Jump to content

To ekkolodd i en båt, går det?

lnjk

Recommended Posts

Har en gammel Simrad CE 50 plotter/lodd inne i styrehuset men savner noen ganger en ute på dekk. Svingeren er en Simrad kombi 50/200 khz som jeg tror ble produsert i Norge.

Vil en ny tilsvarende plotter/lodd kunne brukes samtidig med den gamle uten at de lager støy for hværandre? (f eks en Simrad NX 40/45 med en ny 50/200 khz svinger)

Hvis dette ikke går, har noen forslag om hvordan dette kan løses?

Synes CE`n er ok selv om den er treg og allergisk mot (sol)lys så jeg ønsker ikke å skifte denne ut.

Er ikke sikker men tror CE`n sender på begge frekvensene når jeg starter den. Vet ikke om det er mulig å få svingeren til å sende kun på en frekvens. Får lese i manualen, den er ombord.

Ja det var interferens jeg tenkte på. Tror ikke svingerene vil komme mere enn en god meter fra hværandre.

Kan man bruke en "vendebryter" på svingerkabelen og kun bruke en svinger og skifte fra en skjerm til en annen? Tror forresten at Simrad svingeren er litt spesiell og vet ikke om den går på en NX. Var det noe med impedans mon tro? (hva nå dette kan være for noe)

Avstanden skal ikke være noe problem hvis du sender på 50z og 200Hz.

Det gjør man jo i utgangspunktet fra samme svinger på et kombilodd (50/200)

Forutsetningen er jo at du kan deaktivere sendingen på den ene frekvensen på begge loddene.

Det pleier alltid å være en mulighet for det, men instruksjonsboka er jo verdt et forsøk.(når alt annet har slått feil :smiley: )

Store variasjoner på hvordan to lodd samtidig påvirker hverandre. Eksempelvis Furuno FCV-620 og FCV-585 (og Navnet med DFF-1) har så bra interferensfiltrering at det ikke er noe problem at et annet lodd kjøres samtidig på samme frekvens, antar Raymarines nye lodd er likedan. Noen lodd kan faktisk få støyproblemer selv om frekvensforskjellen er stor. Det er heller ikke alle lodd hvor det er mulig å slå av den frekvensen en ikke ser på. Noen ganger kan det gå bra med samme frekvens, hvis det er litt avstand mellom svingerene.

Den beste løsningen for deg vil være en nettverksløsning. 2 skjermer, et ekkolodd og en svinger. Men da kan du desverre ikke bruke Simraden din, og jeg forstår godt at du ønsker å beholde den siden du har en av de beste svingerene som finnes for fritidslodd.

Jeg har mange (dårlige) erfaringer med to ekkolod i båd.

Tre af mine både (Bayliner, Skilsø og Aquador) har haft et fabriksinstalleret ekkolod og herefter har jeg installeret en fishfinder. Problemet er, at de fabriksinstallerede lod (fx Simrad IS-serien) sender på 200 Hz og ikke kan skiftes til 50. Det betyder, at hvis jeg kørte fishfinderen på 200 Hz, så kom der en række lodrette striber på skærmen og følsomheden blev markant nedsat. Så prøvede jeg at skifte fishfinderen til 50 Hz, men opløsningen på mine vanddybder (2-30 meter) bliver markant dårligere når man bruger 50 hz i stedet for 200 - er min oplevelse.

I flere tilfælde valgte jeg at disconnecte det fabriksinstallerede lod og kun bruge fishfinderen. Men det er lidt noget rod.

Andy

Har lest litt i manualen nå og noen "vendebryter" er ikke aktuellt. Loddet må være slukket før svinger frakobles.

Ellers så har jeg fått vite at svingeren fortsatt er i produksjon men at den ikke går mot lodd fra Navico eller andre lodd for lystbåter. Furuno FCV-295 sammen med denne svingeren er visst et bra og rimelig alternativ om man kun skal ha lodd. Men det var ikke det jeg ville ha.

Så da må jeg nok også få meg en ny svinger til "dekksplotteren" og kun bruke ett instrument om gangen om det blir for mye støy.

Prøver å sammenligne lysstyrken til ulike skjermer men dette klarer jeg ikke å finne ut av.

Så hvilken plotter/lodd (radar) er å anbefale i størrelse ca 10 til 15 tommer skjerm?

Den må:

-må være god i sollys

-vanntett

-ha godt ekkolodd

-må vise dybder på grunner, ikke bare et kryss uten dybdeangivelse

Tar turen til forhandler i neste uke (Vico) så anbefalinger mottas gjerne.

Hvis du vil ha et godt ekkolodd på en multifunksjonsskjerm (MFD) og handle i dag er Furuno Navnet 3D og Raymarine C-Serie Wide eller E-Serie valgene dine. Med kravet om et godt ekkolodd kan Garmin forbigås i stillhet.

Furuno sin MFD heter MFD12 og ekkoloddmoduelene på henholdsvis 1 & 3 k heter DFF-1 og DFF-3. Raymarine sine MFDer heter C120W, C140W og E120. Ekkoloddmodulene heter DSM-300 og DSM-400 på henholdsvis 1 og 4kW.

Simrad kommer i løpet av kort tid med en nye serie som heter NSE (Northstar Edition) hvor de vil få en kraftigere utgave av Lowrance son Broadband Sounder ekkoloddteknologi, dette ser veldig interesant ut. Raymarine har ny E-Serie Wide på gang med både touchskjerm og konvensjonelle betjeningskanpper, aktuelle modeller er E120W og E140W.

Det er et par begrensinger med Raymarine C-Series Wide sammenlignet med ny og gammel E-Serie. Det er bare mulig å ha 2 skjermer i nettverket og C-Serien har ikke støtte for DSM-400 på 4-KW. Bortsett fra dette er C120W og C140W bedre valg enn den eldre E120 modellen.

Ekkoloddteknologien fra Furuno og Raymarine er tilnærmest identisk både i utførelse og ytelse, produktene fra begge har god lesbarhet i sollys og begge har IPx6 vanntetthet som betyr at de tåler kraftig syling men ikke nedsenking i vann. Skjermen på C-serien Wide tåler mere enn Furuno og E120 siden C Wide har ei glassplate foran skjermen. På de andre kan antrefleksbehandlingen skades hvis en ikke er forsiktig. Radarteknologien fra Raymarine og Furuno med Super HD og Ultra HD som de kaller det er det heller ikke store forskjellen på, de er de to beste leverandørene på markedet. Furuno har både raster og vektorkart, veldig avansert 3D og er svært rask på zooming. Raymarine bruker Navionics Platinum kart. Før du kjøper Furuno Navnet 3D er det smart å sjekke hvor lang tid den tar på å starte, dette er egentlig en computer med Windows XP Embedded som bruker ei stund på å boote. Raymarine sitt brukerinterface er svært logisk og er enklere å bruke enn Furuno sitt.

Mitt valg i samme situasjon som deg hadde vært C120W eller C140W med DSM-300 og en Airmar B260 svinger.

• 1 måned senere...

Løfter denne igjen.

Er ikke blitt noe handel på meg ennå da jeg vurderer ny båt. Uansett så er behovet likt (to lodd i samme båt) men må se mere nøye på hva de enkelte ting koster.

Raymarine har jeg ikke god erfaring med, Furuno er dyrt så hva er da å anbefale.

Kan Simrad NX 45 være et akseptabelt alternativ? ( Simrad NSE blir mye dyrere) Har også behov for autopilot selv om jeg ikke ser at den nødvendigvis må kobles til plotteren. Mener å ha lest/hørt at 2stk NX kan bruke samme svinger.

Hva med Lowrance?

NX ekkoloddet er ikke særlig sprekt, er jo egentlig en Navman sak dette her som senere byttet navn til Northstar og så bli litt modifisert og fikk navnet Simrad NX.

Lowrance HDS er et bra valg. Ekkolddteknologien er den nye broadbandsounderteknologien som fungerer minst like bra som Furuno og Raymarine. Kartbildet når en har platinumkart med skyggelgging på er noe av det beste jeg har sett og plotteren er rask. Instrumentene er brukervennlige, HDS-7 ble testvinner når det gjelder brukervennlighet i en test på Mad Mariner. NMEA 2000 implemntasjonen er den beste på markedet. Du kan dele kkolodd og radar mellom 2 Lowranceenheter, men ikke kart, så du vil trenge to kartbrikker. HDS har den beste NMEA 2000 implemntasjonen på markedet. Du kan også holde kostnadene nede ved å kjøpe en mindre skjerm til en av posisjonene.

Blir spennende å høre om Simrad NSE og Lowrance HDS kan kobles sammen for å dele ekkolodd og radardata. Begge bygger på samme teknologi så det er bare et spørsmål om Navico av markedsmessige grunner vil gjøre det mulig å koble til en rimelig Lowrance som "second station" i Simradsystemet.

Har lest mange rapporter på at folk får to identiske ekkolodd til å fungere samtidig, jeg vil ikke ta på meg og forklare hvorfor, men det er all grunn til å tro at det stemmer siden så mange rapporterer det.

Har selv sett at analoge ekkolodd går helt i frø når jeg kjører to lodd, mens Furuno med digitalfiltrering har små problemer. Når jeg skruer på interferensundertrykkingen forsvinner all interferens.

Det har skjedd mye på ekkoloddfronten de siste årene, Raymarine, Furuno, Lowrance og Koden har alle kommet med mindre ekkolodd med forholdsvis avansert digitalsignalbehandling som gir mye bedre resultater enn de konvensjonelle loddene. Det er spesielt målseperasjonen som er forbedret.

Det har skjedd mye på ekkoloddfronten de siste årene, Raymarine, Furuno, Lowrance og Koden har alle kommet med mindre ekkolodd med forholdsvis avansert digitalsignalbehandling som gir mye bedre resultater enn de konvensjonelle loddene.

Ja, det har vært en fantastisk utvikling. Jeg var med på overgangen fra vått papir (som ble snudd opp/ned for å kunne brukes om igjen) - til Bottom Lock og White Line. Det var hakeslepp på brua det. "Kan æ verkli se det???

Så, for alt som skjedde i forhistorisk tid - det vet jeg litt om. For idag - hør på abbor og Mulligan.

Først til 2nd trikkeren;

Brukte dere vått papir som ble snudd og brukt to ganger?

Vi snudde kanskje tørt ekkoloddpapir og brukte det to ganger, men vått asdic papir tørket så raskt at det kunne ikke brukes to ganger.

Noen som har prøvd Lowrance HDS 10 med b-260 svinger?

Kopiert fra Lowrance:

SONAR / SOUNDER

Sonar Frequency 50/200 or 83/200 kHz

Transducer Type Choice of dual frequency Skimmer®

Sonar Output Power Max 250W/32W RMS actual; 30,000/3,750 RMS analog equivalent W

Sonar Depth Max 5000 ft \ 1524 m

Standard Fishfinder Features: COLORLINE™/GRAYLINE®, ASP™, FishSymbol I.D.™, FishTrack™, and more Yes

FlashGraf™ Yes

FasTrack™ Yes

Ping Speed HyperScroll™ Yes

Depth Alarm Yes

Temperature Display Yes

Betyr dette at loddet kan brukes ned mot 1500m?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...