Fanafjord Svart 22.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 Kjempegreier. Jeg kunne tenkte meg el-motor til seilbåt når jeg må bytte engang. Men da bør den kunne lades via propell når man er underveis. Vet noen om dette finnes og er overkommelig i pris? Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post Share on other sites More sharing options...
BMP Svart 22.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 (redigert) Undres på hva som får den til og bli miljøvenlig. Om vi går over til elektriske biler og båter måte vi ha mye mer strøm og den måte vi da produseres med gaskraftverk da det ikke er politisk mulig og bygge ut mer vannkraft eller atomkraft. Vinkraft er jo bare tull og skulle vi basere oss på det ville strømen bli så dyr at inven hadde råd til og kjøpe den. Alså må mer elektrisk energi komme fra gaskraftverk. Ser en på virkningsgraden på gaskraftverket, strømnettet, laderene og batteriene vil en fort se at CO2 utslppet vil bli fordoblet om en gikk åver til elektriske biler og båter. Tror nokk dette bare vil bli en morsom gimik og ikke noe en vil se værmansen kjøre rundt i. Redigert 22.Oktober.2009 av BMP (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
trikkern Svart 22.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 Det går nok enda noen år før elframdrift er et reelt alternativ til diesel. Med ladetid på 28 timer på vanlig stikkontakt blir det mye landligge. Brukes anenhver dag da? Eller 400V/32A x ukjent antall båter = stort elanlegg i havnene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fanafjord Svart 22.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 Det går nok enda noen år før elframdrift er et reelt alternativ til diesel. Vel, det kommer litt an på. Har du seilbåt og bruker motor stort sett å komme deg inn og ut av havna samt et par timer av og til når vinden er helt dødt, så er el-motor en real alternativ tror jeg. Googlet litt og fant denne sida som ser spennende ut: OZecoDrive Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 22.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 Oslo - Tønsberg lydløst og avslappende høres langt mer forlokkende ut i mine ører enn 27 knop i 45 minutter. det er det oxo Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
nomen Svart 22.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 Undres på hva som får den til og bli miljøvenlig. Om vi går over til elektriske biler og båter måte vi ha mye mer strøm og den måte vi da produseres med gaskraftverk da det ikke er politisk mulig og bygge ut mer vannkraft eller atomkraft. Vinkraft er jo bare tull og skulle vi basere oss på det ville strømen bli så dyr at inven hadde råd til og kjøpe den. Alså må mer elektrisk energi komme fra gaskraftverk. Ser en på virkningsgraden på gaskraftverket, strømnettet, laderene og batteriene vil en fort se at CO2 utslppet vil bli fordoblet om en gikk åver til elektriske biler og båter. Tror nokk dette bare vil bli en morsom gimik og ikke noe en vil se værmansen kjøre rundt i. Er 100% enig i det du skriver. Dette med el-biler/båter er ikke ett skritt i retning av mindre utslipp,dette er kun en ny måte å tjene penger på. Det er kun en effektiv måte å redusere utslippene på:reduesere forbruket,komforten og friheten,noe vi her i vesten bare må innse at vi ikke er interessert i,heller ikke de landene som er på full fart inn i vårt "gode selskap". Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post Share on other sites More sharing options...
bogsnesen Svart 22.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 Det siste her er feil. Om så straumen kom frå det mest forureinande kolkraftverket i Europa, ville likevel co2 utsleppa ha vært lågare enn kva ein forbrenningsmotor med fossilt drivstoff gjev. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BMP Svart 22.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 (redigert) Det siste her er feil. Om så straumen kom frå det mest forureinande kolkraftverket i Europa, ville likevel co2 utsleppa ha vært lågare enn kva ein forbrenningsmotor med fossilt drivstoff gjev. Det høres da noe merkelig ut. Retnokk finnes det varmekraftverk med noe høyere virkningsgrad en hva vi oppnår på våre marinedisler men det er ikke mye forskjell. Virkningsgraden op Norske gasskraftverk hvor en ikke kan nytiggjøre seg av spilvarmen er faktisk ikke noe serlig høuere en den en har på en vanlig dieselmotor. Når en tar med tapene i elnetet lader og ikke minst batteriet samt frekvensomformeren og elmotoren i båten blir den totale virkningsgraden helt katastrofalt lav. Men tar man på seg SV-skygglapper og kun ser på elmotoren med en virkningsgrad på 92% kan jo det hele fortone ganske så lukratift. Desverre må en nokk ta med alt for og få et sant bilde og da blir situasjonen en helt annen. Redigert 22.Oktober.2009 av BMP (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 22.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 Er nok en bår for spesielt interresserte og ikke minst med lommebok til det. Blir neppe en slager for folk flest for å si det forsiktig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.