motor Startet 19.Oktober.2009 Link til dette innlegget Startet 19.Oktober.2009 Er det noen som kjenner til om det er en standard for glassfibertykkelse/avvikstolleranser. Årsaken til at jeg spør er at det under montering av baugpropell ble oppdaget stort avvik mellom de to sidene av båten. Jeg vet jo ikke om avviket er like stor på resten av båten og må vel prøve å finne ut av det også. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 19.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2009 Vet ikke om det er noen standard som regulerer det men ja, det er vanligvis relativt store avvik/skjevheter i et båtskrog. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 19.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2009 Jeg monterte baugpropell i en Bavaria en gang hvor skroget på den ene siden var over dobbelt så tjukk som på andre siden. Når det er sagt, så var det normal tjukkelse på den tynneste delen (kanskje 3 cm?) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 19.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2009 På nye båter er det generelt krav om at skroget skal styrkeberegnes etter en (eller annen) anerkjent standard. Nødvendig tykkelse kan for eksempel beregnes etter ISO. Der du som regel tar hull for baugthrustertunnel er du i nærheten av kjølen hvor det er lagt inn erkstra forsterkning. Det kan da lett bli en del forskjell mellom sidene uten at det nødvendigvis behøver å bety noe. Tror neppe at avviket kan være stort på resten av båten. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 19.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2009 Ellers så skal du ikke være så bekymret om båten er skjev. Min gamle læremester innen faget hevdet: "Båter er optiske bedrag, hadde man kunnet sett begge sider på en gang, ville det for de fleste sett ille ut". Om mann måler, vil mange ha bananform. Dessuten kan busen i skroget være forskjellig, rekkene ha litt forskjellig høyde osv. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 19.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2009 Godt å høre at dette fenomenet ikke er uvanlig. Men om det er slik forskjell over hele skroget så blir jeg mer betenkt. Er det noen som har erfaring med målemetoder for å kontrollere tykkelsen. Eventuelt vet vilket måleverktøy som kan brukes. Har selv tilgang på lakktykkelsesmåler og det er mulig denne kan brukes om jeg legger ei stålplate på motsatt side av skroget/måleren. (Det instrumentet jeg har skal kunne måle sparkelmasse ol opp til 5 cm tykkelse på bil.) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 19.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2009 Når det er sagt, så var det normal tjukkelse på den tynneste delen (kanskje 3 cm?) Tuller nå?! Er det så tykke skrog i båtene? Har aldri sett det, men eg har bare montert feks lufting til eber og slikt. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
NilsPils Svart 19.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2009 Høres ut som du har egnet målemetode allerede. Er litt spent på resultatet. Det er normalt at båtskrog lamineres med likt antall lag på hver side. Det er da ikke sannsynlig med store variasjoner, bortsett fra der det er lagt inn ekstra forsterkninger, som langs kjøl, mot hjørner, steg og festepunkter. Forsterkningene avtrappes, og da blir det lett forskjell mellom sidene. Det viktigste er at det ikke er for tynt. Variasjon i tykkelsen er mindere viktig. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
olpi Svart 19.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2009 (redigert) 3 cm ren glassfiber høres utrolig ut. ... og det var på den tynneste. Redigert 19.Oktober.2009 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 19.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2009 3 cm ren glassfiber høres utrolig ut. Det var vel på en bavaria - de blir vel sprøytestøpt - korte fiber = tykt og tungt :) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 19.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2009 Bavaria er ikke sprøytestøpt. De er håndopplagt. Jeg kjenner ikke til at noen sprøyter skrog idag, bortsett fra Hansvik. Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 19.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2009 Ja, en skal ikke tro alt en hører på.. For egen lærings del fant jeg denne artikkelen fra 07.. http://www.batliv.com/photoalbum/view2/P3N...MSZpZD0xNDYwMDY Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 19.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2009 Har nå målt de utkappede bitene og den ene er 0,6 cm og den andre er 1,3 cm. Har pratet med Selfa artic og de sier det i CE-dokumentasjonen fra fabrikken skal finnes beskrivelse av styrkeberegning/tykkelse på glassfiberen. Jeg har forsåvidt registrert like tynt skrog på Norske båter så det er jo ikke sikkert dette er noe kritisk. Spørsmålet er vel også hvordan jeg kan få tilgang til CE-dokumentasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 19.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2009 3 cm ren glassfiber høres utrolig ut. Neida det er en litt tykk glassplate det da - hvis den er ren altså - uten polyester Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 19.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2009 Det er ikke noe entydig svar på dette. Kommer an på hvilke materialer som blir brukt. Konstruktøren beregner dette og lager en scantlingplan som båtbyggeren skal følge. Nordisk Båtstandard, som regulerer bygging av yrkesbåter under 15 meter, sier 8 mm i skutesida og 12 mm i bunnen for båter i størrelsen vi snakker om her. En ting er iallefall brennsikkert. 6 mm. i bunnen er alldeles for lite. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 19.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2009 ... ja, men 30 mm glassfiber på de tynneste høre vel mye ut. Kanskje det er sandwich de snakker om. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 19.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2009 Jeg var et sted i dag hvor en kar akkurat hadde laget hull i skroget på en Bavaria for å montere trøster. Så vet dere jo hvordan det er. Er det et hull i gjerdet på byggeplassen så er man ikke et ordentlig mannfolk hvis man ikke tar en titt gjennom hullet. Nå hadde jo ikke jeg forberedt meg på spørsmålet om skrogtykkelsen for jeg fulgte bare de nedarvede instinktene mine, men jeg mener skroget var ca 15 millimeter tykt på begge sider. Jeg vil mene at så lenge båtbyggerne stort sett bygger båtskrog og monterer andre ting som de kjøper, så burde de klare å holde rede på hvor mange matter de bruker på høyre og venstre side. Hvis skrogtykkelsen varierer med 50 – 100 %, så bør noe gjøres i produksjonen etter min mening for det har liten hensikt å sløse slikt med materialene. Jeg har hørt at leverandørene til båtprodusentene tilbyr gratis styrkeberegning, men at nesten ingen benytter seg av dette tilbudet. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 19.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2009 Jeg har hørt at leverandørene til båtprodusentene tilbyr gratis styrkeberegning, men at nesten ingen benytter seg av dette tilbudet. Det har de ikke behov for. Det påligger konstruktøren å utarbeide scantlingplan. Denne SKAL følges. Det skal ikke forekomme at skrogene ikke er symmetriske. Er de ikke det, vil de vri seg når de arbeider i sjøen og sprekker kan oppstå. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 19.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2009 Jeg er lite kjent med hva en scantlingplan innebærer, men det høres unektelig fornuftig ut. Det har jo vært en del diskusjon rundt hvordan kondemnerte båter skal settes tilbake i markedet etter en reparasjon, og jeg antar at de som forestår slike reparasjoner må kunne litt om dette og ha en dokumentert kunnskap. Hva mener du Mulligan, skal eller bør CE merket fjernes på en kondemnert båt? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 19.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2009 Jeg vet ikke helt om det bør fjernes, men jeg mener det skal klart fremgå av båtens dokumenter at den er gjenoppbygd. Og hvem som har utført det. Sitér dette innlegget Link to post
gimi Svart 19.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2009 Det har de ikke behov for.Det påligger konstruktøren å utarbeide scantlingplan. Denne SKAL følges. Det skal ikke forekomme at skrogene ikke er symmetriske. Er de ikke det, vil de vri seg når de arbeider i sjøen og sprekker kan oppstå. Nå vil jeg jo tro at de fleste båter vrir seg i sjøen på en eller annen måte. Skrogene på en tur-båt blir jo sjelden symmetriske da stivere - innredning, tanker og utstyr er plassert forskjellig. Kan ikke se at tykkere eller tynnere glassfibertykkelse vil påvirke noe mer en dette. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 19.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2009 Jeg har nå snakket med IMCI sin representant her og han sier at det ikke umidellbart er grunn til å bli for mistenksom. 6mm tykkelsen kan være nok om det er stivhet i området rundt og det er det forsåvidt på min båt, Videre er det slik at det i CE dokumentasjonen foreligger styrkeberegning og beskrivelser av konstruksjonstykkelse osv fra fabrikk. Dette CE-dokumentet er det ikke sikkert jeg har mulighet eller noen rett til å få tilgang til. Hjelmeland mente imidlertid at forskjellen mellom de to sidene var noe stor og at det kunne være lurt å gjøre en henvendelse til fabrikken. Det skal jeg gjøre, vil bare først prøve å måle også på andre steder. Det er mulig å få Veritas her i Trondheim til å utføre en slik måling da de har utstyr til det. Får vel ta en prat med dem også. Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 19.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2009 I min båt er bunnen der bunnventilen ble montert 12 mm tykk, mens skutesiden er 12 mm nederst og 10 mm lenger oppe. Tykkelsen er varierende der forsterkninger er plastret inn selvfølgelig. Tykkelsen er ikke avgjørende for styrken, men kvaliteten på støpen er viktig. Det samme er avstivere. Framme i baugen der trustertunnelen er innstøpt er et område som alle båter har fått lagt inn forstekninger. Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 19.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2009 Jeg fikk støpt i gjenn et hull i skrogsiden i vår, det jeg synes var vesentlig er at skroget og igjennstøpningen hadde samme stivhet (hardhet og tykkelse), da det ellers kan oppstå sprekkdanelser senere når båten vris og bendes av påkjenninger under fart. Jeg banket i skroget og fant at resonansen var lik. Da var jeg fornøyd!. Tykkelsen var +-10mm + sandwich- distansemateriale og innerstøp. Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
motor Svart 19.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2009 Ja det stemmer vel at båten har en kraftig forsterkning fremme i baugen. så jeg ser ikke at det er noen fare med litt tynn støp her. Bildet som jeg har tatt viser denne forsterkningen som nå er "åpnet" opp for at jeg skulle komme til og montere trusteren. https://baatplassen.no/bildearkiv/21/21130/2009_1018fujibilder0006.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.