Jump to content

Hvordan tømme vanntank etc på Nordan 27 Family?


viking.24

Recommended Posts

Har kjøpt meg "ny" båt. Nordan 27 Family fra 1990. Har i denn forbindelsen en del spørsmål for vinterklargjøring da alt på denne båten er nytt for meg.

Hvordan tømme vanntanken f.eks. -ser ikke tanken og heller ingen tappekrane.

Lurer også på hvordan varmvannsberederen tømmes (har ikke hatt det før), det er også dusj på badeplattformen.

Takknemlig for svar og event. andre tips.

Link to post
Share on other sites

Vanntanken tømmer du først vha pumpen/trykkvanspumpen. Åpne kraner og la den gå til det ikke kommer mer vann ut. La kranene være åpne. Så ser du på VV berderen din der slangene er koblet inn/ut. Der skal det være en overtrykssventil og kanskje en tappekran. Er det tappekran så åpnes denne slik at VV-tanken tømmes. Hvis det ikke er kran så kan man ha ovetrykksventilen i åpen stilling og få tømt VV-tanken. Vrir du på den litt så ser du hvordan den fungerer. Når det ikke renner lenger kan det likevel være litt vann igjen. Trikset er da å blåse ut resten. Har du dusj ute kan du skru av dusjhode, ha kranene åpne og blåse inn i slangen. Da vil du trykke ut det meste fra berderen. Jeg kobler også slangene fra trykkvanspumpen. Dusjhode lar jeg være av, og som nevnt alle kraner åpne. Det er viktig å få ut mest mulig, helst alt vann.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når det ikke renner lenger kan det likevel være litt vann igjen. Trikset er da å blåse ut resten.

 

Jeg erfarte at det var vanskelig på min også, så jeg brukte oljesugeren ! Koblet av nederste slange på vv-bereder, stappet sugeslangen nedi, tettet så godt jeg kunne rundt hullet (slange var smalere), så pumpet jeg faktisk opp 12 liter etter at jeg trodde tanken var tom (3 x 4 liter/måtte tømme oljesuger 3 ganger)! Da hører du også surkling når rørene tømmes og får signal på at alle rør er tømt, bare ved lyden av det ! Så lot jeg kranene stå åpne etter det. Det gikk fint !

Link to post
Share on other sites

Jeg pleier å sette under en bøtte under vannsinntaket på varmtvannberederen, skrua av slangen her og så skru av slangen der vannet går ut slik at det kommer til luft. Da renner vannet greit ut av berederen. Har også en Nordan 27 family og for å tappe vanntaken før jeg tapper brederen gjør eeg OLPI beskriver åpner kranene og rømemr det jeg jeg får ut med pumpa. Dette har jeg gjort i åresvis uten problemer.

Redigert av sigmundh (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har ikkje pleid å tømme VV tank. Bare kjører vanntank tom med trykkpumpe. Åpner både V og K kranene i heile båten. Det pumpes luft inni systemet når tanken er tom. Har gått bra :smiley:

Trykkpumpa har frosset, men tinte igjenn....

....men vi har frostvakt (på landstrøm) i motor og salong framme i båten når det blir kaldt.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Som andre her sier får du det meste av vannet i berederen og ellers i anlegget tømt med båtens egen pentrypumpe. Det som står igjen kan du suge ut stedet for å blåse det ut. Bruk en drillpumpe du setter på drillen og koble den til overtrykksventilen som er på berederen. Jeg har festet et lite kobberrør til denne med en kobling jeg fikk laget hos en rørlegger. Slangen som er koblet til drillpumpas innstuss trer jeg over kobberrøret på berederen. Så er det bare å starte drillen, og vannet pumpes ut til det er tomt i hele anlegget.

 

Ellers vil jeg hevde at mange overjobber med å få tømt og frostsikret enhver del i båten som er i kontakt med vann. Det er vel stort sett bare en helt full bereder og vanntank som ikke tåler å bunnfryse. Og tappekraner selvfølgelig. Og alt som er bygget som en kuleventil dvs hvor vannet ikke har noen som helst ekspansjons-mulighet ved frys.

Vet ikke hvordan vannpumpene mine fra Shurflo er bygget, men de har overlevet 16 vintre uten å bli drenert og har virket like godt hver vår da jeg har begynt å bruke de igjen.

Redigert av Brumm (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har frostsprengt en varmtvannsetank ved bare å tømme med trykkvannspumpen og åpne overtrykksventilen for å la resten renne ut. Alle vannkraner har også vært åpne. Etter dette har jeg begynt å ta av en av slangene til tanken for å unngå undertrykk og at tanken ikke blir tømt. Til våren monterer jeg lufteslange slik at jeg slipper å ta av en av slangene. Merkelig at dette ikke er montert som standard.

Link to post
Share on other sites

Løsnet slangen FRA vannpumpen, som går INN på tanken, den løsnet jeg på tilkoblingen på tanken. (for å slippe inn luft)

 

Så tok jeg av den andre, satt på en hageslange, gikk under båten, og satt i gang hevert.

50 liter rett ut...

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...