Jump to content

Arktisk seiling, burde det være mere åpent for cruising?

Trond Aasvoll

Recommended Posts

Oss seilere i Norge sitter på dørstokken til en enorm naturopplevelser rundt de Arktiske områdene. Det er slike dimensjoner på naturen og dyreriket som er der, som en allmen mann har store vanskeligheter med å forstå dimensjonene av. Med andre ord, en ufattelig rikdom som ligger der og venter.

Bør dette åpnes for alminelig ferdsel for cruising i sessongene?

I dag er det landene Norge, Russland, Alaska(USA), Canada og Grønland som sitter på bestemmelsene for å seile i disse områdene. Men landene blir ikke enige om felles Rescue og hvilket regelverk en skal forholde seg til for å foreta en slik seilas i områdene.

En behøver ikke å seile igjennom passasjene for å oppleve noe av disse områdene, eller skal områdene være forbeholdt bare noen få grupper seilere eller folk (forskere?)?

Nordvest passasjen er et alternativ, i stede for Panama kanalen pr. i dag. Er det posetivt eller negativt?

I år har jeg komunisert med flere båter som har seilt igjennom NW passasjen i år, og har vært i kontakt med flere som skal seile NW passasjen i 2010.

Jeg begynner med dette i første omgang for å se om det er noen intresse for det. :smiley:

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

I dag er det landene Norge, Russland, Alaska(USA), Canada og Grønland som sitter på bestemmelsene for å seile i disse områdene.

nu kan jeg ikke Svalbardtraktaten i detalj........men om jeg ikke missminner så ges like rett til de stater som signerte traktaten en gang i tiden.......

dvs "Traktaten er ratifisert av samtlige nevnte signatarmakter og ratifikasjonsdokumentene er deponert i Paris til efternevnte tidspunkter: Nederlandene 3 sep 1920, Storbritannia 29 des 1923, Danmark 24 jan 1924, Amerikas Forente Stater 2 april 1924, Italia 6 aug 1924, Frankrike 6 sep 1924, Sverige 15 sep 1924, Norge 8 okt 1924, Japan 2 april 1925. "

artikkel 3

Art 3. Alle de høie kontraherende parters undersåtter skal i farvannene, fjordene og havnene innen de områder som er nevnt i artikkel 1 ha like rett til adgang og ophold - uten hensyn til grunn eller formål; de skal der kunne drive uhindret allslags maritim-, industri-, bergverks- og handelsvirksomhet på fullstendig like fot, forutsatt at de retter sig efter de stedlige lover og forskrifter.

http://www.lovdata.no/all/hl-19200209-000.html

S/Y Gunga Din

Det er greit.

Men begynner en å undersøke hva det koster en menig mann og seile der, da får en virkelig bakoversveis. Norge er verstingen vil jeg si, når det gjelder og sette bom for seilere i Arktisk (På Svalbard).

Dette har selvfølgelig noe med Rescue i Arktisk å gjøre.

Redigert av Trond Aasvoll (see edit history)

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Dette er det sysselmannen forlanger, klippet:

Søk- og redningsforsikring

Etter at Sysselmannen har mottatt det ferdig utfylte meldeskjemaet vil du få beskjed om hvor stor forsikring eller bankgaranti du må ha for å få lov til å gjennomføre turen. Normalt vil forsikringsbeløpet ligge mellom 50.000 og 200.000 norske kroner. Du kan enten kjøpe en forsikring som dekker dette beløpet eller stille privat bankgaranti for hele beløpet. Forsikringen eller bankgarantien skal dekke eventuelle søk, redningsoperasjoner og pasienttransporter ("search and rescue" - SAR) som måtte bli nødvendig, uavhengig av om det er utvist uaktsomhet.

En ordinær reiseforsikring vil normalt ikke dekke eventuelle SAR-kostnader. De fleste må derfor tegne en ny særskilt forsikring for slike turer. Dersom du skal stille privat bankgaranti for hele beløpet, må pengene sperres på en konto som Sysselmannen kan disponerer dersom det har vært utløst en redningsaksjon.

Når du har skaffet deg en søk- og redningsforsikring eller en bankgaranti, skal Sysselmannen ha dokumentasjon på dette. Ta gjerne kontakt med Sysselmannen før du kjøper forsikringen slik at du vet at den blir godtatt. Som dokumentasjon godtas kopi av forsikringsavtale eller original bankgaranti med norsk eller engelsk tekst.

http://www.sysselmannen.no/hovedEnkel.aspx?m=44291

Her om litt seiling og opplevelser i Nordøstpassasjen, NRK Sørlandet onsdag den 21.

Ca 10:50 min i sendingen, ca 5 minutters innslag om seiling i is:

http://www1.nrk.no/nett-tv/distrikt/sorlandet/verdi/20387

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...