eysteind Startet 22.Januar.2003 Link til dette innlegget Startet 22.Januar.2003 Har planer om å kjøpe ein ca 20 fots båt med fart ca 20kn og dieselmotor til ca 100.000 f. imp. Blir sikkert ein Daycruser. Nå som svenske krona er så lav, vil det ikkje lønne seg å kjøpe ein slik båt i sverige? Ser at prisane der er ein god del lavere enn i norge. Vill dette lønne seg? Kva / kor mykje vil ein slik import koste ca? Kva må eg betale for? Finnst her ein kallkulator på nettet som omregner slikt? Er det andre land som er meir lønsomt å importere frå enn sverige? PS Skal ikkje ha amrikanske båter! Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 22.Januar.2003 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2003 Følg med i neste nummer av Båtmagasinet som kommer 10. februar. Det er annonsert en artikkel om båtkjøp i Sverige i neste nummer. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 22.Januar.2003 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2003 Du må betale moms og hestekraftavgift ved import fra Sverige. Vær obs på at det vanker fengsel om du "tar sjansen" å gir blaffen i å tolle inn båten, vet ikke hvor stor sjansen er for å bli tatt nå som registeret er frivillig Har tenkt litt på å importere seilbåt fra Sverige selv. Ser at en båt som koster 90 000 i Norge fort er å finne for 60 000 i Sverige og selv om man sikkert kan prute litt i Norge er dette en stor forskjell. I tillegg er utvalget bedre i Sverige. Sitér dette innlegget Link to post
Jonny Svart 22.Januar.2003 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2003 eysteind: Finnst her ein kallkulator på nettet som omregner slikt?Ja, bare søk på "Valutakalkulator". Og der dukker opp flere. Jeg har brukt den første som da har dukket opp. Og det er Aftenposten sin, den virker helt OK. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 22.Januar.2003 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2003 Hei. Kanskje du ikke skal tenke for lenge. Idag ble renten satt ned med 0,5%, og en ny reduksjon på 0,5% er ventet i april. Dette bl.a. for at den norske kronen ikke skal være så sterk i forhold til euro og svenske kroner. Kursen på svenske kroner steg faktisk fra vel 79 til vel 80 allerede i løpet av dagen. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Keiko Svart 14.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2003 Hay... Ser at flerer utenlanske båter annonseres i norske medier. Det er også båter som er produsert i norge. Er det full avgift på en slik båt (Hk-avgift+moms) ??Eller.. Sitér dette innlegget Link to post
kito Svart 14.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2003 Ja!! Men det er opp til din egen samvittighet. Sitér dette innlegget Link to post
Ole-Jacob Svart 14.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2003 På nye båter er det selvsagt fradrag for svensk mva.. Svenskene har imidlertid ingen hk avgift, så denne må påberegnes uansett! Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 15.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2003 Hk avgiften kan du gjøre noe med, men det kommer selvsagt an på din samvittighet. Plkukk ut motoren før båten ankommer norsk grense. Da er det bare m.v.a som skal betales. Motoren kan du selv ta over grensa som delemotor til bilen eller industrimotor senere... Da "slipper" du du hk avgiften. Moralsk er jo ikke dette helt korrekt fremferd, men man kan jo spare staten for noen avgiftskroner på dette. Kommer båten fra USA som er del av de annonserte båtene gjør, så pass på CE merkingen, hvis ikke er på plass så kan dette fort bli et mareritt .... et kostbart et også. Det skal kun beregnes m.v.a av båt og frakt og eventuell forsikring... Jeg fikk min levert til Gøteborg for noen år siden, motorene ble plukket ut i Gøteborg og satt på tilhenger. Disse ble skrotet da dette var V8 bensiner i rimelig dårlig forfatning, men mariniserng og gear ble selvsagt plukket av før motorene ble kondemnert i Sverige (les dumpet på hensiktsmessing sted).. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Keiko Svart 15.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2003 Regnes momsen av "fakturabeløpet"? Eller har Tollvesnet egne priser på båten. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 15.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2003 Moms beregenes utfra fakturabeløpet. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 15.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2003 Moms beregenes utfra fakturabeløpet. De plusser vel på noe fraktkostnader selv om du henter båten på egen kjøl, tror jeg det var. Sitér dette innlegget Link to post
JohHans1 Svart 15.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2003 Hvis du tenker på å importere fra USA har jeg et godt råd; styr klar av Unique Boats..... :nono: Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 15.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2003 Bare hiver meg innpå med en kort påminnelse om at det er en importkalkulator i medlemssidene. Det står det også litt om beregningsgrunnlag. Sitér dette innlegget Link to post
colabrus Svart 28.November.2004 Link til dette innlegget Svart 28.November.2004 Er det noen som har erfaring med import av båt fra usa her? Er det noe som man kan få til selv? Eller må man bruke eit import-firma? Hvor mye kommer tollen på? Ronny Sitér dette innlegget Link to post
evenR4u Svart 28.November.2004 Link til dette innlegget Svart 28.November.2004 Prøv et emnesøk her på plassen med nøkkelord "import", "USA", el noe slikt så får du opp bøtter av innlegg i mange tråder. evenR4u Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post
Kjelli Svart 28.November.2004 Link til dette innlegget Svart 28.November.2004 Er det noen som har erfaring med import av båt fra usa her? Er det noe som man kan få til selv? Eller må man bruke eit import-firma? Hvor mye kommer tollen på? Ronny Ja vi er vel flere med dårlig erfaring her. Der står en del i gamle innlegg om dette. Send en IM hvis du vil. mvh Kjelli Sitér dette innlegget Link to post
sirius Svart 28.November.2004 Link til dette innlegget Svart 28.November.2004 Dette er vi flere som har fått erfaringer med etterhvert, det er som Kjelli sier bare å ta kontakt om du lurer på noe. Det er ikke alt som egner seg på trykk av erfaringer. Sirius Sitér dette innlegget Akkeladden 475 Fighter / Yamaha 55 Link to post
unknownuser Svart 28.November.2004 Link til dette innlegget Svart 28.November.2004 Føyer meg inn i rekken... Det er bare å spørre... mvh harBayliner Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.