Jump to content

Maxum 2100 SC3 er det nokon som kjenner båten?


peterka

Recommended Posts

Må ein vere proff?

Abs. ikke, dette kan alle klare. Er en fordel å gjøre det selv, da vet man at det blir gjort ordentlig.

Altfor mange har opplevd at primeren begynner å flake av etter noen år fordi fabrikk/forhandler ikke har gjort bra nok grunnarbeid. Og det er MYE mer jobb å måtte gjøre det om igjen enn å gjøre det ordentlig når båten er ny.

Link to post
Share on other sites

Diesel i en så liten båt har mange ulemper! Kan nevne vibrasjon, støy, diesel eksos trekker opp i båten ved sakte fart, mye driftsproblemer med diesel motor(bare søk litt på baatplassen f.eks mercuiser 1,7d) og ikke minst ytelser/fartspotensiale. 220hk bensin gjør denne båten til en helt annen båt. Merforbruk med bensin blir en helt ubetydelig utgift i forhold til båten ellers koster deg.

Redigert av ADNOH (see edit history)

2015 Mazda

2016 US Ford

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har jobbet endel med disse båtene. Mitt inntrykk er at dette er mye båt for pengene. Det har ikke vært noen feil eller mangler av noe betydning på disse båtene. Kun noen defekter med instrumenter o.li. Mitt inntrykk er at diesel er mest ettertraktet, og en kunde som fikk seg en slik båt for 3-4 uker siden med diesel er veldig fornøyd med båten og skryter av lavt forbruk.

Link to post
Share on other sites

nå veit ikkje eg kor du bor i forhold til sjøen og ka planer du har for vinterlagring men du får nå omtrent en brukt opplagshenger til prisen av det det ville kostet å få bunnsmurt. Du skal tross alt gjøre reint underskroget og evt male hvert år.. så om du har planer om mange års eigerskap og hagelagring så vil en også en skikkelig henger lønne seg. Om du må kjøre langs veien et stykke så er det nå best med en registrert henger :)

Link to post
Share on other sites

Hvis du kjøper den uten henger er det bare å få lånt eller leid en tilhenger også sette fra deg båten på et forholdsvis flatt sted. Skyv båten litt bak på hengern, legg under en isoporkloss under hvert hjørne, vipp hekken nedpå klossene mens du triller tilhengeren fremover. Pass på å ikke slippe sveiva. Det gjør vondt., når båten er nesten av hengeren er det bare å plassere en kloss under baugen også. Når våren kommer er det bare å vinsje båten opp på hengeren igjen. Dette går kjempefint. Har gjort dette alene daglig med båter opp til ca. 22 fot i 2-3 år uten problem.

Link to post
Share on other sites

Har gjort det minst 100 ganger med både brenderup, tysse og svela-henger uten problem, men hvis man gjør det daglig så kommer man fort inn i det. Jeg har pleid å slipe ut en meter eller to på stroppen slik at den er låst, også skyve båten bakover. Det går helt fint og da pleier den å komme omtrent på vippepunktet. Da er det bare å plassere de bakerste klossene under båten og skyve den sakte og sikkert av. Det er ikke noe problem.... gammelt røvertriks som vi har brukt i bransjen i mange mange år. :sailing::sailing:

Link to post
Share on other sites

Diesel i en så liten båt har mange ulemper! Kan nevne vibrasjon, støy, diesel eksos trekker opp i båten ved sakte fart, mye driftsproblemer med diesel motor(bare søk litt på baatplassen f.eks mercuiser 1,7d) og ikke minst ytelser/fartspotensiale. 220hk bensin gjør denne båten til en helt annen båt. Merforbruk med bensin blir en helt ubetydelig utgift i forhold til båten ellers koster deg.

 

 

 

Må si meg veldig uenig med deg her. "Mye driftsproblemer med dieselmotorer" ?? og fordi at det er noen innlegg her på forumet om problemer med denne 1,7 literen, betyr det at denne motoren er dårlig ? er du klar over hvor mange motorer av denne typen som går bare i norge ? og ubetydelig utgifter i forhold til bensin!? Kunne tatt er regnestykke på det på la oss si 100 timers bruk en sommer, men det gidder jeg ikke nå!

må få sagt at du har rett i argumentet ditt med ytelser/fartspotensiale.

Link to post
Share on other sites

dette er og blir en drittmotor og ville ikkje hatt en om eg fikk den gratis! Og attpå til er heile apparatet rundt mildt sagt et tvilsomt foretak. Men den er nå erstattet av en ny modell.. Men uavhengig av dette så er motoren rett og slett for liten for slik en båt.

Redigert av Korsnes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hele opplegget her blir vel det samme hvis jeg sier at joda comet 2300 (hvis det er det du har) er en drittbåt jeg ikke ville hatt om jeg fikk den gratis. hadde jeg fått den uansett, hadde jeg skrudd ut butpluggen og latt den synke til havets bunn der den hører hjemme. Denne båten er vel erstattet av en ny en og.... eller?

 

sorry offtopic trådstarter!

Link to post
Share on other sites

dette var veldig saklig. Du er åpenbart for blindet av at du har en slik sjøl eller for dum til å sjå realitetane. At din virker akkurat nå har absolutt ingenting med saken å gjøre. Og så lenge du ikkje har hatt trøbbel har du antagelig heller ikkje fått med deg at noe saklig hjelp å få fra Brunswick ikkje er mulig uten ekstreme tiltak. Eg kjenne akkurat den sorten der som er illsint med en gang noen sier noe gale om det de har. Uansett hva de har så er det beste sort sjøl om det stinker opp heile nabolaget.

Vel en dag vil du og garantert få meir trøbbel enn du aner med den der og du rådes til å kvitte deg med den mens den virker. Om du vil ta rådet eller sitte der med hodet i ræva , vel det driter eg i.

 

at det er en svak vibrerende pinglemotor burde være god nok grunn til å holde seg unna å ha i en båt laget for kosebruk.

Redigert av Korsnes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har flere kompiser som har 1,7d i båt, jeg vet derfor hva jeg prater om når det gjelder støy, vibrasjoner og svakheter. Når det gjelder drivstofforbruk skjønner jeg ikke at folk maser om dette i denne båtstørrelsen. De fleste som har båt i denne størrelsen kjører mindre enn 50t pr. år. Selv kjører jeg ca 80t pr år på min Suzuki DF 115 4takt, mine drivstoff utgifter ligger på ca kr.4000,- pr år. Hadde jeg valgt diesel kunne jeg redusert dette med kanskje kr.1500,-. Dette er jo bare vekslepenger når du har en båt til kr.300.000,-, hvor du har renteutgifter, servicer, forsikring, vinterkonservering, lagring, båtplass etc.

 

De som velger diesel i denne båtstørrelsen gjør det uten selv å ha vurdert realitetene, men hørt på noen gamle båtfolk med erfaring som er foreldet.

2015 Mazda

2016 US Ford

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...