Jump to content

Edit History

Napoli

Napoli

Fjordgubbe skrev for 6 timer siden:

Hei Napoli!

Dette er vanskeleg for ein amatør, difor spør eg ein som har greie på slikt:

1. Kan du anbefalle god(e) ballaster(er) og pære(r) på 100-200W? 

2. Er det begrensingar med omsyn til styrke i ein vanleg halogenlyskastar på  100W? Ser det kostar ubetydeleg å gå opp i wattstyrke, og på sjøen kan det nesten ikkje bli for mykje?

3. Om eg vel å kjøpe ny Xenon lyskastar med 200w xenon, kva kan du då tilrå? Er ikkje lett å finne gode og kraftige Xenon lyskastarar på nettet innafor ei kostnadsramme på opptil ca kr 20 000.

 

Er foresten overtydd om at xenon framleis gir mest lys for pengane, men at led kjem for fullt.

 

 

 

Hei Fjordgubbe,

Her må jeg begynne fra en kant for å forsøke og gi litt grunnforståelse for argumentene mine lenger ned. Xenonpærer fungerer litt som lysrør, med en "bue" av lys som står for selve lysutbyttet. Denne buen av lys påvirkes ikke like mye av wattstyrke som en tradisjonell glødetrådslampe gjorde. Men dersom man tilsetter mer strøm vil den avgi noe mer lys, mye mer UV stråling og forbausende mye mer varme. Det er forøvrig ballasten som i størst grad avgjør lysstyrken - og i mindre grad lyspæren. Det vil si at man gjerne kan bruke en 35w pære med en 70w ballast, men lysutbyttet blir ikke som man skulle tro fordoblet, men mer i nærheten av 75% mer lys enn om man bruker en 35w ballast. Det som derimot øker veldig er UV strålingen og varmen - og disse vil ødelegge en reflektor på veldig kort tid. I tillegg varer de vesentlig kortere. Dersom man bruker en pære som er designet for 50w (som er det sterkeste jeg vet at eksisterer av pærer - Phillips DL Fatboy 50w med p32/d base til teaterlykter) vil den ha vesentlig lenger levetid med samme ballast, avgi mindre uv stråling og langt mindre varme.

 

Nå - som du skjønner er jeg ikke overbevist om at jeg ville brukt ballaster med 100w styrke eller mer, det er ikke pærer som er designet for den typen wattstyrke (såvidt jeg vet). Når man leser tester av disse "100w" og "200w" ballastene viser det seg og gjerne at de ikke trekker noe mer strøm enn de ordentlige 70w ballastene. Det er ingen av de "ordentlige" merkene som selger 100w eller 200w ballaster, men jeg forstår det selges en del klistremerker med 100w og 200w...

 

Dersom du kjøper de jeg nevnte over - "Fast Bright F7" (ja, de heter det...) gir de reelle 70 w, noe som gir 175% lysstyrke av det du har på fullt lys på bilen idag. Dersom du da i tillegg bruker pærer som er tilpasset dette - f.eks "CNLight Ballshape 45W" i 4300k (klipp og lim rett inn i aliexpress eller ebay) vil du ha en kombinasjon som gir massevis av lys, som ikke ødelegger reflektoren på lampen din og som har grei levetid i bruk. Disse vil gi deg rundt 5000 lumen (ordentlige lumen - ikke "ebay lumen"), det er rundt det tregangen av en 100w halogenlampe, men gir i tillegg en lysfarge som gjør dette lyset mer "brukandes" for øynene. 

 

Ballshape pærene har forøvrig riktig plassering av lyset i pæra i forhold til hvordan det ville vært i en tilsvarende halogenpære. Dette medfører at fokuseringen i lampen blir riktig - og lysutbyttet blir dermed riktig også.

 

 

 

 

Napoli

Napoli

Fjordgubbe skrev for 6 timer siden:

Hei Napoli!

Dette er vanskeleg for ein amatør, difor spør eg ein som har greie på slikt:

1. Kan du anbefalle god(e) ballaster(er) og pære(r) på 100-200W? 

2. Er det begrensingar med omsyn til styrke i ein vanleg halogenlyskastar på  100W? Ser det kostar ubetydeleg å gå opp i wattstyrke, og på sjøen kan det nesten ikkje bli for mykje?

3. Om eg vel å kjøpe ny Xenon lyskastar med 200w xenon, kva kan du då tilrå? Er ikkje lett å finne gode og kraftige Xenon lyskastarar på nettet innafor ei kostnadsramme på opptil ca kr 20 000.

 

Er foresten overtydd om at xenon framleis gir mest lys for pengane, men at led kjem for fullt.

 

 

 

Hei Fjordgubbe,

Her må jeg begynne fra en kant for å forsøke og gi litt grunnforståelse for argumentene mine lenger ned. Xenonpærer fungerer litt som lysrør, med en "bue" av lys som står for selve lysutbyttet. Denne buen av lys påvirkes ikke like mye av wattstyrke som en tradisjonell glødetrådslampe gjorde. Men dersom man tilsetter mer strøm vil den avgi noe mer lys, mye mer UV stråling og forbausende mye mer varme. Det er forøvrig ballasten som i størst grad avgjør lysstyrken - og i mindre grad lyspæren. Det vil si at man gjerne kan bruke en 35w pære med en 70w ballast, men lysutbyttet blir ikke som man skulle tro fordoblet, men mer i nærheten av 75% mer lys enn om man bruker en 35w ballast. Det som derimot øker veldig er UV strålingen og varmen - og disse vil ødelegge en reflektor på veldig kort tid. I tillegg varer de vesentlig kortere. Dersom man bruker en pære som er designet for 50w (som er det sterkeste jeg vet at eksisterer av pærer - Phillips DL Fatboy 50w med p32/d base til teaterlykter) vil den ha vesentlig lenger levetid med samme ballast, avgi mindre uv stråling og langt mindre varme.

 

Nå - som du skjønner er jeg ikke overbevist om at jeg ville brukt ballaster med 100w styrke eller mer, det er ikke pærer som er designet for den typen wattstyrke (såvidt jeg vet). Når man leser tester av disse "100w" og "200w" ballastene viser det seg og gjerne at de ikke trekker noe mer strøm enn de ordentlige 70w ballastene. Det er ingen av de "ordentlige" merkene som selger 100w eller 200w ballaster, men jeg forstår det selges en del klistremerker med 100w og 200w...

 

Dersom du kjøper de jeg nevnte over - "Fast Bright F7" (ja, de heter det...) gir de reelle 70 w, noe som gir 175% lysstyrke av det du har på fullt lys på bilen idag. Dersom du da i tillegg bruker pærer som er tilpasset dette - f.eks "CNLight Ballshape 45W" i 4300k (klipp og lim rett inn i aliexpress eller ebay) vil du ha en kombinasjon som gir massevis av lys, som ikke ødelegger reflektoren på lampen din og som har grei levetid i bruk. Disse vil gi deg rundt 7000 lumen (ordentlige lumen - ikke "ebay lumen"), det er rundt det fire gangen av en 100w halogenlampe, men gir i tillegg en lysfarge som gjør dette lyset mer "brukandes" for øynene. 

 

Ballshape pærene har forøvrig riktig plassering av lyset i pæra i forhold til hvordan det ville vært i en tilsvarende halogenpære. Dette medfører at fokuseringen i lampen blir riktig - og lysutbyttet blir dermed riktig også.

 

 

 

 

Napoli

Napoli

Fjordgubbe skrev for 6 timer siden:

Hei Napoli!

Dette er vanskeleg for ein amatør, difor spør eg ein som har greie på slikt:

1. Kan du anbefalle god(e) ballaster(er) og pære(r) på 100-200W? 

2. Er det begrensingar med omsyn til styrke i ein vanleg halogenlyskastar på  100W? Ser det kostar ubetydeleg å gå opp i wattstyrke, og på sjøen kan det nesten ikkje bli for mykje?

3. Om eg vel å kjøpe ny Xenon lyskastar med 200w xenon, kva kan du då tilrå? Er ikkje lett å finne gode og kraftige Xenon lyskastarar på nettet innafor ei kostnadsramme på opptil ca kr 20 000.

 

Er foresten overtydd om at xenon framleis gir mest lys for pengane, men at led kjem for fullt.

 

 

 

Hei Fjordgubbe,

Her må jeg begynne fra en kant for å forsøke og gi litt grunnforståelse for argumentene mine lenger ned. Xenonpærer fungerer litt som lysrør, med en "bue" av lys som står for selve lysutbyttet. Denne buen av lys påvirkes ikke like mye av wattstyrke som en tradisjonell glødetrådslampe gjorde. Men dersom man tilsetter mer strøm vil den avgi noe mer lys, mye mer UV stråling og forbausende mye mer varme. Det er forøvrig ballasten som i størst grad avgjør lysstyrken - og i mindre grad lyspæren. Det vil si at man gjerne kan bruke en 35w pære med en 70w ballast, men lysutbyttet blir ikke som man skulle tro fordoblet, men mer i nærheten av 75% mer lys enn om man bruker en 35w ballast. Det som derimot øker veldig er UV strålingen og varmen - og disse vil ødelegge en reflektor på veldig kort tid. I tillegg varer de vesentlig kortere. Dersom man bruker en pære som er designet for 50w (som er det sterkeste jeg vet at eksisterer av pærer - Phillips DL Fatboy 50w med p32/d base til teaterlykter) vil den ha vesentlig lenger levetid med samme ballast, avgi mindre uv stråling og langt mindre varme.

 

Nå - som du skjønner er jeg ikke overbevist om at jeg ville brukt ballaster med 100w styrke eller mer, det er ikke pærer som er designet for den typen wattstyrke (såvidt jeg vet). Når man leser tester av disse "100w" og "200w" ballastene viser det seg og gjerne at de ikke trekker noe mer strøm enn de ordentlige 70w ballastene. Det er ingen av de "ordentlige" merkene som selger 100w eller 200w ballaster, men jeg forstår det selges en del klistremerker med 100w og 200w...

 

Dersom du kjøper de jeg nevnte over - "Fast Bright F7" (ja, de heter det...) gir de reelle 70 w, noe som gir 175% lysstyrke av det du har på fullt lys på bilen idag. Dersom du da i tillegg bruker pærer som er tilpasset dette - f.eks "CNLight Ballshape 45W" i 4300k (klipp og lim rett inn i aliexpress eller ebay) vil du ha en kombinasjon som gir massevis av lys, som ikke ødelegger reflektoren på lampen din og som har grei levetid i bruk. Disse vil gi deg rundt 3400 lumen (ordentlige lumen - ikke "ebay lumen"), det er rundt det dobbelte av en 100w halogenlampe, men gir i tillegg en lysfarge som gjør dette lyset mer "brukandes" for øynene. 

 

Ballshape pærene har forøvrig riktig plassering av lyset i pæra i forhold til hvordan det ville vært i en tilsvarende halogenpære. Dette medfører at fokuseringen i lampen blir riktig - og lysutbyttet blir dermed riktig også.

 

 

 

 

Napoli

Napoli

Fjordgubbe skrev for 6 timer siden:

Hei Napoli!

Dette er vanskeleg for ein amatør, difor spør eg ein som har greie på slikt:

1. Kan du anbefalle god(e) ballaster(er) og pære(r) på 100-200W? 

2. Er det begrensingar med omsyn til styrke i ein vanleg halogenlyskastar på  100W? Ser det kostar ubetydeleg å gå opp i wattstyrke, og på sjøen kan det nesten ikkje bli for mykje?

3. Om eg vel å kjøpe ny Xenon lyskastar med 200w xenon, kva kan du då tilrå? Er ikkje lett å finne gode og kraftige Xenon lyskastarar på nettet innafor ei kostnadsramme på opptil ca kr 20 000.

 

Er foresten overtydd om at xenon framleis gir mest lys for pengane, men at led kjem for fullt.

 

 

 

Hei Fjordgubbe,

Her må jeg begynne fra en kant for å forsøke og gi litt grunnforståelse for argumentene mine lenger ned. Xenonpærer fungerer litt som lysrør, med en "bue" av lys som står for selve lysutbyttet. Denne buen av lys påvirkes ikke like mye av wattstyrke som en tradisjonell glødetrådslampe gjorde. Men dersom man tilsetter mer strøm vil den avgi noe mer lys, mye mer UV stråling og forbausende mye mer varme. Det er forøvrig ballasten som i størst grad avgjør lysstyrken - og i mindre grad lyspæren. Det vil si at man gjerne kan bruke en 35w pære med en 70w ballast, men lysutbyttet blir ikke som man skulle tro fordoblet, men mer i nærheten av 75% mer lys enn om man bruker en 35w ballast. Det som derimot øker veldig er UV strålingen og varmen - og disse vil ødelegge en reflektor på veldig kort tid. I tillegg varer de vesentlig kortere. Dersom man bruker en pære som er designet for 50w (som er det sterkeste jeg vet at eksisterer av pærer - Phillips DL Fatboy 50w med p32/d base til teaterlykter) vil den ha vesentlig lenger levetid med samme ballast, avgi mindre uv stråling og langt mindre varme.

 

Nå - som du skjønner er jeg ikke overbevist om at jeg ville brukt ballaster med 100w styrke eller mer, det er ikke pærer som er designet for den typen wattstyrke (såvidt jeg vet). Når man leser tester av disse "100w" og "200w" ballastene viser det seg og gjerne at de ikke trekker noe mer strøm enn de ordentlige 70w ballastene. Det er ingen av de "ordentlige" merkene som selger 100w eller 200w ballaster, men jeg forstår det selges en del klistremerker med 100w og 200w...

 

Dersom du kjøper de jeg nevnte over - "Fast Bright F7" (ja, de heter det...) gir de reelle 70 w, noe som gir 175% lysstyrke av det du har på fullt lys på bilen idag. Dersom du da i tillegg bruker pærer som er tilpasset dette - f.eks "CNLight Ballshape 45W" i 4300k (klipp og lim rett inn i aliexpress eller ebay) vil du ha en kombinasjon som gir massevis av lys og som ikke ødelegger reflektoren på lampen din. Disse vil gi deg rundt 3400 lumen (ordentlige lumen - ikke "ebay lumen"), det er rundt det dobbelte av en 100w halogenlampe, men gir i tillegg en lysfarge som gjør dette lyset mer "brukandes" for øynene.

 

Ballshape pærene har forøvrig riktig plassering av lyset i pæra i forhold til hvordan det ville vært i en tilsvarende halogenpære. Dette medfører at fokuseringen i lampen blir riktig - og lysutbyttet blir dermed riktig også.

 

 

 

 

Napoli

Napoli

Fjordgubbe skrev for 4 timer siden:

Hei Napoli!

Dette er vanskeleg for ein amatør, difor spør eg ein som har greie på slikt:

1. Kan du anbefalle god(e) ballaster(er) og pære(r) på 100-200W? 

2. Er det begrensingar med omsyn til styrke i ein vanleg halogenlyskastar på  100W? Ser det kostar ubetydeleg å gå opp i wattstyrke, og på sjøen kan det nesten ikkje bli for mykje?

3. Om eg vel å kjøpe ny Xenon lyskastar med 200w xenon, kva kan du då tilrå? Er ikkje lett å finne gode og kraftige Xenon lyskastarar på nettet innafor ei kostnadsramme på opptil ca kr 20 000.

 

Er foresten overtydd om at xenon framleis gir mest lys for pengane, men at led kjem for fullt.

 

 

 

Hei Fjordgubbe,

Her må jeg begynne fra en kant for å forsøke og gi litt grunnforståelse for argumentene mine lenger ned. Xenonpærer fungerer litt som lysrør, med en "bue" av lys som står for selve lysutbyttet. Denne buen av lys påvirkes ikke like mye av wattstyrke som en tradisjonell glødetrådslampe gjorde. Men dersom man tilsetter mer strøm vil den avgi noe mer lys, mye mer UV stråling og forbausende mye mer varme. Det er forøvrig ballasten som i størst grad avgjør lysstyrken - og i mindre grad lyspæren. Det vil si at man gjerne kan bruke en 35w pære med en 70w ballast, men lysutbyttet blir ikke som man skulle tro fordoblet, men mer i nærheten av 75% mer lys enn om man bruker en 35w ballast. Det som derimot øker veldig er UV strålingen og varmen - og disse vil ødelegge en reflektor på veldig kort tid. I tillegg varer de vesentlig kortere. Dersom man bruker en pære som er designet for 50w (som er det sterkeste jeg vet at eksisterer av pærer - Phillips DL Fatboy 50w med p32/d base til teaterlykter) vil den ha vesentlig lenger levetid med samme ballast, avgi mindre uv stråling og langt mindre varme.

 

Nå - som du skjønner er jeg ikke overbevist om at jeg ville brukt ballaster med 100w styrke eller mer, det er ikke pærer som er designet for den typen wattstyrke (såvidt jeg vet). Når man leser tester av disse "100w" og "200w" ballastene viser det seg og gjerne at de ikke trekker noe mer strøm enn de ordentlige 70w ballastene. Det er ingen av de "ordentlige" merkene som selger 100w eller 200w ballaster, men jeg forstår det selges en del klistremerker med 100w og 200w...

 

Dersom du kjøper de jeg nevnte over - "Fast Bright F7" (ja, de heter det...) gir de reelle 70 w, noe som gir 175% lysstyrke av det du har på fullt lys på bilen idag. Dersom du da i tillegg bruker pærer som er tilpasset dette - f.eks "CNLight Ballshape 45W" i 4300k (klipp og lim rett inn i aliexpress eller ebay) vil du ha en kombinasjon som gir massevis av lys og som ikke ødelegger reflektoren på lampen din. Disse vil gi deg rundt 3400 lumen (ordentlige lumen - ikke "ebay lumen"), det er rundt det dobbelte av en 100w halogenlampe, men gir i tillegg en lysfarge som gjør dette lyset mer "brukandes" for øynene.

 

 

 

 



×
×
  • Create New...