Jump to content

Tåler ikke vanlige varmtvannsberdere 95 grader temp. fra kjølesyst


motor

Recommended Posts

Snakket her om dagen som kjøpte ny båt for et par år siden. Kjølevannets driftstemperatur skal være så høyt som 95 grader på BY-motorene. Dette iflg. leverandør. Problemet har imidlertid da vært at han i to år nå har været uten varmtvann i båten som han kjøpte helt ny. Det har vært gjort flere forsøk på å ordne opp i dette fra selgers side. Nå er hele berederen skiftet til annen type som skal klare å takle temperaturen.

 

Er det noen av dere som har vært borti noe lignende?

Redigert av motor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Blandeventil er std på mange beredere.

 

Eneste problemet ved høy vanntemperatur på varmesløyfen, må være at berederen blåser ut på overtrykksventilen. Alt annet skal tåle dette. Det må derfor være andre grunner til at tjommien din sin båt har en bereder som ikke fungerer.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Jeg gjorde en oppdagelse i sommer da jeg fikk litt høy kjølevannstemperatur pga. delvis tilstoppet sjøvannsinntak. Jeg kjørte vel en stund med temperatur rundt 90-95 grader. Opplevde ikke noe problem med varmtvannet i båten av denne grunn.

 

Oppdagelsen bestod i at da jeg senere lå med kun landstrøm hadde jeg ikke varmtvann lenger. Termostatsikringen slår tydeligvis ut på rundt 85-90 grader. Når kjølevannskretsen fra motoren gir høyere temperatur enn dette vil dermed termostatsikringen slå ut 220V kretsen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...