peterka Startet 20.Oktober.2009 Del på Facebook Startet 20.Oktober.2009 Eg vurderer ein daycruiser Maxum 2100sc3 diesel 120 hk. For å få ned prisen så får eg denne ikkje med dregg, fendere og ikkje bunnsmurt. No lurer eg på om dette er ein bra båt og om det er vanskelig å bunnsmørre ein ny båt. Eller er det som å male noko anna. Må ein vere proff? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 20.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2009 vurder heller den med V6 bensin! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 20.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2009 Må ein vere proff? Abs. ikke, dette kan alle klare. Er en fordel å gjøre det selv, da vet man at det blir gjort ordentlig. Altfor mange har opplevd at primeren begynner å flake av etter noen år fordi fabrikk/forhandler ikke har gjort bra nok grunnarbeid. Og det er MYE mer jobb å måtte gjøre det om igjen enn å gjøre det ordentlig når båten er ny. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ynroenn Svart 20.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2009 Enig med både Korsnes og Ingar Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
peterka Svart 20.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2009 Så dere kjenner båten? Kvifor denne motoren på 220 hk? Er ikkje den ein bensinsluker i forhold til dieselen? Kva synnes dere om båten da? Iforhold til bayliner 652 feks? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ADNOH Svart 20.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2009 (redigert) Diesel i en så liten båt har mange ulemper! Kan nevne vibrasjon, støy, diesel eksos trekker opp i båten ved sakte fart, mye driftsproblemer med diesel motor(bare søk litt på baatplassen f.eks mercuiser 1,7d) og ikke minst ytelser/fartspotensiale. 220hk bensin gjør denne båten til en helt annen båt. Merforbruk med bensin blir en helt ubetydelig utgift i forhold til båten ellers koster deg. Redigert 20.Oktober.2009 av ADNOH (see edit history) Sitér dette innlegget 2015 Mazda 2016 US Ford Link to post Share on other sites More sharing options...
peterka Svart 20.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2009 Men eg føler at viss eg velger dieselen så er det lettere å bli kvitt den seinare. Dessutan så får eg bedre pris som brukt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaftein ØL Svart 20.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2009 Jeg har jobbet endel med disse båtene. Mitt inntrykk er at dette er mye båt for pengene. Det har ikke vært noen feil eller mangler av noe betydning på disse båtene. Kun noen defekter med instrumenter o.li. Mitt inntrykk er at diesel er mest ettertraktet, og en kunde som fikk seg en slik båt for 3-4 uker siden med diesel er veldig fornøyd med båten og skryter av lavt forbruk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
peterka Svart 20.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2009 Så det er ein båt som er godt sammen skrudd? Korleis er stereoanlegget på båten? Skal vist vere eit oppgradert anlegg med mykje lyd:) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
peterka Svart 22.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 Viss eg kjøper denne båten så får eg den tilkjørt, men korleis skal eg lage eit stativ som den står på? Finnes det krybber? Når eg skal bunnsmørre båten korleis skal eg få dette til når den står på stativ? Tips? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaftein ØL Svart 22.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 Det er bare å sette den på tre isoporblokker. De kan du kjøpe i byggevarresjappa. Går helt fint Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
peterka Svart 22.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 Den skjønte eg ikkje. Korleis skal desse plasserast? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 23.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2009 det er ikkje hva båten står på som er problemet, den kan stå trygt på hvasomhelst. sjøl noen biter plank og et par ølkasser som støtter holder lenge. Praktiske problemet er å få den av og på hengeren i hagen ;) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
peterka Svart 23.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Oktober.2009 Du har rett. Eg har ein kompis som har lastebil med kran, men eg veit ikkje kor mykje den kan løfte. Kanskje det ikkje var så lurt å kutte ut bunnsmørringen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 23.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2009 nå veit ikkje eg kor du bor i forhold til sjøen og ka planer du har for vinterlagring men du får nå omtrent en brukt opplagshenger til prisen av det det ville kostet å få bunnsmurt. Du skal tross alt gjøre reint underskroget og evt male hvert år.. så om du har planer om mange års eigerskap og hagelagring så vil en også en skikkelig henger lønne seg. Om du må kjøre langs veien et stykke så er det nå best med en registrert henger :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaftein ØL Svart 23.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2009 Hvis du kjøper den uten henger er det bare å få lånt eller leid en tilhenger også sette fra deg båten på et forholdsvis flatt sted. Skyv båten litt bak på hengern, legg under en isoporkloss under hvert hjørne, vipp hekken nedpå klossene mens du triller tilhengeren fremover. Pass på å ikke slippe sveiva. Det gjør vondt., når båten er nesten av hengeren er det bare å plassere en kloss under baugen også. Når våren kommer er det bare å vinsje båten opp på hengeren igjen. Dette går kjempefint. Har gjort dette alene daglig med båter opp til ca. 22 fot i 2-3 år uten problem. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
peterka Svart 23.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Oktober.2009 Vil ikkje båten kulte? Er det så lett å vinsje av ein båt på 1600 kg? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 23.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2009 dette kommer nok veeldig an på hengeren. Den med å skyve bakover på hengeren har vær komplett umulig på de eg har hatt. Sist eg var med på dette så bitta vi båten til et tre og kjørte sakte framover ;) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaftein ØL Svart 24.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2009 Har gjort det minst 100 ganger med både brenderup, tysse og svela-henger uten problem, men hvis man gjør det daglig så kommer man fort inn i det. Jeg har pleid å slipe ut en meter eller to på stroppen slik at den er låst, også skyve båten bakover. Det går helt fint og da pleier den å komme omtrent på vippepunktet. Da er det bare å plassere de bakerste klossene under båten og skyve den sakte og sikkert av. Det er ikke noe problem.... gammelt røvertriks som vi har brukt i bransjen i mange mange år. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Slacky Svart 24.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2009 Diesel i en så liten båt har mange ulemper! Kan nevne vibrasjon, støy, diesel eksos trekker opp i båten ved sakte fart, mye driftsproblemer med diesel motor(bare søk litt på baatplassen f.eks mercuiser 1,7d) og ikke minst ytelser/fartspotensiale. 220hk bensin gjør denne båten til en helt annen båt. Merforbruk med bensin blir en helt ubetydelig utgift i forhold til båten ellers koster deg. Må si meg veldig uenig med deg her. "Mye driftsproblemer med dieselmotorer" ?? og fordi at det er noen innlegg her på forumet om problemer med denne 1,7 literen, betyr det at denne motoren er dårlig ? er du klar over hvor mange motorer av denne typen som går bare i norge ? og ubetydelig utgifter i forhold til bensin!? Kunne tatt er regnestykke på det på la oss si 100 timers bruk en sommer, men det gidder jeg ikke nå! må få sagt at du har rett i argumentet ditt med ytelser/fartspotensiale. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 24.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2009 (redigert) dette er og blir en drittmotor og ville ikkje hatt en om eg fikk den gratis! Og attpå til er heile apparatet rundt mildt sagt et tvilsomt foretak. Men den er nå erstattet av en ny modell.. Men uavhengig av dette så er motoren rett og slett for liten for slik en båt. Redigert 24.Oktober.2009 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Slacky Svart 24.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2009 hele opplegget her blir vel det samme hvis jeg sier at joda comet 2300 (hvis det er det du har) er en drittbåt jeg ikke ville hatt om jeg fikk den gratis. hadde jeg fått den uansett, hadde jeg skrudd ut butpluggen og latt den synke til havets bunn der den hører hjemme. Denne båten er vel erstattet av en ny en og.... eller? sorry offtopic trådstarter! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 24.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2009 (redigert) dette var veldig saklig. Du er åpenbart for blindet av at du har en slik sjøl eller for dum til å sjå realitetane. At din virker akkurat nå har absolutt ingenting med saken å gjøre. Og så lenge du ikkje har hatt trøbbel har du antagelig heller ikkje fått med deg at noe saklig hjelp å få fra Brunswick ikkje er mulig uten ekstreme tiltak. Eg kjenne akkurat den sorten der som er illsint med en gang noen sier noe gale om det de har. Uansett hva de har så er det beste sort sjøl om det stinker opp heile nabolaget. Vel en dag vil du og garantert få meir trøbbel enn du aner med den der og du rådes til å kvitte deg med den mens den virker. Om du vil ta rådet eller sitte der med hodet i ræva , vel det driter eg i. at det er en svak vibrerende pinglemotor burde være god nok grunn til å holde seg unna å ha i en båt laget for kosebruk. Redigert 24.Oktober.2009 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Slacky Svart 24.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2009 1. jeg er overhodet ikke illsint. 2. jeg har aldri sagt jeg har beste sort, og tror det ikke heller. 3. det irriterer meg bare litt at du sier at denne motoren er noe drit, uten noen som helst videre forklaring. I rest my case! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ADNOH Svart 24.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2009 Har flere kompiser som har 1,7d i båt, jeg vet derfor hva jeg prater om når det gjelder støy, vibrasjoner og svakheter. Når det gjelder drivstofforbruk skjønner jeg ikke at folk maser om dette i denne båtstørrelsen. De fleste som har båt i denne størrelsen kjører mindre enn 50t pr. år. Selv kjører jeg ca 80t pr år på min Suzuki DF 115 4takt, mine drivstoff utgifter ligger på ca kr.4000,- pr år. Hadde jeg valgt diesel kunne jeg redusert dette med kanskje kr.1500,-. Dette er jo bare vekslepenger når du har en båt til kr.300.000,-, hvor du har renteutgifter, servicer, forsikring, vinterkonservering, lagring, båtplass etc. De som velger diesel i denne båtstørrelsen gjør det uten selv å ha vurdert realitetene, men hørt på noen gamle båtfolk med erfaring som er foreldet. Sitér dette innlegget 2015 Mazda 2016 US Ford Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.