Brumm Startet 22.Oktober.2009 Link til dette innlegget Startet 22.Oktober.2009 (redigert) Jeg har kjøpt ny plotter med ekkolodd. Holder på å strekke ledninger og det er ikke bare bare. Håper å unngå å demontere halve båten. Det største problemet er at kontakten på ekkolodd- giverledningen er så tykk. Et par steder må jeg sage opp hull på hele 24 mm, noe jeg håper å unngå. Tror dere jeg kan klippe over ledningen i stedet? Da blir det mye mindre hull å bore, og alt blir penere. Men hvordan skjøtes de to ledningen sammen igjen? Det er en masse pinner i kontakten. Redigert 22.Oktober.2009 av Brumm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 22.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2009 (redigert) selv om det er masse pinner i kontakten kan det være bare ett par-tre ledere i kabelen. I ett annet tilfelle har jeg brukt en slik boks. Jeg kjøpte hos en skipselektriker. Redigert 22.Oktober.2009 av traust (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 22.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2009 Her er det best en elektrikker kommer inn på banen, men EG trur sjølv det skulle gå fint å skjøte dersom du gjør god jobb, lodde+krympestrømpe. Kanskje lederene er så tynne at krympestrømpe blir vanskelig å finne tynne nok.....vulkaniseringstape da kanskje... Viktig og å klamre skikkelig slik at ikkje kabel blir belastet i loddingene Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Gullfisk Svart 22.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2009 Det finnes skjøtehylser med krympestrømpe og lodding i et (husker ikke navnet i farta). Har skjøtet ekkolodd med dette flere ganger med hell. Ellers er lodding og krympestrømpe greit også. Viktig å få med sølvfolien og skjermen for å skjerme støy fra andre ting evt. Vet at det står i manual at det ikke skal gjøres, men har ikke greid å registrere noe galt med de jeg har skjøtet i hvertfall. Har gjort dette for å slippe å trekke tilbake alt under omlegging av kabler, men er mere betenkt til å korte inn slike kabler vesentlig. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 22.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2009 (redigert) Jeg tok denne snarveien og kappet giverledningen da jeg skulle installere et ekkolodd i en tidligere båt. Resultatet ble kraftig "pulse-støy" på vhf`en. Etter å ha flyttet ledningene til andre siden av båten (lengre avstand til vhf/ antenne) samt forsøk på skjerming av skjøtepunktet, ble resultatet noe bedre, men dette irriterte meg så mye at jeg til slutt monterte ny giver med kabel som ikke ble kuttet. Verden har sikkert gått videre innen støyskjerming og følsomhet på elektronikk (hvilken vei?) men moderne ekkolodd gir fortsatt fra seg sine kraftige lydpulser, så tenk gjennom hva du gjør. Redigert 22.Oktober.2009 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2009 Jeg kappet min av samme grunn som Brumm oppgir. Skjøtet sammen senterleder med lodding, deretter krympestrømpe over, surret skjermen godt sammen samt en runde med alu folie over skjermen. Avsluttet med krympestrømpe ytterst også. Fungerer helt greit hos meg, i alle fall... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sjeldenutpå Svart 22.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2009 Støy ja ! Tenkte ikkje eg på....tenkte bara på ledningsevne og sikkerhet rundt levetid på jobben Bra det er masse erfaring her Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
motor Svart 22.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2009 Går da vel an å støyisolere skjøten med folie etter at jobben er gjort, Eller tar jeg feil? Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 22.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2009 Når det gjelder småe krympestrømper så prøv å ta kontakt med en butikk som forhandler fluefiskeutstyr. Kan ikke garantere at de finnes enda men jeg kjøpte noen for endel år siden. Men hvis du forklarer hva du skal bruke dem til så vet de det de som jobber der. Nærmeste E-verk eller lignende som driver med fiberkabler må jo også sikkert ha slike. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 22.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2009 Har ganske så tynn krympestrømpe på jobben, men den er uten lim inni. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
benq Svart 22.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2009 Bruker en liten dråpe lynlim på hver side av strømpen , og vips så er den tett. Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 22.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2009 Ja da tar jeg sjansen på å kappe kabelen jeg også. Det er håpløst å trekke kabelen ellers. Kanskje Claes eller tema har tynn krympesrømpe. Jeg har loddet veldig lite i mitt liv. De gangene jeg har forsøkt har jeg vel egentlig ikke fått det orntli til. Synes jeg fixer det meste, men ikke dette her. Tinnet koker liksom bort under loddetanga, og det lille som havner der det skal stivner før det har fått feste. Jeg har en sånn vanlig tang + loddetinn (som ser ut som en streng surret opp i en liten kveil), kjøpt for 100 år siden i Jernia. Er dette noe å bruke? Men hvordan lodde på beste måte? Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 22.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2009 Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2009 Men hvordan lodde på beste måte? Det viktigste er å varme skikkelig opp på forhånd. Bruk helst litt loddepasta på lederne først av alt, og sorr lederne litt rundt hverandre med overlapp slik at de henger sammen. Varm så opp med loddebolten til pastaen smelter, og litt til. Når du så tilfører tinnet skal lederne være så varme at tinnet trekker inn i skjøten helt av seg selv. Bare tilfør tinn til det ser fint ut. Pass på å unngå bevegelse i skjøten mens det kjølner. Biltema har krympestrømpe, ikke noe problem det! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
MT. Svart 23.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2009 Du bryter skjerminga når du klipper. Husk at du må både skjøte ledere og skjerming når du skjøter igjen etterpå. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Brumm Svart 23.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2009 (redigert) Du bryter skjerminga når du klipper. Men skjerminga blir vel vanskelig å lodde sammen så den blir helt tett? Eller kanskje ikke. Kanskje forslaget til Index kommer pent inn her med å surre alufolie rundt til slutt, at det vil hjelpe og så en krympestrømpe utenfor? Nei, nå må jeg dra jeg ut og plukke opp hummerteinene som har stått ute et par døgn. Når jeg kommer inn blir det en rask lunch og så tar jeg fram tanga og klipper kabelen så jeg får liv i den nye plotteren etterhvert. Takk til alle for tips så langt. Redigert 23.Oktober.2009 av Brumm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 23.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2009 Det viktigste er å varme skikkelig opp på forhånd. Bruk helst litt loddepasta på lederne først av alt, og sorr lederne litt rundt hverandre med overlapp slik at de henger sammen. Varm så opp med loddebolten til pastaen smelter, og litt til. Når du så tilfører tinnet skal lederne være så varme at tinnet trekker inn i skjøten helt av seg selv. Bare tilfør tinn til det ser fint ut. Pass på å unngå bevegelse i skjøten mens det kjølner. Biltema har krympestrømpe, ikke noe problem det! Se linken til YouTube som jeg viste til ovenfor. Meget god beskrivelse hvordan lodde sammen to ledninger. Loddepasta brukes ikke, og det er heller ikke vanlig for å lodde ledninger. Loddetinnet inneholder et flussmiddel som gjør at loddetinnet flyter lettere utover. Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 23.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2009 Ja den videoen var bare helt perfekt. Takk skal du ha Zach. Og hvor mange hummer fikk jeg? "Bare" 3 i dag, på 9 teiner. Men det var en fin tur på sjøen okke som. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 23.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2009 De skjøtehylsene som jeg bruker, ligger i et sett som det står Novaflux connectors på. Finnes i flere størrelser, og krymper rundt kabelen og loddes i midten ved varming. Holder med en god varmepistol. Ser ut som disse:http://www.novatio.com/en/producten/verbindingen/DUX.html Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 23.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2009 Virker smart. Fant de her. Sitér dette innlegget Link to post
horg Svart 23.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2009 Finnes også på BT; Art.nr 24-550....553 Loddekabelsko med tett tilkopling ved kabelen. Smeltelim i krympeslangen gir en fuktsikker forbindelse. Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 25.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2009 Da ble jeg ferdig med monteringsjobben. Og ekkoloddet fungerer prima! Uten forstyrrelser som jeg kan oppdage. Jeg skjøtet alle 7 innerlederne med loddekabelskor, lederne lå i 2 grupper, og deretter viklet jeg litt alufolie rundt hver gruppe + tape. Sluttførte det hele med en krympestrømpe rundt det hele. Giveren som fulgte med loddet satte jeg i en klatt sika, og under testkjøringen loddet det i hvertfall fint på 125 m. Dypere vann gikk jeg ikke over på den turen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2009 Høres bra ut! En klatt epoxylim hadde vært bedre enn sika, men virker det godt nok er det jo greit... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mulligan Svart 25.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2009 En klatt epoxylim hadde vært bedre enn sika Og gjennomgående montering er 100 ganger bedre en både Sika og epoksy.... Jeg har et "transducerrom" fremme i båten hvor gjennomføringene til lodd og logg sitter. Rett utenfor dette rommet har jeg koblingsbokser for kablene. Rekkeklemmer. Ikkeno problem. Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 25.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2009 Jeg har alltid hatt gjennomgående bronsegivere i båtene mine, men det er kanskje noe med den siste utviklingen av givere som gjør at thrue the hull fungerer bra eller veldig bra nå. Mine krav på ekkolodd er veldig enkle: dels skal de lynraskt vise meg riktig dybde ved usikker navigering og i forholdsvis grunt vann, dels skal de gi meg beskjed om hvor jeg skal sette teinene mine, altså om det er stein eller leirebunn jeg har under propellen. Fisk er det jo nesten ikke mer av her rundt Hvaler... PS: jeg er en amatørteinefisker. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.