Jump to content

Garmin HomePort™ software for ruteplanlegging mm.

los

Recommended Posts

HomePort™

Belanor

HomePort er et planleggingsprogram som lar deg se kart som ligger på en forhåndsprogrammert kartbrikke for å lage veipunkter og ruter på din PC. Du kan så overføre disse dataene tilbake til din kartplotter.

Funksjoner:

* Viser både fiskekart og navigasjonskart fra Bluechart g2 Vision

* Viser kart i Nord opp, Heading opp eller Kurs opp

* Gir deg tilgang til å måle avstander på kart

* Viser rutenett for lengde- og breddegrader

* Viser rutens/sporets dybdeprofil fra Bluechart g2 Vision

* Konverterer spor til punktvis rute og spesifiserer farten for hver rutedel

* Gir ETA (Estimated Time of Arrival) og ankomsttid for hver rutedel

* Kalkulerer drivstoff bruk (ved hjelp av data fra brukeren)

* Viser foto og punkter av interesse i detalj

System krav:

Windows XP SP2 eller Windows Vista eller Windows 7, 2.9 GHz Pentium 4 eller tilsvarende, 250 MB ledig diskplass, 1 GB RAM, 1024 x 768 display, videokort som støtter DirectX 9.0, microSD/SD kortleser, USB port.

Står at det er tilgjengelig i november hos Belanor,men var klar for nedlasting igår fra Garmin.

Redigert av los (see edit history)
  • 2 uker senere...

Gikk på nettet og kjøpe Garmin's nye HomePort v2.01 (via USA 22.10) og fikk det enkelt installerte det på Desktopen. Så jo greit ut, men hadde ikke kart så det bar ned i båten for å hente SD brikken med Bluechart G2 Vision kart og stappet det inn i maskinen. Lastet greit og begynte å lage en rute fra Stavanger til Bergen - alt hang seg opp etter 15 min og jeg har aldri fått gang på programmet siden :headbang:

Så var det å prøve seg frem på en laptop. Fungerte greit en formiddag før programmet frøs på denne maskinen også :eek: Er det mulig!

Har flere Garmin enheter og har benyttet mapsource endel, men HomePort er noe helt annet. Hva som er feil aner jeg ikke, men at det skal gå i heng på 2 forskjellige maskiner (XP SP3) må skyldes programmet.

Hvis noen fortsatt er fast bestemt på å skaffe seg HomePort så vil jeg på det sterkeste anbefale å vente til en ny versjon!

Høre gjerne fra andre som får det til å fungere uten problemer

Problemet jeg har strevet med er at HomePort ikke ville starte etter en tid. Det viste seg at når jeg endret definisjonene på måleenhetene fra amerikanske til meter, Kilo, etc. så feilet HomePort. Men ikke før den ble startet neste gang.

Garmin vil komme med en ny versjon, men inntill videre så må man ikke benytte dette: (Options->Tools->General->Measurement System->Custom)

For å nulstille HomePort, så fortalte Garmin at jeg måtte gjøre følgende:

For the next step, you will be backing up and reverting changes to your registry. If you are not familiar with the registry, please do not proceed.

1. Backup registry entries under HKEY_CURRENT_USER\Software\Garmin\Homeport. (Run->regedit. Then browse to HKEY_CURRENT_USER\Software\Garmin. Then File->Export)

2. Delete CurrentUser\Software\Garmin\Homeport

3. Launch HomePort

4. If that does not help, double click the file you saved in step1. This will revert all settings to what they were.

Programmet HomePort krever ikke spesielt mer ressurser en "Internet Browzer". Fungerer helt greit på alle maskiner jeg har benyttet. Den ene maskinen hjemme er en 5 år gammel notebook, og den nyeste 2 måneder. Merker ikke noen forskjell på maskinene, når HomePort kjører. Så dette er uproblematisk.

• 1 måned senere...
Er det noen som vet om man må ha kartbrikken i PCen hele tiden mens en bruker homeport?

Det er ihvertfall bare å kopiere kartbrikken din over på et annet SD kort.

Tror programmet må ha et sd-kort å lese fra, ellers kunne man bare kopiert brikken over på harddisken.

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...