Jump to content

Selge båt med eller uten ekstrautsyr


tom-ass

Recommended Posts

Jeg skal selge gamlesnekka, dvs jeg har prøvd litt nå i høst, men nå setter jeg på burka'n og prøver igjen til våren. Båten er denne: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18468981

 

Jeg har fått en henvendelse av en kompis som vil kjøpe varmeren, den er ny og ble montert i vår. Den kostet rundt 10 lapper, og jeg får 8 lapper for den nå.

 

Videre er jo stereoen ganske bra, som jeg godt kunne tenkt meg i den nye båten jeg har kjøpt, det vil iallefall være billigere for meg å ta den ut og flytte den, i forhold til å kjøpe nytt.

 

Hva mener dere, bør jeg la dette sitte i båten , eller skal jeg ta det ut og selge båten uten varmer og stereo? Jeg kan jo i realiteten gå ned 10-12 tusen på prisen.

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Det er en vanskelig avgjørelse å ta egentlig. Tror nok det har mest med om båten er lettsolgt eller ikke. Med lettsolgt mener jeg en kombinasjon av pris og båtmerke/modell.

 

Dyre båter (1,5 mill +) er slik at der "forventer" en at alt utstyr skal være innmontert. Begynner man å plukke ut utstyr derfra, tror jeg ikke den blir så lett å selge, til en "akseptabel pris.

 

Men, det kommer jo litt an på hvilket utstyr som er innmontert, og hva som tas ut. Tror ikke man kan lage en generell regel her....men det er tydelig at selv med masse utstyr blir den ikke mer lettsolgt...til en for selger god pris.

 

Litt rart egetnlig at markedet for de dyreste båtene ligger nede, for rentene gjør jo det også?

 

O,g jo mer man snakker om kjøpers marked i "nedgangstider", jo mer blir det nettopp det.

Link to post
Share on other sites

Mitt inntrykk er at utstyr som er "normalt " å ha i en slik type båt og prisklasse, bør være inkl i prisen.

Men om du bytter stereoanlegget fra ett år gammelt til ett f.eks:5 år, er sikkerhet ikke så nøye.

Dieselvarmer er kansje ikke vanlig, om du har annen varmekilde.

Dette er slik jeg tenker og må vurderes i hvert tilfelle.

Når jeg solgte snekka i sommer var det flere som ville ha hatt mer/alt av utstyr, helt til rette person kom. Han bestemte seg når han kom bort til snekka. Han sa: vi må vel bli enige om prisen. Og det ble vi.

Når jeg handlet ny båt, betydde utstyret som fulgte med inn på hvor mye kjøpesummen ble.

 

Lykke til med salg av båt :wink:

Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk.

Link to post
Share on other sites

Hva mener dere, bør jeg la dette sitte i båten , eller skal jeg ta det ut og selge båten uten varmer og stereo?

 

Jeg ville nappet ut varmeren dersom jeg hadde fått 80% igjen for den. Litt mer usikker med stereoen, ville muligens erstattet den med en billigere dersom den opprinnelige er en dyr utgave. Du vil da ha litt å gå på når båten skal selges.

 

Når jeg solgte Sollux'en min for 4 år siden, hadde jeg den for salg hele vinteren. Først på finn.no på høsten, deretter på autodb.no gjennom vinteren. Båten ble solgt i mars ferdig vinterinnpakket.

 

Du har et pent eksemplar, skulle være kurrant å selge når sola skinner til våren. Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Jeg tror utstyret må være helt spesielt for at du skal ta det ut før salg.

 

Det måtte i tilfelle være der en potensiell kjøper pruter på prisen, og dere blir enige om at det og det utstyret trenger han ikke, bare for å få ned prisen.

 

Normalt tar alle det som en selvfølge at innmontert utstyr medfølger. Det er noe av det gode ved å kjøpe brukt båt...at du gjerne får med masse utstyr!

 

Vi hadde faktisk en periode her for få år siden, hvor prisen på bruktbåt var nesten like høy som ny båt, men...du fikk med utstyr i den brukte for masse penger.

Link to post
Share on other sites

Jeg kommer til å bytte stereoen iallefall, kjøper en ny en til en tusenlapp og setter inn, så lar jeg varmeren stå i.

 

Jeg tror nok allikevel de fleste snekkene fra 80-tallet ikke har varmer da men... Og det blir jo heller ikke noe åpent hull etter den, derimot blir det et skap til som kan brukes til oppbevaring!

Redigert av tom-ass (see edit history)

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Ok folkens, jeg kommer til å la varmeren sitte i!

 

Det er sikkert et slik bygdefenomen at det ikke er varmer i båtene her oppe, iallefall er det ikke mange i båthavna mi på Storsjøen. Jeg er nok ekstrem, med over 50 netter i båten på en innsjø, minus de 14 dagene jeg var på fjorden da.

 

Men jeg lar altså varmeren sitte i, men stereoen bytter jeg ut. Er ikke sikkert den neste eieren vil ha den uansett, da det er litt kraftig og ganske unødvendig igrunn, men jeg liker god lyd, og spiller hjerne hså høyt det går når jeg er alene ombord.

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Det er jeg helt enig med deg i.

 

kanskje prøve å avtale med kompisen at han ikke kjøper varmer før du har solgt båten?

Med mindre det tar for lang tid eller han kommer over en meget rimelig en da selvfølgelig

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...