Jump to content

Hvor får jeg tak i forbruksmåler/strømmåler for 12V likestrøm?


Lars Hansen

Recommended Posts

Multimeter kan brukes, til og med av billigste variant. Men vis du skal kjøpe en kun til den målingen har du brukt stor prosent av summen brukbar batterimonitor koster.

Jeg har da et multimeter, og vet at det kan vise hvor mye strøm som går igjennom det. Det jeg ikke visste, var at det kan vise hvor mye strøm som har gått igjennom det! Kan du forklare hvordan?

 

Det nemmeste er at få fat i et Tangamperemeter AC/DC art nr 15-281 fra Biltema. Det har det skal til.

Jeg har tangamperemeter fra Biltema jeg, mener du at det kan vise hvor mye strøm som har passert?

 

Vet at Wema har en måler som er digital for Ampère :yesnod: Den viser bare hvor mange Ampère som går ut, men ikke totalen.

Da hjelper det meg dessverre ikke stort...

Link to post
Share on other sites

Ut fra din beskrivelse virker det som du er ute etter å vite hvor mye kjøleskapet ditt bruker i timen, eller f.eks. et døgn(?) I så tilfelle er en batterimonitor (som Servicemannen nevnte) et glimrende alternativ. (Dette får du nytte av uansett.) Er dette montert riktig, kan du skru av all 12V forbruk untatt kjøleskapet. Koble fra eventuell batterilading. Da vil du kunne lese ut nøyaktig hvor mange amperetimer som har gått med etter et døgn. Har kjøleskapet termostat, vil det selvfølgelig variere etter hvilken temperatur det er i båten. Du vil selvfølgelig også kunne lese av hvor mye strøm det bruker når kompressoren går, på samme måte som et tang-amperemeter.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen,

 

Jeg skrev følgende:

Har et kjøleskap som jeg mistenker bruker mer strøm enn det burde, og kunne tenkt meg å måle forbruket over et visst antall timer.

 

Får til svar:

Ut fra din beskrivelse virker det som du er ute etter å vite hvor mye kjøleskapet ditt bruker i timen, eller f.eks. et døgn(?)

 

Hva mener jernia med at det virker som....

Er jeg virkelig så dårlig på å forklare meg? I såfall takker jeg for oppklaringen...

 

Jeg trenger ikke noe battmeter, ønsker bare å måle om kjøleskapet forbruker for mye strøm!

 

Er interessert i om det virkelig er slik Servicemannen påstår, at jeg kan bruke det billigste multimeter til dette.

Noen som vet?

Link to post
Share on other sites

Hva mener jernia med at det virker som....

Er jeg virkelig så dårlig på å forklare meg? I såfall takker jeg for oppklaringen...

 

Beklager hvis jeg ikke har finlest alt. Alt jeg skriver er i beste mening. :wflag: Et vanlig multimeter kan brukes til å måle strøm, men med begrensing. Du må koble multimeteret i serie mellom batteriet og kjøleskapet (ref. bruksanvisningen) Du risikerer å blåse hele dritten når kompressoren starter.

 

Men på denne måten får du ikke akkumulert forbruk....

Redigert av jernia (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et enkelt måleinstrument for å måle Ah i et 12volt system, har jeg ikke hørt om dersom du ikke bruker et battmeter. Men det er ikke så vanskelig å finne ut hvor mange Ah skapet ditt bruker på et døgn.

- Sett deg ned ved siden av skapet og lytt etter motorduren i skapet.

- Så finner du frem en klokke og tar tiden hvor lenge det går, og hvor lenge det er av før neste start.

Dersom skapet f.eks går i 2 minutter, er av i 8 minutter, går i 2 minutter og er av osv., går skapet ditt i 20% av tiden. Og på et døgn blir det 4,8 timer. Utenom disse tidene må du måle hvor mye strøm skapet trekker når det går. Det kan du gjøre med et billig tangamperemeter, eller et multimeter stilt inn på ampere og koblet i serie med skapet. I dette eksemplet, måler du kanskje 5A (glem det korte øyeblikket i det skapet starter hvor det kan gå den doble eller tredoble strømmen). Og bingo, 5x4,8=24Ah! Enkelt og greit??

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Takk for svarene Lars og dere andre!

 

Fint å få bekreftet det jeg egentlig var ganske overbevist om fra før, at det ikke går å måle forbrukt strøm med et multimeter...

Blir bare litt tvilende i troen når en som kaller seg Servicemannen uttaler slikt. Og det er jo som kjent ikke bra å bli tvilende på slikt... :lol:

 

Regnet også med svaret ditt Lars, vet jo at du er en tolmodig mann, som gjerne setter av noen timer til slikt... Husker du også hadde et større prosjekt med måling av strømforbruk på ditt gamle kjøleskap, men fant ikke igjen tråden dessverre...

 

Det står følgende for mitt multimeter, som ikke jeg er helt klok på: Likestrøm, DCA: 0–200–2000 µA/0–20–200 mA/0–10 A

 

0–20–200 mA, er ikke dette milliamperè, som blir maks 0,2A?

Etter står det 0-10 A, som jo blir 50 ggr så mye strøm?

 

Er litt redd for å knerte multimeteret under oppstarten av kompressoren, men den går kanskje ikke over 10A?

Under drift tror jeg Danfosskompressoren trekker ca 5A, tror videre også at den ikke har flere trinn, men går for fullt når den først går.

Link to post
Share on other sites

Takk for svarene Lars og dere andre!

 

Fint å få bekreftet det jeg egentlig var ganske overbevist om fra før, at det ikke går å måle forbrukt strøm med et multimeter...

 

Du må ha meg unnskyldt, men dette blir helt crazy; her har alle som har uttalt seg forsøkt å fortelle deg hvordan du kan måle strømforbruk, selv med et enkelt multimeter. Men når du ikke en gang vet hvordan et vanlig ur virker, blir det helt håpløst. Foreslår at du prøver dette forumet i stedet.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Dersom du har måleområde 0 - 10A, kan det være for lite i startøyeblikket, men hos meg har det gått bra med området 0-20A. Og du trenger ikke å sitte så lenge fremfor kjøleskapet med klokken. Etter et par tre av/på sykluser burde du få en grei formening om hvor mange prosent av tiden skapet går.

 

Da jeg sjekket mitt gamle skap, hadde jeg tatt det med hjem og logget temperatur og av/på tid vha. en gammel BBC Microcomputer hjemmedatamaskin fra 80-tallet. Søker du på +BBC* +Microcomputer, finner du noen av mine innlegg om det. Litt nyttig rundt strømsparing og kjøleskap finner du også der. Det innlegget som omhandler selve målingen, finner du her, innlegg #50.

 

Lars H.donald3.gif

også jeg Donald-fan!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Siden ditt måleapparat måler maks 10 A, vil jeg anbefale å kjøpe et tangamperemeter fra Biltema. Dette er et svært nyttig apparat å ha i båten.

 

Apparatet har en "tang" eller klo om man vil. Denne åpnes og settes over den ene lederen. Den største Biltema har kan måle opp til 600A om jeg ikke husker feil. Med denne kan du også sjekke strømmen til starteren om det skulle være behov for en gang.

Redigert av Nemo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Henger meg på Nemo sitt forlag. Har dette tangamperemeteret 15-281 fra BT. Måler 0-40-200A.

Brukte dette til å måle kjøleboks og solcelle strøm på batteribanken.

Fungerer utmerket. Fungerte enda bedre da jeg leste bruksanviningen og fant ut at det er strømretningspil på tanga(inne i kloa)

Link to post
Share on other sites

Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. (Vanligvis pga 100% sitering av foregående innlegg). Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene. For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum'

Noen ganger synes jeg moderatorene ødelegger tråder med å slette innlegg. Hadde jeg fjernet deler av siteringen her, synes jeg litt av poenget hadde vært borte. Har egentlig liten forståelse for at innlegget ble slettet :nonod: Blir vel slettet dette også :headbang:

 

Tangamperèmeter fra BILTEMA har jeg, men synes det varierer litt fra måling til måling. Kvaliteten står nok litt i forhold til prisen...

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg har ikke problemer med å måle strømmen, hadde bare vært morro å teste hvor mye det trakk over ett døgn. Det med å måle over et par tre start-stopp sykluser tror jeg blir ganske unøyaktig.

 

Om dagen er det varmere i båten, i tillegg til at det blir brukt mye mer.

Har for meg at det går ganske sjeldent utover natten, men da har ikke jeg planer om å sitte oppe med stoppeklokka :sleep:

 

Problemet mitt er at jeg kjøpte i sommer et 65 liters kjøleskap fra Waeco. Batteribanken er også ny i år, med 3 x 115Ah til forbruk, og 1 x 115 til start.

 

Kjøleskapet er av typen som har helstøpt innredning, med fryserdelen i eget avlukke med lokk. Altså ikke åpen kjøleplate slik de fleste andre skap har.

Dette gir en god fryser, 3 stjerners og greier. Jeg tror dette er den store strømtyven, at det blir veldig vanskelig å få kulda over til kjøleskapdelen.

Er skapet godt fyllt, tar det minst 1 døgn før skapet holder normal kjøleskaptemperatur. For å bedre på dette, er jeg nødt til å legge noe i mellom luka til fryseren, slik at kulda renner inn i skapet.

 

Hadde tilsvarende kompressor og batteribank i min forrige båt, der kunne jeg ligge i minst 3 døgn uten lading. Dette var en kjøleboks, med over 3 ganger så stort volum... Der var det isdannelse i pilsen før jeg rakk ut til koster :cheers:

Nå er batterispenningen nede i 12,1V hvilespenning allerede etter 1 døgn, så jeg misstenker at noe er galt med skapet. Er det ikke noe galt med det, vil jeg fraråde alle å kjøpe denne skaptypen.

Link to post
Share on other sites

Er du villig til å mekke litt, så kanskje du kunne finne et sted på skapet (gjerne der en vifte er tilkoblet el.) hvor det er spenning når skapet går og ingenting når det står. Så kunne du via et rele starte og stoppe en batteridrevet klokke (koble inn/ut batteriet i klokken)? Så kunne du la dette surre og gå et døgn. Da ville du se hvor lenge skapet har gått det døgnet. Selvfølgelig måtte dette være en klokke som ikke nullstiller seg hver gang klokkebatteriet kobles ut.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig måtte dette være en klokke som ikke nullstiller seg hver gang klokkebatteriet kobles ut.

Lars H.

Ja, det var egentlig en smart tanke, gjenstår bare å finne den rette klokken da... Burde vel kunne bruke en hvilken som helst analog klokke som f.eks denne?

21-906_l.jpg

 

Den siden fikk ihvertfall ikke jeg opp noe på...

Redigert av larshans1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Elfa er litt sær når en vil vise en link til et produkt. Den eneste måten jeg har funnet er å oppgi artikkelnummeret på produktet en vil henvise til. Så er det bare å sette dette inn i søkefeltet på hovedsiden til Elfa.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...