Jump to content

Nimbus lanserer elbåt!


Thorlyn

Recommended Posts

Synes det er en dårlig måte å presentere egenskapene på.

 

Med fare for å antyde feil og unøyaktig:

 

Hvor mye diesel bruker en tilsvarende båt med dieselmotor ved 27 knop? 4 l/nm?

Hvor mye ved 7,5 knop? 1 l/nm?

 

Om dette er tilfelle, vil rekkevidden bli 4 ganger så lang i snekkefart. Etter hva jeg har erfart, er det mange som foretrekker å tusle i denne farten f. eks. når de er på ferie.

 

Oslo - Tønsberg lydløst og avslappende høres langt mer forlokkende ut i mine ører enn 27 knop i 45 minutter. (Må kanskje stå opp litt tidligere for å rekke siste broåpninga, da.)

Link to post
Share on other sites

Tydligvis stor motstand mot miljørettede motorer her..

 

Enig i at det ikke er imponerende tall enda.. men at de tør satse og det med en båt som ser normal ut og ikke noe freak konsept synes jeg er flott.

 

Sagt det før.. jeg skal være den første til og hive ut de grønne dyra og erstatte de med lydløs og miljøvennlig drift den dagen performance står i stil.. for meg så er det grove 200nm i 25 knop før tanken er tom og må fylles for ca 6000 spenn.. rekkevidden ved deplesment fart er nok mer enn god nok selv idag.. og det er den farten vi som oftes går i.. og mange med meg.. Tenk så deilig og bare suse avgårde som en trikotasje båt men uten trikotasjens ulemper :flag:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

elbil er og blir håpløst fra ende til annen så lenge en skal lenger enn til butikken. må være et geni som har kommet på at dette kan brukes i båt. Ut på tur 1 time ad gangen :wflag: Om det derimot blir hybrid så kan vi snakke om praktisk brukbart. Men poenget ser eg fortsatt ikkje. Støy er nå ikkje så påtrengende i slike store båter. Polar sin snekke derimot har eg stor sans for da det også er en båt for de små turer.

Link to post
Share on other sites

blir som jeg sa lenger opp.. Ofte så lager de noe som er totalt ubrukelig for vanlige folk og ser mer ut som ei såpeboble enn en båt.. jeg likte at Nimbus har satset på en vanlig båt..

 

Håper og tror at teknologien blir så bra at selv motorbåtfreaks som meg kan tøffe rundt miljøvennlig og tilnærmet støyfritt i framtiden.

 

Ang støy.. så er det det som jeg synes er mest irriterende ombord hos meg ihvertfall.. skulle gitt mye for og slippe de støyende dyra... men vil ha farten også så da blir det sånn forløbig

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Er vel de færreste hytter i Norge som har mulighet til å legge 400V/32A ned til brygga.

De fleste sliter vel med 230V/32A.

 

Tanken er god men i praksis fungerer det ikke,lik det eller ikke,men dieselmotoren er kommet for å bli i minst 50 år til (håper jeg).

 

Tross alt blir de bare mer økonomiske og renere for hvert år som går,støy?,ja litt støy må en tåle hvis en skal dra x-antal tonn gjennom vannet.

 

El-drift er ikke helt støyfritt det heller tror jeg,når en kommer opp i slike dimensjoner det er snakk om her.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Eg ser det blei kommentert dette med ladetid, og så kom det svar fra andre. Ja hadde du tatt 400V og 32 A på gjestebrygga, så hadde du fått kabelen rundt halsen og dreggen rundt beina. Derfor eg skreiv 28t.

Men eg er ikkje motstand ! og til vårt bruk hadde det nesten vert godt nok :smiley:

Vi har jo drømmeskjærgården her, og kjører sjelden lenger en feks halvannen time i 12knop i dag :smiley:

Håper dette blir bedre og bedre. Drømmer om stille båt ja :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...