Jump to content

Går det an å kappe/skjøte sammen en avkappet ekkoloddgiverledning?

Brumm

Recommended Posts

Det er helt garantert ikke svingeren din som gjør at det fungerer bra gjennom skroget. Har i fra en annen tråd oppfattet at du har en 200kHz Lowrance hekksvinger, dette er en av de minst følsomme svingerene som finnes. Elektronikken i ekkoloddet ditt derimot har bra følsomhet. Dette kombinert med sannsynligvis et tynnt lag sika og massivt skrog uten luftbobler er nok årsaken. Selv om jeg skriver at Lowrance svingeren har lav følsomhet, betyr ikke dette at det er en dårlig svinger. Til grunnt vann og dorgefiske er den noe av det beste som finnes, jeg har brukt denne svingeren i mange år selv til slikt bruk.

Bra å vite, Abbor, takk skal du ha. At den er bra på grunt vann og ellers ok til generelt og enkelt bruk mener jeg. Og at du som er selve eksperten i BP`s ekkoloddavdeling har brukt den samme svingeren i flere år tar jeg som en viss kvalitetsgaranti for mitt eget (ikketilsiktete) valg av svinger. Jeg er mest ekkoloddpeeper i 0-40 metersområdet, dels for å se om jeg er på steinbunn eller leire og dels for rett og slett å se vanndybden generelt under båten. Men med det nye loddet installert er det jo også litt gøy å observere at jeg har f eks 170 meter under meg. Av rent teknologiske årsaker egentlig.

Redigert av Brumm (see edit history)

Ned til 30-40m er denne svingeren ideell. På Mjøsa har jeg ikke problemer med å se bunnen på 450m med den. Har også brukt en slik svinger i indre Oslofjord i en del år, hadde da både 50/200 og en ren 200kHz installert på båten, men brukte bare 200kHz svingeren. Har hatt denne type svinger inkludert 192kHz forløperen i 15år og på 4 forkjellige lodd.

Generellt vil jeg anbefale et lodd med 50/200kHz svinger til bruk i sjøen som eksempelvis Lowrance LMS-525/527 eller HDS-5, men til forholdsvis grunnt vann fungerer 200kHz greit også.

Holder med en god varmepistol. Ser ut som disse:http://www.novatio.com/en/producten/verbindingen/DUX.html

Fant de her.

Fin pris også + moms

-stort sett består av 50 stk av hver:4159 kr(400 stk)

-mellomstort sett består av 50 av hver skjøter(duoflux,men uten duoflux klar)

og 20 av hver Topflux: 2981kr(230 stk)

Ellers går det an å kjøpe poser på 50 stk. Prisene blir som følger:

duoflux klar 450kr

duoflux rød 486 kr

duflux blå 490kr

duoflux gul 595kr

topflux grønn 630kr

topflux rød 719kr

topflux blå 872kr

topflux gul 1043kr

Prisene er eks moms og frakt

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Ja, de er dyre om man som her må kjøpe mange, men stk prisen ligger vel på 10-15 kroner, og det er vel ikke så værst Men folkene i firmaet var veldig imøtekommende overfor meg som privatperson. Jeg fortalte hvor jeg var i landet, at jeg bare trengte 10 stk og spurte om de hadde forhandlere i nærheten av meg. Det hadde de ikke, men ga meg tips om et par bilverksteder jeg kunne prøve hos. Hos den lokale Volvoforhandleren fikk jeg napp, og de solgte meg det antallet jeg trengte for 6 kroner pr stk.

Tror kanskje disse har bedre kvalitet enn de du får hos tema, og det teller jo litt.

Redigert av Brumm (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...