Jump to content

Ny komplett D3 motorpakke, hva følger med.


onkel_ove

Recommended Posts

Hei. Den gamle VP V8 bensinmotoren valgte å ta kvelden nå i sensommer. (gikk varm, topper, ventiler stempel gikk alt til helv..)

 

Har nå fått et meget forlokkende tilbud på en "komplett" D3-motorpakke med drev, ferdig montert og instrumentert (men ikke detaljspesifisert)

 

Har solgt det gamle drevet (290DP) der jeg i utgangspunktet skal gi med alt. Spørsmålet mitt er: Er det mulig at jeg kan gi med for mye (som evnt ikke er med på den nye pakken) tenker da på hele opplegget for hydraulikk, wirer, el opplegg, hydraulisk styring osv.

 

Holder nemlig på nå å demontere bakplaten, med det som følger med.

 

Vil bare være sikker at jeg ikke gir med for mye, og får en tileggsregning på div ting, utover de 220K jeg skal gi.

 

Setter pris på om noen har noe erfaring med dette. Bare spør hvis jeg er uklar på noe? (hiver meg tilbake i motorrommet og mekker litt til så lenge)

Mvh

Ove

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Link to post
Share on other sites

Nei.. Tviler på at det er noko som stemmer overens med din gamle bensinmotor. 290 drevet og drevet til D3 er heilt ulike, så med stor sansynlighet så må du sikkert plaste igjen det gamle hullet og lage nytt hull for det nye drevet. Men det er bare å ringe til ein VP-forhandler, så får du korrekt svar med ein gang.

Link to post
Share on other sites

Enig med bitteliten :yesnod: De gir nok "godt" tilbud på den "gamle" 190 nå som den nye har kommet, men 220 var vel ikke røverpris eller?

 

Leste forresten nyeste blad av Motorboat and yachting.. der skulle de teste Windy tornado? husker ikke helt båten men anyway.. den var satt opp med de nye 220 d3 og med joystick kontroll ala IPS.. De var hos Windy i august for og teste.. det gikk ikke da det var trøbbel med elektronikken på babyen.. De skulle heller teste det når barnesykdommene er eliminert :rolleyes:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Prisen var på den siste gamle versjonen av D3-190HK. Ferdig montert og kablet for 220.000,- Prisen for den nye blir 80K dyrere. Så jeg tror tilbudet jeg har fått er meget bra (er forøvrig av Garstad i Stavanger jeg har fått tilbudet)

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hvor godt kjent trådstarter er med Volvo Penta D3, men denne motoren er ikke akkurat kjent for god kvalitet og driftssikkerhet. Det er nå kommet en helt ny D3. Jeg gjengir her et innlegg fra meg fra en annen tråd hvor det står en del om problemene med D3 samt lanseringen av den nye D3:

 

Det er rimelig godt kjent i båtbransjen at Volvo Penta D3 har vært beheftet med mye problemer. Men D3 fikk i 2008 forbedret turbo og nye injektorer. Dessuten ble høytrykkspumpen og luft- og dieselfilter skiftet ut med forbedrede utgaver. I tillegg til mange turbohavarier på D3, har den vært mye plaget med varmgang, og sist men ikke minst elektronikkproblemer. Forhandlere har hatt mye ekstraarbeid som følge av garanti- og reklamasjonsansvar med denne motoren.

 

Tidligere har jeg i en god del innlegg linket til disse to nettsidene for at eksisterende eller nye eiere av D3, får den oppgradert i henhold til kontrolliste sendt fra Volvo Penta til forhandlere og serviceverksteder. Her er en link til Båtmagasinet om dette:

 

Misforståelse om D3-service

 

Her er en annen link fra klikk.no(tidligere publisert på kastloss.no) om problemene og utbedringene på D3:

 

Volvo Pentas minstemann, D3, har hatt visse problemer. Nå skal de være utbedret.

 

Det har også vært skrevet om problemene med D3 i utenlandsk båtpresse, og på utenlandske båtforum står det også mye om vanskene med D3.

 

Men vanskene så ikke ut til å ville gi seg til tross for store oppgraderinger og utbedringer. Volvo Penta har nå lansert en helt ny D3. Her er en link fra klikk.no om dette:

 

Volvos nye folkemotor

D3 har vært Volvos sorte får. Nå lanserer de ny oppfølger.

 

Sitater(uthevinger av meg):

 

Det er ingen stor hemmelighet at Volvo Pentas D3 dieselmaskin, som er hentet fra Volvos personbilavdeling, har vært et irritasjonsmoment både for Volvo selv og for båtkundene der ute. Etter hva Hjemmet Mortensens båtredaksjon erfarer, har enkelte båtprodusenter hatt tekniske problemer med opp til 30 prosent av D3-motorene de har levert. De høyteknologiske motorene har gitt fordeler både hva gjelder ytelse, forbruk og støybilde, men er dessverre også vesentlig mer følsomme og går lettere i stykker. Det er vanskelig å anslå hva dette kan ha kostet Volvo Penta - både i kroner og omdømme.

 

Volvo Penta svarer nå med å lansere en helt ny D3 motor som på nytt skal gjenvinne tillitten til båtkundene og båtprodusentene. Og når Volvo Penta sier helt ny, så mener de helt ny. Motoren har fortsatt fem sylindre med 2,4 liters volum, men den lette aluminiums motorblokken er nyutviklet. Motoren har såkalt Cross-flow kjøling, og er i motsetning til forgjengeren utstyrt med en VGT, altså elektronisk styrt variabel turbo. Nye injektorer sørger for friskere krefter, samtidig som at motoren er bygget for å tilfredstille de nye "on-road Euro V utslippskravene". Elektronisk EVC girboks blir også standard på nye D3, slik den er på D4 og D6.

 

Nå gjenstår det bare å se om den nye D3 er mer holdbare enn den forrige versjonen.

Link to post
Share on other sites

Ja, trodde og det. Motoren har vært på markede en stund, og etter som jeg forstår her på BP så er det stort sett bra. Men er klart jeg kunne tenkte meg den nye på 220 HK, med div forbedringer. Men er kost nytte her, for etter som jeg forstår, ligger det på rundt 300K ferdig montert (som nevnt tidligere) og da begynner en allerede høy regning å bli skyhøy. Er en 94 mod. Nidelv 690 jeg har. Båten begynner å bli noen år etter hvert.

 

Men fikk i grunnen ikke noe svar på det som innlegget ble startet for:

 

Jeg har demontert drev og bakplate (se vekk fra motor, for den ligger i 1000 deler på jobben min) sammen med all hydraulisk styring, tilt, wire, ja rett og slett demontert og luket ut alt som har med fremdrift å gjør. (eneste som står igjen er varmtvannsbereder og trimflaps)

 

I forhold til at jeg sansynligvis kjøper ny motor med drev, er det noe fare for at jeg gir med for mye når jeg nå har solgt drev (med plate og propell og alt tilbehør) Som jeg evnt ikke får med når jeg kjøper en ny motorpakke. Tenker på div el opplegg, wire, kabler, div hydraulikk osv.

 

Håpet i grunnen å få svar på dette i går, da jeg var på mekking, for har skrudd ned og av det som kan i motorrommet.

 

Men nå på dagtid kan jeg bare sjekke med leverandøren av tilbudet.

 

Men ellers, er det noen som har tips om andre motoralternativ jeg kan ha, og til hvilken pris ferdig montert. (Både inn og utland)

 

Ove

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Link to post
Share on other sites

Du har altids Coastalrides i Uk som leverer pakker : http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=19510980

 

Gunstig pund gjør sitt til og få gode tilbud.

 

Costalrides er ryddige og leverer de de skal. Har handlet propeller og div der før.

 

Men husk ved kjøp fra utlandet så frafaller 5 års reklamasjon som vi har i norge. Kun ordinær garanti som gjelder.

 

Lasa har også gode tilbud på motorer.

 

Yanmar kjører høst kampanje om dagen. ( det hadde hvert mitt valg)

Så har du Steyr som er meget gode motorer.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...