", hans sak skal opp i Stortinget etter hva Trønder Avisa skriver. Mvh Jan Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 22.Januar.2003 Del på Facebook Svart 22.Januar.2003 Er det tillatt å utvise mennekser på denne måten og sette dem i livsfare? Her må det da kunne hevdes nødrett for å unngå en livsfarlig vinterseilas? Dette viser forresten den utrolig dobbeltmoralen til vår såkalte etiske og medmennekselig statsminister. Mener å huske at sigarføringen var høy i Tampa-saken (da gjaldt det også nødrett). Videre var Ragnar Kvam oppi en lignende sak med russiske myndigheter, og da var vel norske myndigheter på hans side så dette viser dobbeltmoralen. Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 22.Januar.2003 Del på Facebook Svart 22.Januar.2003 Baat-Guru: Er det tillatt å utvise mennekser på denne måten og sette dem i livsfare? Her må det da kunne hevdes nødrett for å unngå en livsfarlig vinterseilas?...... Nei, det er ikke tillatt å sette mennesker i livsfare ved å utvise dem. Nå vet vi jo ikke hvordan saken har forløpt i forkant, hvordan forholdene var da siste avgjørelse ble tatt. Det var jo høy livsfare-aspektet som gjorde at den amerikanske båten fikk bli i Svolvær. Min holdning er at utlendinger som gjester Norge med havgående lystbåter, som har sine forsikringer av enhver art dekket, og som kan garantere at de ikke vil være til økonomisk byrde for det norske samfunnet, må få tillatelse til å være i norsk havn vinteren over. Mvh Jan Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 22.Januar.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Januar.2003 Skulle jo tro at det ville vært mulig å finne på et triks eller to for å få utsatt reisen. 1) Han kan simulere syk, og skaffe legeattest på at han ikke er frisk nok til å seile. 2) Han kan sørge for at et eller annet er feil på båten, slik at den ikke er sjødyktig. Gjerne en eller annen duppedings som det er vanskelig å få tak i reservedeler til. Ellers trodde jeg det var opp til kapteinen å avgjøre om båt og mannskap var skikket for havseilas, og ikke en byråkrat. Sitér dette innlegget Link to post
Jonny Svart 22.Januar.2003 Del på Facebook Svart 22.Januar.2003 Lasse: Ellers trodde jeg det var opp til kapteinen å avgjøre om båt og mannskap var skikket for havseilas, og ikke en byråkrat.Helt enig Lasse, dette er bare for dumt. Av og til er det faktisk så galt at man skjemmes på Byråkratenes vegne. Selv er de jo ikke i stand til å oppfatte noe som helst. Sitér dette innlegget Link to post
anton Svart 22.Januar.2003 Del på Facebook Svart 22.Januar.2003 Jeg blir så forbannet at jeg ikke klarer å dy meg for et par usaklige kommentarer: Hans problem i forhold til norske myndigheter er at han er en 100 % lovlydig person. Dessuten er han hvit i huden. Sitér dette innlegget Link to post
Jonny Svart 22.Januar.2003 Del på Facebook Svart 22.Januar.2003 Ser at de diskuterer denne saken på Havna.com og. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 22.Januar.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Januar.2003 Det som er så j... er at man ikke selv kan gjøre noe. Må bare sitte å se på at slikt skjer, og så går det i glemmeboka. Ser heller ikke ut til at denne saken har fått noen bred mediadekning. Sitat: Her skriver rådgiver Ingrid Ikdahl at hun ikke finner sterke menneskelige hensyn for å gi forlenget oppholdstillatelse. Hvis mannen ikke er klar for å krysse Nordsjøen på denne tiden av året, kan jeg ikke forstå annet enn at det må kunne gå under begrepet "sterke menneskelige hensyn". Sitér dette innlegget Link to post
Jonny Svart 22.Januar.2003 Del på Facebook Svart 22.Januar.2003 Lasse: Det som er så j... er at man ikke selv kan gjøre noe. Må bare sitte å se på at slikt skjer, og så går det i glemmeboka. Ser heller ikke ut til at denne saken har fått noen bred mediadekning.Ja, det er akkurat det som er så forb. Som privatmann kommer man i hvert fall ingen vei. Men det må da være en eller annen som kan tipse TV2 og VG om dette. Og få medieoppslag rundt det. Det er som regel det eneste som nytter. Ellers kunne kanskje Jan Syvertsen i KNB (eller hvordan det nå uttalles), Hans Due i Båtmagasinet, redaktøren i Seilas, redaktøren i Baatplassen.no osv, osv tatt affære for et samlet Båt Norge! Eller formann i HR - klubben, eller hvem som helst. Vi kan jo tipse nyhetsredaksjonene i TV2 og VG med en mail f.eks. Dette går bare f..meg ikke ann!!! Det er da noe som alle med noenlunde normalt gangsyn kan se. Det er en skam!!! Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 24.Januar.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Januar.2003 I går sende jeg mail til VG, Dagbladet, Aftenposten og TV2 om denne saken. Har ikke fått noen svar. På havna.com står det i dag følgende: Sitat Erling Gevik: Siste nytt i saken er at George har fått beskjed av poitiet om å forlate landet uavhengig av været. I dag er det skikkelig snøfokk her i Levanger, og for noen dager siden fikk hurtigruta slått inn ventiler på øverste dekk av sjøene. Det burde være åpenbart selv for GeirKS at det vil være ren idioti å sende en enslig seiler til sjøs i dette været. Her i Levanger jobbes det på alle plan for å få omgjort vedtaket om utvisning, og jeg tror fornuften vil seire til slutt. Les også siste nytt i Trønder Avisa Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 24.Januar.2003 Del på Facebook Svart 24.Januar.2003 Etter hva jeg kan se av avisartiklene, er ikke båten utvist. Han kan (sannsynligvis) bare sette seg på et fly, og komme tilbake etter tre måneder - på lik linje med alle andre turister. En generell betrakning: Jeg synes at det vitner om dårlig sjømannskap å stille seg selv i en situasjon hvor en må seile over et havstrekk man(rettet fra "han") eller båten ikke er skikket til på grunn av manglende eller dårlig planlegging. Ellers så er jeg enig i at det er synd, trist og leit at han må forlate landet på denne måten. GeirKS ============================================= Presiserer at jeg kommenterer ut fra innleggende her og på havna.com, samt avisoppslagene det er linket til fra havna.com. Mitt innlegg må sees i en sammenheng og en helhet med dette/disse. Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 24.Januar.2003 Del på Facebook Svart 24.Januar.2003 GeirKS: ..Jeg synes at det vitner om dårlig sjømannskap å stille seg selv i en situasjon hvor en må seile over et havstrekk han eller båten ikke er skikket til på grunn av manglende eller dårlig planlegging.. Er du så skråsikker på at han har "...stillt seg selv i en situasjon..."? Jeg er medlem av kystpatruljen og har i dag sendt mail til Redningsselskapet ved post@nssr.no og anne.enger.lahnstein@nssr.no og stillt spørsmål om de kan gjøre noe i saken. Dette kan også dreie seg om å forebygge ulykke til sjøs. Oppfordrer alle til å vise intitiativ å sende mail til instanser som kan vise innflytelse i denne saken. En mail tar dere kortere tid enn å lese denne postingen! Greit nok å ha medfølelse (for de som har det), men gjør noe! Mvh Jan Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 24.Januar.2003 Del på Facebook Svart 24.Januar.2003 Denne saken er utrolig pinlig for landet vår og gjør at man blir flau av å være norsk. Utrolig.... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
GeirKS Svart 24.Januar.2003 Del på Facebook Svart 24.Januar.2003 PanPan: Er du så skråsikker på at han har "...stillt seg selv i en situasjon..."? Jeg har aldri skrevet at "han har" "stilt seg selv i en slik situasjon". Det står tydelig at det er en generell betraktning. Jeg vet nemlig ikke om Mac Leod ikke visste at regelverket var slik, om han har misforstått, eller om han bare er ignorant. Hvis en er på langtur i (seil)båt sjekker man på forhånd forhold som innreisetillatelse, visum, innsjekking o.l., før man ankommer. Da vet man hva man har å forholde seg til, og man kan velge å ignorere det - men da må man også ta konsekvensene. Forøvrig så er jeg enige med dere i at det er trist at mannen blir utvist. GeirKS Se forøvrig http://www.noonsite.com, som tar sikte på å samle informasjon om insjekk, visum o.l. for langturseilere. Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 24.Januar.2003 Del på Facebook Svart 24.Januar.2003 GeirKS: ... Jeg har aldri skrevet at "han har" "stilt seg selv i en slik situasjon". Det står tydelig at det er en generell betraktning.. Jeg ser ikke forskjellen i realitetene her. Dessuten: I din såkalte tydelige generelle betraktning, bruker du også formuleringen "han". Det peker entydig på *en bestemt person av hankjønn* (tredjeperson entall, bestemt form). Det synes nærliggende å slutte at "han" da er den som nå blir utvist, siden han er personen denne tråden dreier seg om. Mvh Jan Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 24.Januar.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Januar.2003 George Mac Leod sier selv følgende: Jeg er en gjest og må rette meg etter de lover som gjelder i Norge. Men jeg skulle gjerne ha visst begrunnelsen for hvorfor jeg er nødt til å reise. Siste uke dro jeg til Utlendingsdirektoratet i Oslo for å fortelle litt om meg selv. At jeg ikke har søkt nødhavn i Levanger som flyktning og at jeg ikke har tenkt å være til byrde for noen. De ville ikke engang snakke med meg. Jeg har forøkt å ringe, men de vil ikke høre på mine argumenter. De bare opplyser at mitt navn er videresendt til alle land som omfattes av Schengen-avtalen om grensekontroll. Det betyr at jeg ikke kan seile til Danmark eller Sverige. Jeg er rett og slett uønsket og vil bli utvist på flekken. Mitt nærmeste reisemål blir derfor England, som er utenfor Schengen-området. I Trønderavisa står også følgende: Han liker å ha orden i sine papirer. Og paradoksalt nok synes det å være dette som har skapt problemene han nå står overfor. George Mac Leod har seilt rundt i 6 år, og Norge er det første landet han har fått problemer i Jeg har veldig vanskelig for å tro at George har havnet i denne situasjonen på grunn av dårlig sjømannskap e.l. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 24.Januar.2003 Del på Facebook Svart 24.Januar.2003 GeirKS: ... Jeg har aldri skrevet at "han har" "stilt seg selv i en slik situasjon". Det står tydelig at det er en generell betraktning.. PanPan: Jeg ser ikke forskjellen i realitetene her. Dessuten: I din såkalte tydelige generelle betraktning, bruker du også formuleringen "han". Det peker entydig på *en bestemt person av hankjønn* (tredjeperson entall, bestemt form). Det synes nærliggende å slutte at "han" da er den som nå blir utvist, siden han er personen denne tråden dreier seg om. Beklager visst jeg uttrykte meg noe upresist. Jeg har rettet det til "man" slik at meningen min kommer frem. Lasse: Hva er din mening om hvorfor har dette problemet har oppstått? GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 24.Januar.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Januar.2003 Nei, det er umulig å vite, men jeg vil anta at det har vært en eller annen misforståelse. Han har jo også fått avslag på sin søknad om forlenget oppholdstilatelse, uten noen begrunnelse i følge Trønderavisa. Mulig det har noe med denne juleturen han tok for å besøke slekninger å gjøre? Ellers er jeg selvsagt enig i at loven skal være lik for alle, og at man skal følge reglene, men jeg er 99% sikker på at det med litt innsats er mulig å finne en løsning. Det var jo et lignende tilfelle for noen år siden. Skulle gjerne fulgt denne saken tettere, men det virker ikke som det er mulig å få tak i mer informasjon enn det som står i Trønder Avisa. Sendte mail til journalisten der i går, men ikke fått noe svar. Sitér dette innlegget Link to post
Jonny Svart 24.Januar.2003 Del på Facebook Svart 24.Januar.2003 Uannsett hvordan dette "problemet har oppstått" så er dette så inni ja,...forbanna dumt så det kan forbli. Byråkratene er f..så flinke til å se en annen vei, når det passer de. F.eks. når man sender en søknad, som blir liggende i haugen deres i månedsvis før de i det hele tatt gidder å se på det. Jeg mener at det viktigste i første omgang er for pokker ikke å diskutere hvordan "problemet har oppstått", det viktigste i første gang er å løse det. Så kan man diskutere i det vide og det brede etterpå, hvordan dette er oppstått. Og evt. prøve å forandre reglene slik at dette ikke oppstår igjen. Lasse skulle hatt premie, ja både roser og Champagne, for at han er en av få, som i det hele tatt har vist seg som en handlingens mann, og har prøvd å få gjort noe med dette. Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 24.Januar.2003 Del på Facebook Svart 24.Januar.2003 GeirKS: .... Lasse: Hva er din mening om hvorfor har dette problemet har oppstått?... Tror enkelte er for opptatt av paragrafer, byåkrater og paragrafryttere går baklengs inn i fremtiden fremfor å ta i betrakning realiteter og bruke sunn fornuft. Nå bør alle som vil dette annerledes gjøre hva man kan for å forhindre utvisning i denne konkrete saken. Mvh Jan Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 24.Januar.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Januar.2003 Siste nytt i saken: Jeg har nå hatt en lang samtale med journalist Trond Blikø i Levanger som følger denne saken tett. Det er all grunn til bekymring, og fristen for George Mac Leod går ut nå i løpet av helgen. Det man er bekymret for er at politiet skal hente George og sette han på et fly. Å dra ut med båten i det været som er der oppe nå er neppe aktuelt. Båten må også på slipp før den kan dra, på grunn av et problem med propell eller aksling. Vi får bare håpe at været er så dårlig at politiet holder seg innendørs. Årsaken til at problemet har oppstått er som jeg trodde en ren misforståelse. Trond kunne videre opplyse at han fikk masse henvendelser både på telefon og via mail, og at han hadde fryktlig mye å gjøre med denne saken. Han skulle besøke George nå i kveld, og jeg ba ham hilse så mye fra oss her på baatplassen. Han skulle prøve å holde meg orientert via mail, men kunne selvsagt ikke love noe pga det store arbeidspresset. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 24.Januar.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Januar.2003 NB! Dersom George hadde vært klar over dette problemet, kunne han bare fornyet passet sitt da han var i USA i jula. Han ville da automatisk fått 3 nye måneder. Hvis noen har gode ideer om hva man kan gjøre for å hjelpe George ut av knipa så kom med dem. Sitér dette innlegget Link to post
Jonny Svart 24.Januar.2003 Del på Facebook Svart 24.Januar.2003 Flott gjort Lasse Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 24.Januar.2003 Del på Facebook Svart 24.Januar.2003 Lasse: ..... Hvis noen har gode ideer om hva man kan gjøre for å hjelpe George ut av knipa så kom med dem..... Jeg går utfra at "ledelsen" på Baatplassen har mulighet til å få E-mail raskt ut til alle registrerte medlemmer. Man bør lage en aksjon hvor hver og en av oss sender E-mail til noen som kan ha innflytelse. En slik mail kan med fordel ha et innhold som utformes eksempelvis av Lasse, som kanskje kjenner saken best. Hvis klokken virkelig er "fem på tolv" er siste innstans Justisministeren. 300 mailer, eller flere burde være mulig å få på lufta i løpet av lørdag 25.1.03.. Ellers gjelder det å nå organisasjoner og andre enkeltpersoner som har et "nettverk" og som kan øve innflytelse. Tidligere i dag sendte jeg en E-mail til Redningsselskapet: post@nssr.no og Generalsekretæren der: anne.enger.lahnstein@nssr.no Mvh Jan Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.