motor Startet 22.Oktober.2009 Del på Facebook Startet 22.Oktober.2009 (redigert) Snakket her om dagen som kjøpte ny båt for et par år siden. Kjølevannets driftstemperatur skal være så høyt som 95 grader på BY-motorene. Dette iflg. leverandør. Problemet har imidlertid da vært at han i to år nå har været uten varmtvann i båten som han kjøpte helt ny. Det har vært gjort flere forsøk på å ordne opp i dette fra selgers side. Nå er hele berederen skiftet til annen type som skal klare å takle temperaturen. Er det noen av dere som har vært borti noe lignende? Redigert 22.Oktober.2009 av motor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 22.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 Hvilket type bereder er det snakk om og hvordan feilet den når den fikk 95 graders vann? Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
skage Svart 22.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 Vet at slanger som er laget i plast som går ut fra berederne kan slite litt med for varmt vann, slike som er på Bavaria, trodde vel at berederne tåler slike temraturer. Mange monterer derfor en blandeventil for varmt vann ut slik at slangene ikke skal bli utsatt for denne varmen. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 22.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 Hvilket type bereder er det snakk om og hvordan feilet den når den fikk 95 graders vann? Jeg vet ikke merket på berederen eller noe mer om hvordan ting var gjort. Båten er levert av en større Norsk Fabrikk. Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 22.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 Blandeventil er std på mange beredere. Eneste problemet ved høy vanntemperatur på varmesløyfen, må være at berederen blåser ut på overtrykksventilen. Alt annet skal tåle dette. Det må derfor være andre grunner til at tjommien din sin båt har en bereder som ikke fungerer. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Ruby Svart 22.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 Jeg gjorde en oppdagelse i sommer da jeg fikk litt høy kjølevannstemperatur pga. delvis tilstoppet sjøvannsinntak. Jeg kjørte vel en stund med temperatur rundt 90-95 grader. Opplevde ikke noe problem med varmtvannet i båten av denne grunn. Oppdagelsen bestod i at da jeg senere lå med kun landstrøm hadde jeg ikke varmtvann lenger. Termostatsikringen slår tydeligvis ut på rundt 85-90 grader. Når kjølevannskretsen fra motoren gir høyere temperatur enn dette vil dermed termostatsikringen slå ut 220V kretsen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.