Thorlyn Startet 22.Oktober.2009 Del på Facebook Startet 22.Oktober.2009 Rett og slett imponerende.. 40 spenn for full tank Om 5 år tipper jeg vi kan putte slike inn istedenfor dieseldyra http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf...3A?OpenDocument Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post Share on other sites More sharing options...
Dalton Svart 22.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 No' dritt å ha båtplass uten landstrøm med sånn båt... Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post Share on other sites More sharing options...
MagneO Svart 22.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 Hvis man hadde en båt med et smalt skrog kunne jo dette virkelig bli noe! Dobbel rekkevidde ved "snekkefart" kanskje? Kanon! Mvh Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lazyjack Svart 22.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 Dette blir fint. Folk kommer til å drepe hverandre for en ledig kontakt i gjestehavna. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Aquadoren Svart 22.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 Største fordelen må jo være det som gjør at jeg heller til seilbåt på lengre turer.....tilnærmet lydløs fremdrift.....synd jeg ikke er fødd 50 år senere Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Thorlyn Svart 22.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 Hmmm lurer på om det er drev eller aksling på denne.. Synes jeg aner et grønt komponent på bilde fra motorrommet.. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post Share on other sites More sharing options...
Dalton Svart 22.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 Helt nytt er jo ikke dette konseptet, da. Polar hadde denne for et års tid siden. Polar 20 med El-motor Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 22.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 Hmm... 20 nautiske mil med 27 knop? Det vil sei at enn kan gå ca 45 minutt før batteriene må laddes. Enn bør ikkje navigere feil da Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jernia Svart 22.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 Helt nytt er jo ikke dette konseptet, da. Nei, Polar kan vel heller ikke skilte med å være pionerer. I Bergen hadde de ferge med batteridrift for nesten 100 år siden....... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 22.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 28 timer lading for å kjøre i 45 min..........flaut å presentere dette spør du meg..... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 22.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 28 timer lading for å kjøre i 45 min..........flaut å presentere dette spør du meg..... 4 timer å fullade står det! ellers eg eg enig ja 20 nm rekker knapt ut å fiske og heimatt. må bli for å kjøre til byen og ligge i havna og drikke øl det der Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 22.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 4 timer å fullade står det! Der er når du kan tilby båten 400 V og 32 A for lading. Normalt 28 timer lading. Skulle jeg tatt denne båten fra Son til Strömstad, ville jeg brukt en snau uke på turen som er 47 Nm. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Svart 22.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 Tror de satser på for stor båt. Joller/skjærgårdjeeper med slik motor kunne kanskje vært en bedre løsning. At det da f.eks om noen ble forbud mot annet enn el motor på joller under 12-13 fot hvis løsningen var god og lademulighetene ble mye bedre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jernia Svart 22.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 Synes det er en dårlig måte å presentere egenskapene på. Med fare for å antyde feil og unøyaktig: Hvor mye diesel bruker en tilsvarende båt med dieselmotor ved 27 knop? 4 l/nm? Hvor mye ved 7,5 knop? 1 l/nm? Om dette er tilfelle, vil rekkevidden bli 4 ganger så lang i snekkefart. Etter hva jeg har erfart, er det mange som foretrekker å tusle i denne farten f. eks. når de er på ferie. Oslo - Tønsberg lydløst og avslappende høres langt mer forlokkende ut i mine ører enn 27 knop i 45 minutter. (Må kanskje stå opp litt tidligere for å rekke siste broåpninga, da.) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 22.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 En tilsvarande båt med dieselmotor bruker omtrent like mykje pr. nautisk mil ved marsjfart som ved snekkefart, nokon faktisk også mindre ved marsjfart. Det er hvertfall mi erfaring. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Thorlyn Svart 22.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 Tydligvis stor motstand mot miljørettede motorer her.. Enig i at det ikke er imponerende tall enda.. men at de tør satse og det med en båt som ser normal ut og ikke noe freak konsept synes jeg er flott. Sagt det før.. jeg skal være den første til og hive ut de grønne dyra og erstatte de med lydløs og miljøvennlig drift den dagen performance står i stil.. for meg så er det grove 200nm i 25 knop før tanken er tom og må fylles for ca 6000 spenn.. rekkevidden ved deplesment fart er nok mer enn god nok selv idag.. og det er den farten vi som oftes går i.. og mange med meg.. Tenk så deilig og bare suse avgårde som en trikotasje båt men uten trikotasjens ulemper Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post Share on other sites More sharing options...
jernia Svart 22.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 En tilsvarande båt med dieselmotor bruker omtrent like mykje pr. nautisk mil ved marsjfart som ved snekkefart, nokon faktisk også mindre ved marsjfart. Det er mulig regnestykket mitt ikke var helt korrekt, men det du hevder kan umulig være riktig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 22.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 elbil er og blir håpløst fra ende til annen så lenge en skal lenger enn til butikken. må være et geni som har kommet på at dette kan brukes i båt. Ut på tur 1 time ad gangen Om det derimot blir hybrid så kan vi snakke om praktisk brukbart. Men poenget ser eg fortsatt ikkje. Støy er nå ikkje så påtrengende i slike store båter. Polar sin snekke derimot har eg stor sans for da det også er en båt for de små turer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jernia Svart 22.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 Om det derimot blir hybrid Den er hybrid. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jernia Svart 22.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 Ingen dum sak denne her heller. Test av samme båten Sorry, OT? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Thorlyn Svart 22.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 (redigert) blir som jeg sa lenger opp.. Ofte så lager de noe som er totalt ubrukelig for vanlige folk og ser mer ut som ei såpeboble enn en båt.. jeg likte at Nimbus har satset på en vanlig båt.. Håper og tror at teknologien blir så bra at selv motorbåtfreaks som meg kan tøffe rundt miljøvennlig og tilnærmet støyfritt i framtiden. Ang støy.. så er det det som jeg synes er mest irriterende ombord hos meg ihvertfall.. skulle gitt mye for og slippe de støyende dyra... men vil ha farten også så da blir det sånn forløbig Redigert 22.Oktober.2009 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 22.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 Den er hybrid. Korleis kan den vere hybrid? Skal den vere hybrid, så skal minst 2 drivenheter vere kobla direkte til framdriftssystemet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nomen Svart 22.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 Er vel de færreste hytter i Norge som har mulighet til å legge 400V/32A ned til brygga. De fleste sliter vel med 230V/32A. Tanken er god men i praksis fungerer det ikke,lik det eller ikke,men dieselmotoren er kommet for å bli i minst 50 år til (håper jeg). Tross alt blir de bare mer økonomiske og renere for hvert år som går,støy?,ja litt støy må en tåle hvis en skal dra x-antal tonn gjennom vannet. El-drift er ikke helt støyfritt det heller tror jeg,når en kommer opp i slike dimensjoner det er snakk om her. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 22.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 Tja, det er vel bare å installere en jævlig svær dieselgenerator i båten for lading det vel. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 22.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 Eg ser det blei kommentert dette med ladetid, og så kom det svar fra andre. Ja hadde du tatt 400V og 32 A på gjestebrygga, så hadde du fått kabelen rundt halsen og dreggen rundt beina. Derfor eg skreiv 28t. Men eg er ikkje motstand ! og til vårt bruk hadde det nesten vert godt nok Vi har jo drømmeskjærgården her, og kjører sjelden lenger en feks halvannen time i 12knop i dag Håper dette blir bedre og bedre. Drømmer om stille båt ja Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.