Jump to content

Import av båt

eysteind

Recommended Posts

Har planer om å kjøpe ein ca 20 fots båt med fart ca 20kn og dieselmotor til ca 100.000 f. imp. Blir sikkert ein Daycruser.

Nå som svenske krona er så lav, vil det ikkje  lønne seg å kjøpe ein slik båt i sverige? Ser at prisane der er ein god del lavere enn i norge. Vill dette lønne seg?

Kva / kor mykje vil ein slik import koste ca? Kva må eg betale for?

Finnst her ein kallkulator på nettet som omregner slikt?

Er det andre land som er meir lønsomt å importere frå enn sverige?

PS Skal ikkje ha amrikanske båter!

Du må betale moms og hestekraftavgift ved import fra Sverige. Vær obs på at det vanker fengsel om du "tar sjansen" å gir blaffen i å tolle inn båten, vet ikke hvor stor sjansen er for å bli tatt nå som registeret er frivillig  :smiley:

Har tenkt litt på å importere seilbåt fra Sverige selv. Ser at en båt som koster 90 000 i Norge fort er å finne for 60 000 i Sverige og selv om man sikkert kan prute litt i Norge er dette en stor forskjell. I tillegg er utvalget bedre i Sverige.

Hei.

Kanskje du ikke skal tenke for lenge. Idag ble renten satt ned med 0,5%, og en ny reduksjon på 0,5% er ventet i april. Dette bl.a. for at den norske kronen ikke skal være så sterk i forhold til euro og svenske kroner. Kursen på svenske kroner steg faktisk fra vel 79 til vel 80 allerede i løpet av dagen.  :smiley:

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 4 måneder senere...

Hk avgiften kan du gjøre noe med, men det kommer selvsagt an på din samvittighet. Plkukk ut motoren før båten ankommer norsk grense. Da er det bare m.v.a som skal betales. Motoren kan du selv ta over grensa som delemotor til bilen eller industrimotor senere... Da "slipper" du du hk avgiften. Moralsk er jo ikke dette helt korrekt fremferd, men man kan jo spare staten for noen avgiftskroner på dette.  :sleep:

Kommer båten fra USA som er del av de annonserte båtene gjør, så pass på CE merkingen, hvis ikke er på plass så kan dette fort bli et mareritt  :rolleyes:.... et kostbart et også.

Det skal kun beregnes m.v.a av båt og frakt og eventuell forsikring... Jeg fikk min levert til Gøteborg for noen år siden, motorene ble plukket ut i Gøteborg og satt på tilhenger. Disse ble skrotet da dette var V8 bensiner i rimelig dårlig forfatning, men mariniserng og gear ble selvsagt plukket av før motorene ble kondemnert i Sverige (les dumpet på hensiktsmessing sted)..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...