Arvid_A Startet 12.Juli.2004 Link til dette innlegget Startet 12.Juli.2004 Tidligere i sommer hadde vi en både litt plagsom og pinlig opplevelse ute i Skagerak, da vi på veg til Skagen med seilbåt (for motor), gikk rett i et drivgarn midt på mørkeste natta, ca. 15-20 sjømil vest av Smøgen i Sverige. Det sier seg selv at det ble bråstopp og propellen full av garn. Heldigvis var det godt vær og blikk stille, så bortsett fra et par irriterte fiskere som fikk ødelagt et garn, og at vi måtte ha tauehjelp av redningsskøyta fra Smøgen, med påfølgende dykkerjobb, gikk dette nådig for seg. For å unngå slike hendelser i fremtiden, lurer jeg på om noen her på forumet kjenner til hvorvidt det er spesielle soner eller områder hvor drivgarnsfiskerne holder til, og som annen trafikk følgelig bør holde seg unna der ute? Greit nok at fiskebåten som ligger i enden av garnlenka har påbudt lanterneføring, og at andre enden av lenka skal være merket med en (liten) blinkende lysbøye, men det er likevel ikke så helt enkelt å se hvor de 100-200m lange garnlenkene går, når man kommer der i mer eller mindre dårlig sikt om natta. Når så fiskerne, som i vårt tilfelle, heller ikke kaller opp på VHFen, når de ser hva som er i ferd med å skje, så kan resultatet fort bli betydelig verre enn hva vi opplevde! Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 12.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2004 Hører stadig at fiskerne i Oslofjorden kaller opp Horten kontroll for å si fra hvor drivgarnet befinner seg. Men beskjeder utover dette har jeg aldri hørt. Som du sier så er det ikke lett å oppdage et drivgarn med den merkingenj du tilkjennegir. Her skulle det natterstid vært en bedre merking. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Vanisian Svart 12.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2004 Hei! For endel år tilbake da det var tillatt å drive etter laks utenfor kysten, mener eg å huske att kystradiostasjonene gjekk ut på kanal 16 og opplyste om kor dette foregjekk. Da med posisjoner og lengder på dei forskjellege drivlenkene. Kansje Svenskene burde gjera det samme? Jo_Eirik veit kansje mer om dette. Steinar Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.