tom-ass Startet 19.Oktober.2009 Link til dette innlegget Startet 19.Oktober.2009 Som emnetittel sier, lagrer dere båten med eller uten kallasje? Jeg har til nå lagret uten, men har nå to kallasjer, og vurderer å bruke den gamle under presseningen i vinter. Synspunkter? Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
trikkern Svart 19.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2009 Bruk den gamle i tilfelle, det er en grei sikkerhet hvis presenningen skulle løsne. Det har tendens til å bli file-/gnikkemerker på kalesjer når presenningen ligger oppå og blafrer. Så den nye ville jeg spare til vårens første tur. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 19.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2009 Har kalesjen av på snekka. Greit med full gjennomlufting fram til våren nå Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Marida Svart 19.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2009 Har en tendens til å legge seg kondens på innsiden av presenningen. Når det da er kaldt ramler dette oppi båten som snø. Behold den gamle kalesjen på og la den være rullet opp på en eller annen åpning der det kan komme litt fuktighet. Sitér dette innlegget Link to post
Double Weber Svart 19.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2009 (redigert) Jeg har kalesjen av. Vil ikke risikere jordslag som kommer av kondens mellom presenning og kalesje. En annen ting er skittent vann. Det lager kjipe flekker på kalesjen som er vanskelige å få av. Lettere å vaske de av gelcoaten. Men hvis du har en gammel kalesje som ikke skal se dagens lys mer ville jeg ha tatt den på. Bare sørg for god trekk gjennom båten. Redigert 19.Oktober.2009 av Double Weber (see edit history) Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Ulv I Svart 19.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2009 Tar av kalesjen helt, tar den med hjem å legger den i badekaret som er allerede fyllt opp med vann og litt biotex håndvaskemiddel elns.. Stamper kalesjen godt nede i vannet slik at den blir godt skyld.. tar den opp og henger opp til tørk.. Når tørket, spray eller rull på ny impregnering.. lar tørke, og ruller sammen kalesjen. Lagres frem til våren.. I år lurer jeg på om jeg skal innom et sted som syr for å få fikset et par søm'er som har gått opp litt. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
"Mathilde" Svart 20.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2009 (redigert) Jeg vasker kalesjen før jeg demonterer den om høsten. Grønnsåpevann og en myk børste, med etterfølgende god skylling. Etter et par dagers tørk, pakkes kalesjen ned og lagres til neste sesong. Det enkleste er ofte det beste Redigert 20.Oktober.2009 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lagavulin Svart 21.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2009 Har et båttelt jeg har båten i, og har alltid hatt på kalesjen der. Setter inn en liten varmevifte, og knepper opp noen knapper på kalesjen, så holder den seg tørr og frostfri over vinteren. Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
skage Svart 21.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2009 Tror det ikke er lurt med Biotex dette er for sterke saker for en kallesjeduk, selv har jeg brukt Milo og skyllet i litt grønnsåpevann. Sitér dette innlegget Link to post
jo_no Svart 21.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2009 Kalesjen er av. Benytter to lag presenning over uteområdet. Legger en mindre presenning under hovedpresenningen. Dette for redusert kondens (noe som er debattert her tidligere) Hvis kalesjen er på og det kommer mye tung snø, er jeg redd for at kalesjestativet vil knele. Alle gjør ting på sin måte - også jeg på min - noe som funker bra for min del Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 21.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2009 Det ble uten kallasje på meg, fordi: - Den gamle kallasjen passet ikke da det er slik skinne på den nye. - Støttebeinet til stativet går ned i dørken. - Presseningen blir mye brattere uten kallasje. Har også montert 200W frostvakt i motorrom. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.