Jump to content

Powertrim på 1985 Yamaha 80 fusker - hva kan årsaken være?


Helge

Recommended Posts

En av mine påhengsmotorer er en gammel Yamaha 80 fra 1985. Denne (og båten den sitter på) har jeg bare hatt siden februar i år og brukt noen dager i vinterferien, deretter ble den brukt ca 4 uker i sommer og til slutt nå noen dager i høstferien. I følge forrige eier er powertrim-motoren relativt nylig skiftet og jeg tror heller ikke det er der problemet oppsto.

 

Det som nemlig skjedde meg i noen minutter i høstferien var at jeg kunne kjøre powertrim og tilt opp, men det fungerte ikke ned igjen. Etter noen minutter fungerte det begge veier igjen og da var jeg "dum nok" til å kjøre motoren opp en gang til (bare sånn halveis opp). Da skjer det samme igjen. Noen minutter går uten at jeg får kjørt motoren ned. Ikke noe "klikk" og ikke noe summing i motor. Mens dette sto på fungerte det helt ok å kjøre motoren videre opp. Noen minutter senere fungerte alt som det skulle igjen inntil vi dro hjem utpå ettermidagen dagen etter.

 

Hva kan være årsak til dette problemet?

Link to post
Share on other sites

Det virket ikke som (kjentes ikke ut som) problemet lå i vippebryteren i armen på kontrollboksen. Releet, hvor sitter det normalt på en slik gammel motor?

Link to post
Share on other sites

Releet, hvor sitter det normalt på en slik gammel motor?
Følg ledningene fra motor (Blå og grønn) Ta de ut av releet og så gir du de strøm direkte (hver for seg)

Går den jevnt da er det nok releet som er gåent. Det er dyrt.

Men består egentlig av en tett boks med 2 enkle releer inni.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Følg ledningene fra motor (Blå og grønn) Ta de ut av releet og så gir du de strøm direkte (hver for seg)

Går den jevnt da er det nok releet som er gåent.

DET skal prøves :smash: thanx :cheers:

 

Det er dyrt. Men består egentlig av en tett boks med 2 enkle releer inni.

Tja... hva er "dyrt" for denne boksen? Er det "veldig" dyrt får en vel putte vanlige 40A releer i en vanntett boks :lol:

Link to post
Share on other sites

Det gjorde jeg :yesnod:

 

Mener den kostet ca 2600 kr hvis ikke det var mer

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
Går den jevnt da er det nok releet som er gåent. Det er dyrt. Men består egentlig av en tett boks med 2 enkle releer inni.
Er det "veldig" dyrt får en vel putte vanlige 40A releer i en vanntett boks :lol:
Det gjorde jeg :yesnod:

 

Er det mulig å oppdrive kretsskjema på hvordan releene er koblet? Det ser ut som det sitter 2 "releklumper" (2 styrestrømledninger og to tykkere hovedstrømledninger på hver "klump") lavt nede og bakerst ved motoren på høyre/styrbord side.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

TTT = Ting Tar Tid

 

Med sommerhalvår og høyere temperaturer har powertrim'en på min Yamaha 80 oppført seg pent og jeg hadde nesten glemt problemene i fjor høst og i vinterferien... helt til senkvelden for 2 dager siden. Kona og jeg var ute på en trivelig kveldstur da det begynte å bli riktig kjølig i klarværet sånn like før 23-tiden. På vei inn i meget urent farvann i en liten bukt vi har vært noen ganger tidligere trimmet jeg motoren en del ut (uten risiko for at den ikke fikk kjølevann) for at motoren ikke skulle stikke dypere enn omtrent som båten. Vi kom litt for langt til styrbord og nærmet oss en tydelig hvit rurbegrodd stein som var ubehagelig nære vannflaten. Jeg setter motoren i revers, men selv om jeg gir litt mer gass er det liten virkning med propellen så høyt trimmet/tiltet. Trykker dermed inn nedoverknappen for trimmen og..... :cryin:

 

Vel jeg fikk heldigvis stoppet før vi skrapte mot steinen og man kan vel si SELVFORSKYLDT :blush: siden jeg ikke hadde ryddet opp i dette for lenge siden. Det ble gjort i dag :tongue: . Jeg har fått mange forslag både på forum-meldinger, e-post og innlegg i denne tråden. Det har vært:

1. Feil på bryter i spaken i kontrollboks

2. Dårlig kontakt i ledningsskjøt fra kontrollboks til rele

3. Dårlig rele

4. Feil på tiltmotoren

 

En hadde selv erfart trøbbel med tiltmotoren og hadde kjøpt seg releer før han oppdaget dette. Han ønsket naturlig nok å selge meg releene han ikke hadde bruk for. Da jeg bare hadde problemer med tilt/trim NED var jeg skeptisk til at det var motoren i mitt tilfelle og kunne kanskje ha nytte av hans releer. Men jeg ville nå sjekke dårlige kontakter først selv om dette har blitt en skikkelig TTT. Vel jeg fikk altså endelig gjort dette i dag. Det virker ikke som det har vært feil på trim-/tiltbryteren, men derimot var det MYE irr både på de runde kabelskoene til styrestrømmen og overraskende mye på to av hovestrøm tilkoblingene på releene. Byttet de 4 dårligste kabelskoene, pusset ren flere andre og byttet også noen irrede skiver og muttere så nå har jeg tro på at problemet er løst i noen år fremover :cheers_wine:

 

Fortsatt G O D sommer

Link to post
Share on other sites

Glemte et par ting :tongue:

 

Releene satt på styrbord side i bakkant av motoren, men disse tror jeg er i orden (T I M E will show, nå som alle de irrede kontaktene er fikset)

 

Et kretsskjema på nett som jeg hadde tenkt å bruke med NYE standard og billige releer dersom dette skulle vise seg nødvendig kan passet ikke 100%. Det kretsskjemaet var basert på vekslende releer med 5 kontakter og at trim-/tiltmotoren bare hadde 2 ledninger. Tiltmotoren på denne Yamaha 80 har tre ledninger (jord samt 2 plussledninger for hhv opp og ned) og jeg kunne dermed ha brukt standard ikke vekslende releer om det var feil på releene.

Link to post
Share on other sites

ja men det blir jo 2 ledninger det.

Jorden tar du jo ikke med i releet.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Not quite Daffy... du skjønner skjemaet med vekslende releer jorder hver sin ledning til trim-/tiltmotoren når releene er i av-stilling og legger tilsvarende sin ledning til + 12 når kun et rele av gangen slår inn. Om vi kaller ledningene for hhv OPP og NED vil du da ha følgende skjema:

Trimbryter av: Både OPP og NED jordet

Trimbryter opp: OPP til +12V og NED jordet

Trimbryter ned: OPP jordet og NED til +12V

 

Slik det er på min trim-/tiltmotor er ledning nr 3 alltid jord mens ledningene OPP og NED har åpen krets (ingen tilkobling) når trimbryteren er av. Det som er felles for begge disse trim-/tiltmotorene er at OPP og NED kun en om gangen har +12V når trimbryteren betjenes. Det omtalte skjemaet kunne likevel vært brukt, men jeg er i tvil om man da burde tatt bort jord fra hvilekontakten.

 

Ellers kan jeg bekrefte at releene nok er i orden, men jeg hadde likevel ikke fått bort problemet. Gikk altså ikke lange stunden før jeg måtte tørke av meg gliset :sad: Men denne gangen ble i alle fall feilen værende lenge nok til at jeg rakk å måle litt og konstaterte at det IKKE kommer +12V over signalledningen inn mot ned-releet i motoren. Jeg koblet fra hverandre den runde multikontakten inne i motoren i dag og smurte opp med kontaktspray. Likevel kom feilen tilbake i kveld. Jeg skal ikke garantere 100 % at ikke feilen fremdeles kan ligge i multikontakten, men heller nok mer til at jeg må krype til korset og innse at feilen mest sannsynlig ligger i kontrollboksen om det ikke er ytterligere en skjøt mellom multipluggen i motor og kontrollboksen.

 

Det som har lurt meg litt mht feilsted er at om jeg eksempelvis har satt motoren i revers når feilen har vært der slik at motoren har rykket til litt (klakk) når giret slår inn i revers så har ofte trim ned begynt å fungere igjen. Trodde derfor at vibrasjon/rykk i motoren midlertidig medførte kontakt i en dårlig kontakt inne på motoren...

Link to post
Share on other sites

Jaja... det var ikke bryteren i alle fall, men ledningen fra inne i kontrollboksen og oppover inne i gasshendelen. Der går det tre ledninger +12V til bryterens midtkontakt og så +12V til hvert av releene avhengig av om man trykker inn bryteren opp eller ned. Disse ledningene utsettes for mye bøying når man vrir gasspaken framover og bakover. Ledningen til NED-releet kunne jeg dra av for hånd da metallkordellene var av og bare plastisolasjonen var det som holdt ledningen sammen :nonod:

Link to post
Share on other sites

Never ending sto-o-ry... la-la-la, la-la-la

 

Nåja i dag ble det vel endelig en ende på "storyen" selv om det altså ble enda et "kapittel". Powertrim'en sluttet nemlig HELT å virke begge veier. Jeg koblet da fra de tre ledningene fra powertrimbryteren med de tre skjøtepluggene inne i kontrollboksen og plugget hhv ned-ledningen og opp-ledningen etter tur inn i +12V-ledningen. Da fungerte powertrim/tilt som normalt. Jeg hadde fremdeles ikke tro på selve bryteren og mistenkte nå +12V-ledningen. Splittet derfor +12V-ledningen fra "opp-ledningen" og dro med moderat kraft i den røde +12V-ledningen. Den gikk rett av på omtrent samme sted som den lysegrønne "ned-ledningen" gikk av når jeg trakk i den. Så da måtte også +12V-ledningen byttes (skjøte inn frisk ledning fra like etter bryteren). Ta det med ro... jada jeg byttet nå for sikkerhets skyld også den tredje og siste ledningen :wink: Nå fungerer det som det skal og det forventer jeg at det skal gjøre en goood stund nå håper jeg. Men man kan vel aldri vite med en 25 år gammel motor :lol:

Link to post
Share on other sites

så bra at det gikk i orden da.

ledningsbrudd er vel kanskje det første man bør tenke på ja :smiley:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

ledningsbrudd er vel kanskje det første man bør tenke på ja

Vel, man bør nok i alle fall det når det er ledninger som får en del mekaniske påkjenninger i form av bøy og tøy eller strekk...

 

Fortsatt GOD sommer :seeya:

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Løfter denne tråden litt,siden jeg nå har fått problemer med powertrimmen selv :blush:

Trimmen fungerer en liten stund både opp og ned,for å så kutte plutselig.

Hvis jeg gir powertrimmotoren et lite kakk med hammeren går den igjen en stund før den igjen stopper.

Tyder dette på at motoren er full av dritt,eller rett og slett oppbrukt?

 

Har byttet olje og luftet den nå,og det hjalp ikke noe på problemet.

Link to post
Share on other sites

Tenkte litt på børster jeg også,temmelig sikker på at det er i selve motoren feilen ligger.

Er det mulig å dele motoren og bytte børster?

Har akkurat gjort dette på bildynamo med innebygd regulator,noe i samme bane?

 

Det er temmelig sikkert at det er motoren din det er noe feil med.

Antakeligvis brudd på lederne til kullbørstene eller bare slitte børster.

 

Jeg ville ha åpnet opp motoren, renset opp og skaffet nye børster

og loddet på nye ledere. Litt avhengig av hvordan motoren er bygd opp

kan dette være en skikkelig møysommelig og kjedelig jobb men det er jo

absolutt verdt å prøve da du ikke har så mye å tape. Ny tiltmotor vil jeg tro

havner på 3-4 000,- ny i ditt tilfelle.

 

Post gjerne bilder så er det mulig jeg kan hjelpe deg underveis.

Har vært i samme båt selv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...