Jump to content

Service intervall Eberspächer D5?


LarsL

Recommended Posts

Jeg har en Eber D5 som jeg er meget fornøyd med. Den varmer godt, bruker lite diesel og forholdsvis lite strøm.

I det siste har den begynt å ryke kraftig når jeg starter den opp. Så stopper den nesten med det samme og restarter, da går den som normalt. Hva kan det ha seg?

 

Hvilke service intervaller er det og hva bør tas service på? Veke, glødespiral eller lignende?

Den er snart 3 år gammel og har vel godt ca rundt 2000 timer

 

Lars

Link to post
Share on other sites

Hei Lars.

 

Min Eberspächer D2 hadde i våres et lignende problem. Under start kom det mye røyk og jeg hørte at den gjorde et startforsøk uten å ville tenne helt, noen sekunder senere kom det et "poff", og så forsvant røyken og den startet. Etter anbefaling av Termomarin skiftet jeg et gitter som sitter rundt glødepluggen. Det var sotet, men med nytt rent gitter fungerer nå oppstarten utmerket. Om D5'n har slikt gitter vet jeg ikke, men slik røyk skyldes vanligvis soting et eller annet sted. Et godt forebyggende råd er å kjøre varmeren en stund på full guffe før en slår den av. Dette er spesielt viktig ved kraftige varmere som ofte går på svak varme.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har blitt anbefalt å bytte glødeplugg og gitter årlig.

Det var da voldsomt! Da jeg ringte Termomarin om mitt problem og spurte om det kunne være glødepluggen som var problemet, sa han nei,- glødeplugg til Eber D2 og D4 solgte de omtrent ingenting av. Men nå er vel glødepluggen på D5'n litt annerledes enn på D2 og D4 hvor pluggen er keramisk og koster over 900 kroner! Så årlig bytte blir det i hvert fall ikke for meg!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det var da voldsomt! Da jeg ringte Termomarin om mitt problem og spurte om det kunne være glødepluggen som var problemet, sa han nei,- glødeplugg til Eber D2 og D4 solgte de omtrent ingenting av. Men nå er vel glødepluggen på D5'n litt annerledes enn på D2 og D4 hvor pluggen er keramisk og koster over 900 kroner! Så årlig bytte blir det i hvert fall ikke for meg!

 

Lars H.

 

Nope. 495 koster den vel.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Priser fra Termomarin:

D5: gitter kr.113,- glødestift kr.473,-

D2 og D4: gitter kr.66,- glødestift kr. 972,-

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Mannen som hjalp meg tmed montering av D2 sa at det ikke var nødvendig med service,den går til den stopper.Han hadde også reparert en hel del av disse,men det pga.sot og slikt ved lav gange.Så som Lars H.her skriver sa han at det lureste var å gi full guffe en gang iblant.Og ja,mannen er reperatør,montør av Eber her oppe på ett autorisert verksted

Redigert av m/s draugen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...