vingemutteren Startet 22.Oktober.2009 Del på Facebook Startet 22.Oktober.2009 (redigert) Har en Hemnskjel 16, åpen 2.10m bred alu båt, bygd i 4mm alu i 1995 på verft ved Hemnskjela (sansynligvis sjøvansbestandig alu, da mye innvendigt er vorteplate). Denne har gått som utleie båt for fiskende tyskere siden da til i fjor. Båten er utrustet med en 25/30hk Tohatsu 2t. Automatisk lensepumpe fra Rule (typen som starter hvert femte minutt), batteri i plastbeholder, ikke tilkoblet motor. Har brukt landstrøm vel en uke for å lade opp tomt batteri på sensommeren (laderen var en helplast automatlader uten metalkontakt med båten). Båten er nå på land. Denne har fått tæring (prikke syke) rundt hele båten i vanlinjen i løpet av sesongen (innenfor ca 10cm høyde både der den har vært bunnsmørt og ellers). I hekken er det tæret en rekke med firkantede hull (noen nesten gjennomgående) på 3x5mm x 3mm dybde. På sidene er disse hullene grunnere (ca 1mm inn og mindre i areal), mer som porer i sveis, minkende til små vite prikker fremmover mot baugen. Jeg lurer på: Hva er den korrekte fremgangsmåten å reparere dette på? Kan man behandle de utsatte områdene med noe, som gjør at en slipper å slipe 1000 små hull og unngå prikksveising? Hva slags offeranode bør jeg montere på båten? Hvor mange offeranoder og hvor på båten bør slike monteres? Hva må gjøres for at dette problemet skal stoppe? Denne båten har "kniv" kjøl, denne er grovt tæret i bunn, og endel langs sidene (svampaktig konsistens). Har tenkt å se om det går å slipe bort all "svamp" konsistens, for så å legge på sveis. Er dette muligt? Eller nødvendigt før sveising? Redigert 22.Oktober.2009 av vingemutteren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tintin Svart 22.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 Hvilken type bunnstoff er brukt på båten? Det må være av rett type (uten metall) for at ikke båten skal tæres slik du beskriver. Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 22.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 Du bør ikkje slipe, blir mulig tynt å sveise på.... Nok med eit par "vanlige" zink, men de skulle vert der siden 1995........ Sandblås først, holder med billig pistol fra bilteme. MÅ være reint. Loctite har masse gode stoff Du må sjølv velge. Men kanske hysol 9502 først til å fylle porer/hulrom, og så Loctite 3475. Det er pasta. Dvs du klarer ikkje presse det skikkelig inni porene. Menmen. Hadde prøvd eg Slike stoff er kanskje ikkje lagervare, med tools/Aeo/tess leverer på nokre dager. PS ....dyre saker Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
MagneO Svart 23.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2009 http://www.aluminumrepair.com/ Søk på HTS 2000 her på forumet, det kan være en mulighet. Mvh Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
vingemutteren Svart 30.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Oktober.2009 (redigert) Hva mener dere med vanlige zink? Zink anoder, eller alu anoder eller???? Er jo en alu båt dette. Hvordan skal jeg vite hvor store og mange anoder jeg skal ha (vill jo ikke ha så mye anode på at jeg snur prosessen)? Hvor bør anodene helst festes (selvfølglig under vann, men jeg vill jo ikke bremse opp en helplaner)? Mitt forslag er å feste 2 små runde eller avlange anoder på kjølen (litt forran midten av båten i ett hull som allerede er der). Da dette er ute av vannet når båten er i plan. Samt 2 små avlange på hekken (en på hver side av motor festet). Er plassering og anntal ok? P.s. Har bestilt litt HTS2000, da dette ser ut til å være svaret på mine bønner runt tæringen i vannlinjen. Redigert 30.Oktober.2009 av vingemutteren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tintin Svart 1.November.2009 Del på Facebook Svart 1.November.2009 (redigert) Når båten har gått greit i så mange år, og så plutselig har begynt å tære, må du lete etter årsaken. Marint Alu trenger ikke anoder for å overleve. En av de sannsynlige årsakene til at den plutselig har begynt å tæres bort, er at den har fått bunnstoff med en metallkomponent høyere opp i spenningsrekka enn alu. Det å sette anoder på båten kan muligens kompensere litt for dette, siden anodene skyver aluen litt lenger opp i rekka enn den var i utgangspunktet. Men bra blir det ikke. Hvis det var min båt og jeg ikke var 110% sikker på at bunnstoffet er alu-tilpasset, ville jeg startet med å fjerne det. Hvis det er feil, vil alle ting du finner på være nytteløst over tid. Redigert 1.November.2009 av tjeh (see edit history) Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.